Annons:

Publicerad: 2023-11-09

Ratos bakom nya Expin Group

Ratos samlar alla sina bolag med verksamhet inom spårbunden infrastruktur under varumärket Expin Group med Robert Röder som vd. Expin Group beskrivs som en fullserviceaktör som levererar nybyggnation, ombyggnation och underhåll för samtliga spårinfrastrukturägare i Norden.

Robert Röder har arbetat hela sitt yrkesliv inom spårbunden infrastruktur varav de senaste 25 åren i ledande positioner. Han kommer närmast från rollen som vd för NRC Group Sverige där hans uppdrag var att konsolidera och integrera flera bolag efter förvärv och utveckla bolaget vidare. Innan dess hade han flertalet ledande befattningar inom Strukton Rail, bland annat COO, vd och styrelsemedlem.

”Utvecklingen av vår nordiska infrastruktursatsning sker i hög takt. Efterfrågan på våra tjänster inom infrastruktur är stor inom alla tre fokusområden energi, väg och spårtrafik.”, säger Christian Johansson Gebauer, styrelseordförande i Expin Group och President, Business Area Construction & Services på Ratos.

”Den nordiska marknaden kommer att ha stark tillväxt kommande år. Behoven av att bygga nya banor, och underhålla befintliga, är stort för att säkerställa en punktlig och säker trafik för resenärer och godsköpare. Till det kommer ökad digitalisering i syfte att öka kapaciteten i befintliga system, och därmed möta den ökade efterfrågan på spårbundna transporter”, säger Robert Röder, vd i Expin Group.

David Skalin och Daniel Skalin, som grundat NVBS, kommer fortsätta verka i koncernen i operativa roller samt som styrelseledamöter.

”Vi ser fram emot att fortsätta utveckla och skapa värde i våra fina verksamheter. Tillsammans med Robert Röder tar vi nu nästa spännande steg i gruppens utveckling”, säger David Skalin, medgrundare av Expin Group.

Följande operativa bolag ingår i Expin Group

  • Elektrosignal Infra – experter på el-, signal- och teleinstallationer till spårbunden infrastruktur i Sverige.
  • NVBS-bolagen – experter på projekt inom samhällskritisk infrastruktur i Sverige och Norge.
  • Prador Infra – experter på projekt och underhåll av anläggningar för spårbunden Infrastruktur i Sverige.
  • Ratatek – experter på elektrifiering av spårbunden infrastruktur i Finland och Sverige. 
  • Sportek – experter på byggnation av spårbunden infrastruktur i Norge.
  • Svenska Mätteknikgruppen – experter på anläggnings- och byggutsättning, maskinstyrning och projekteringar.
  • TKBM Entreprenad – Experter på mindre anläggningsentreprenader i Mälardalen.

ANNONS:

Du kanske också är intresserad av:

Notis

Sju regioner: Kollektivtrafiken måste ges plats på spåren

Pendlarna måste kunna lita på pendel- och regionaltågen när reglerna för järnvägen görs om i Sverige och EU. Med både ökad gods- och passagerartrafik behövs långsiktighet, flexibilitet och förståelse för kollektivtrafikens behov i planeringen för järnvägen. Det skriver de sju regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete i ett gemensamt svar till regeringen och Europeiska kommissionen.

Kapacitet Nyhet

Ingen plats för fler godståg

När tunneln under Fehmarn Bält är klar 2029 kommer godstågstransporterna mellan Norra Tyskland och Sverige att öka med 200-300 procent. Men ingen vet hur godstågen ska få plats på spåren i södra Sverige.

Nyhet

Så ska kapaciteten öka i norr

Dubbelspår Boden–Luleå. Snabbare bygge av Norrbotniabanan och mötesspår på Malmbanan. Det är några av de åtgärder som Trafikverket föreslår för att öka kapacitet på järnvägarna och för att klara transportbehoven för de massiva industrisatsningar som nu görs i norra Sverige.