Annons:
Ratos bakom nya Expin Group
Ratos samlar alla sina bolag med verksamhet inom spårbunden infrastruktur under varumärket Expin Group med Robert Röder som vd. Expin Group beskrivs som en fullserviceaktör som levererar nybyggnation, ombyggnation och underhåll för samtliga spårinfrastrukturägare i Norden.
Robert Röder har arbetat hela sitt yrkesliv inom spårbunden infrastruktur varav de senaste 25 åren i ledande positioner. Han kommer närmast från rollen som vd för NRC Group Sverige där hans uppdrag var att konsolidera och integrera flera bolag efter förvärv och utveckla bolaget vidare. Innan dess hade han flertalet ledande befattningar inom Strukton Rail, bland annat COO, vd och styrelsemedlem.
”Utvecklingen av vår nordiska infrastruktursatsning sker i hög takt. Efterfrågan på våra tjänster inom infrastruktur är stor inom alla tre fokusområden energi, väg och spårtrafik.”, säger Christian Johansson Gebauer, styrelseordförande i Expin Group och President, Business Area Construction & Services på Ratos.
”Den nordiska marknaden kommer att ha stark tillväxt kommande år. Behoven av att bygga nya banor, och underhålla befintliga, är stort för att säkerställa en punktlig och säker trafik för resenärer och godsköpare. Till det kommer ökad digitalisering i syfte att öka kapaciteten i befintliga system, och därmed möta den ökade efterfrågan på spårbundna transporter”, säger Robert Röder, vd i Expin Group.
David Skalin och Daniel Skalin, som grundat NVBS, kommer fortsätta verka i koncernen i operativa roller samt som styrelseledamöter.
”Vi ser fram emot att fortsätta utveckla och skapa värde i våra fina verksamheter. Tillsammans med Robert Röder tar vi nu nästa spännande steg i gruppens utveckling”, säger David Skalin, medgrundare av Expin Group.
Följande operativa bolag ingår i Expin Group
- Elektrosignal Infra – experter på el-, signal- och teleinstallationer till spårbunden infrastruktur i Sverige.
- NVBS-bolagen – experter på projekt inom samhällskritisk infrastruktur i Sverige och Norge.
- Prador Infra – experter på projekt och underhåll av anläggningar för spårbunden Infrastruktur i Sverige.
- Ratatek – experter på elektrifiering av spårbunden infrastruktur i Finland och Sverige.
- Sportek – experter på byggnation av spårbunden infrastruktur i Norge.
- Svenska Mätteknikgruppen – experter på anläggnings- och byggutsättning, maskinstyrning och projekteringar.
- TKBM Entreprenad – Experter på mindre anläggningsentreprenader i Mälardalen.
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Rangerbangårdarna i stöpsleven
Rangerbangårdarna i Ånge, Gävle, Hallsberg, Sävenäs och Malmö bör utvecklas. Borlänge bör behållas oförändrad. Rangerbangårdarna i Sundsvall och Helsingborg kan troligen byggas om för att bli billigare i drift men deras framtida öde bör utredas ytterligare.
VR högst punktlighet Stockholm–Göteborg första kvartalet
Under årets första tre månader var 81 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg i tid. Det är 4 procentenheter högre än andra snabbtåg på sträckan.
Lång väntan på ny bro
Den gamla bron över kanalen i Vänersborg skulle repareras under tre veckor och sedan skulle tågen åter kunna rulla över bron. Tio månader senare är bron borta och en ny bro dröjer ytterligare drygt ett år.
Klartecken för nya banor i väst och syd
Trafikverket får i uppdrag att återuppta planeringen för att bygga en ny dubbelspårig järnväg Göteborg–Borås och två nya spår Hässleholm–Lund. Dessutom ska spårkapaciteten höjas inför öppnandet av Fehmarn Bält.