Annons:

Publicerad: 2024-01-30

Transdev tar över Östgötapendeln

Transdev tar över trafiken med Östgötapendeln från VR Sverige 1 juni 2025. Det nya avtalet gäller åtta år med option på ytterligare fyra år. Men tilldelningen kan överklagas.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Östgötatrafiken förfogar över 18 tågsätt från Alstom av typen X61 för trafiken på sträckorna Norrköping-Mjölby-Motala och Norrköping-Mjölby-Tranås. På bilden X61 213 vid Hulterstad söder om Mjölby i november 2022.

”Prisskillnaden var väldigt liten”, säger Johan Kindén, vd för Östgötatrafiken.

”Men vi är väldigt nöjda med anbudet och priset.”

Enligt Östgötatrafiken uppfyllde Transdev samtliga krav och erbjöd ett något lägre pris än nuvarande operatör VR Sverige.

Avtalet värt en miljard kronor

Avtalet är värt en miljard kronor, 125 miljoner kronor per år i åtta år.

Enligt Johan Kindén är det svårt att jämföra med kostnaden för nuvarande trafik eftersom avtalet nu omfattar tågkörning, driftledning, operativ trafikplanering, fordonsunderhåll, ersättningstrafik samt kundvärdar.

Avtal tecknas tidigast 9 februari eftersom det finns en lagstadgad avtalsspärr på tio dagar efter att tilldelningsbeslutet meddelats.

”Tyvärr är det många trafikupphandlingar som överklagats under senare år men vi hoppas naturligtvis att vi kan teckna avtal nästa vecka”, säger Johan Kindén.

I stort sett oförändrad trafik

Avtalet innebär inte några nämnvärda förändringar i trafiken med Östgötapendeln mellan Norrköping och Tranås inklusive trafik mellan Mjölby och Motala.

Annons:

Resandet med Östgötapendeln har återhämtat sig efter coronapandemin och är nu lika omfattande som det var 2019, cirka fyra miljoner resor per år.

”Ökar resandet ytterligare kommer vi att behöva multa tågsätten i några avgångar”, säger Johan Kindén. ”Det finns inte utrymme att köra fler tåg på Södra stambanan.”

Östgötatrafiken har 18 tågsätt av typ X61.

God tid för förberedelser

”Det är jätteroligt att vi vunnit tilldelningen och vi ser fram mot att ta över trafiken 1 juni nästa år”, säger Frida Ukmar, affärsområdesdirektör på Transdev.

”Vi har 16 månader på oss att jobba fram en effektiv övergång från nuvarande operatör och en välfungerade trafik.”

”Östgötapendeln är en viktig pusselbit för Transdev som satsar på ökad spårtrafik i Sverige.”

Skillnaden i anbudspris mellan Transdev och VR Sverige var mycket liten.

”Vi fokuserar på hållbara priser och god verksamhet”, säger Frida Ukmar.

”Vi vill inte att personalen ska behöva gå på knäna för att upprätthålla trafiken.”

Trafiken med Östgötapendeln sysselsätter cirka 70 fast anställda medarbetare och närmare 30 timanställda.

Transdev vill fortsätta med Öresundstågen

Transdev deltar i upphandlingen av trafiken med Öresundstågen som avgörs senare i år. Transdev kör Öresundstågen sedan i december 2022 på ett så kallat nödavtal sedan SJ och Öresundstrafiken kom överens om att säga upp det tidigare avtalet.

Transdev kör sedan 2004 såväl buss- som spårvagnstrafik i Norrköping och har idag 370 medarbetare i regionen.

Transdev kör även tågen på Roslagsbanan i Stockholm. Dotterbolaget Snälltåget kör Snälltåget. Transdev är Tysklands näst största tågoperatör efter Deutsche Bahn.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Åter trätransporter på tåg

Tågtransporterna av sågade trävaror från Fiskarheden återupptas i december efter ett års avbrott. Terminalen i Malungsfors blir från tidtabellskiftet en av Green Cargos taxepunkter.

Nyhet

Tjeckiskt lok till Railcare

Det första av tio nya diesellok från den tjeckiska loktillverkaren CZ Loko har anlänt till Göteborg. Loken har köpts av norska Trainpoint och fem av dem kommer att hyras ut till svenska Railcare av norska Nordisk Togteknikk.

Krönika

Mer makt åt resenärerna

Jonas Friberg är nätverksexpert, organisationskonsult och ledarskapsutbildare med hundratusentals kilometer tågresor i bagaget. Han är också ordförande i Resenärerna och önskar i den här texten mer makt åt resenärerna.

Nyhet

Första tågen på Ostlänken 2033

Ostlänken mellan Södertälje och Linköping ska stå klar 2035. På norra delen kan trafiken starta ett par år tidigare. Men först måste Sveriges största infrastrukturprojekt klara utmaningar som brist på entreprenörer och kompetens inom landet.