Annons:
Snart dags för Logistik & Transport i Göteborg
Den 24–25 oktober arrangeras Logistik & Transport, en mässa och konferens om framtidens logistik- och transportlösningar, på Svenska Mässan i Göteborg. Till mässan kommer bland andra Göteborgs Hamns nytillträdde VD Göran Eriksson, Sandra Bourbon, nordisk chef för tjänsteutveckling, Bring Shelfless och Håkan Jyde, Managing Director, Scania, Ukraina.
Över 115 företag ställer ut på mässan, allt ifrån de ledande logistikfastighetsaktörerna till representanter inom materialhantering, kommuner, hamnar, transportörer, truckar och molntjänstleverantörer.
På mässgolvet återfinns Öppna scenen, där det arrangeras kostnadsfria seminarier med aktuella ämnen i fokus. I år handlar programpunkterna om allt ifrån hur AI kan underlätta och hjälpa till med utvecklingen i branschen, till hållbart ledarskap och den gröna omställningen.
Konferensen har fyra högaktuella teman: globalisering, AI, robotisering och energiomställning. En röd tråd är omställning och förändrade affärsmodeller, vilket speglar den situation som logistikbranschen befinner sig i.
FOTO: Svenska Mässan
ANNONS:
Fler notiser
SJ uppgraderar sitt biljettsystem
Under april byter SJ ut sitt 30 år gamla bokningssystem mot ett nytt och molnbaserat system. Flera funktioner i det nya systemet har tagits fram i nära dialog med olika kundgrupper.
Snälltåget kör till Köpenhamn
Snälltåget förlänger från 16 maj ett av tågparen mellan Stockholm och Malmö till och från København H. Därmed får SJ konkurrens om trafiken mellan Stockholm och Köpenhamn.
Östra Södermanlands Järnväg klimatsatsar
Museiföreningen Östra Södermanlands Järnväg i Mariefred har med stöd från Klimatfond Strängnäs installerat en ny solcellsanläggning som försörjer avfuktningen i en av deras vagnhallar.
Regioner vill bygga ny järnväg mellan Linköping och Jönköping
Region Östergötland och Region Jönköping vill bygga nya spår mellan Linköping och Jönköping. Finansieringsförslaget bygger på så kallad offentlig-privat samverkan (OPS). Staten, genom Trafikverket, bidrar med 12 miljarder kronor och övriga medel förväntas komma från EU och privata investerare.