Annons:

Publicerad: 2024-02-24

Experter: Järnvägen Oslo-Stockholm måste stärkas

På måndag väntas Ungern bli det sista landet att godkänna Sveriges Natoansökan. Ett inträde i Nato innebär inte bara ett starkare skyddsnät mot militära angrepp utan åtföljs även av förpliktelser gentemot övriga medlemsländer.

I en rad artiklar i Dagens Industri den senaste veckan, belyser såväl experter som infrastrukturministern det omfattande upprustningsbehovet av landets infrastruktur för att stärka kommunikationerna i framför allt öst-västlig riktning, och pekar särskilt ut järnvägsförbindelsen mellan Stockholm och Oslo.

Per Skoglund, universitetslektor på Försvarshögskolan, säger till tidningen att just den sträckan blir högprioriterad vid ett svenskt inträde i Nato av totalförsvarspolitiska skäl, det vill säga både för militära och civila syften.

Även Rickard Bergqvist, professor i transportekonomi vid Handelshögskolan i Göteborg, ser goda möjligheter för Sverige att satsa på sträckan utan att det blir inflationsdrivande, skriver Dagens Industri.

Och eftersom den svenska infrastrukturen även ligger i Natos intresse finns en stor möjlighet till betydande medfinansiering både från Nato och EU.

– Vi har visat att det snabbt går att åstadkomma en ny gränsförbindelse i stråket Oslo–Stockholm. Byggindustrin står beredd och stora delar går att finansiera med brukarintäkter. Men regeringarna måste börja agera nu, för det är bråttom! Låt Trafikverket fortsätta 2022 års föreslagna planprocess, tillsätt en samordnare likt det man gjort för Arlanda flygplats och låt näringslivet få fördjupa sina planer i dialog med staten, säger Jonas Karlsson, vd för Oslo-Stockholm 2.55.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Tågutbudet på samma nivåer som innan pandemin

Tågutbudet är tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Under 2023 ökade det långväga tågutbudet med 7 procent och är därmed tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2023.

Notis

SJ släpper sommarens biljetter

Från och med idag finns biljetter fram till 1 september tillgängliga att köpa hos SJ. Samtidigt rullas etapp två ut i det nya bokningssystemet, efter en väldigt positiv start.

Debatt

Resenärerna, Trafikverket och klimatet

Trafikverket överskattar ökningen av biltrafik och underskattar ökningen av tågresande. Det menar Karin Svensson Smith, miljöpartist, före detta riksdagsledamot och ordförande i riksdagens trafikutskott. Läs debattinlägget här.

Nyhet

Sträng vinter sänkte SJ:s resultat

SJ redovisar en förlust på 74 miljoner kronor för första kvartalet 2024. Den stränga vintern gjorde att många tåg fick ställas in på grund av fordonsbrist. Resandet föll med nio procent, vilket slog hårt mot resultatet. SJ lanserar nu ett tiopunktsprogram för att klara nästa vinter bättre.

Krönika

Sverige förlorar ett tydligt lågprisalternativ

Jonas Friberg skriver om Flixtrain som inte kommer upp på banan igen. Naturligtvis är det ett rimligt beslut om intäkterna är stabilare och efterfrågan större i Tyskland, men vi som reser i Sverige förlorar ett tydligt lågprisalternativ.

Notis

Snälltåget kör till Köpenhamn

Snälltåget förlänger från 16 maj ett av tågparen mellan Stockholm och Malmö till och från København H. Därmed får SJ konkurrens om trafiken mellan Stockholm och Köpenhamn.

Nyhet

Flixtrain lämnar Sverige

Flixtrain ställer in all tågtrafik i Sverige efter knappt tre år på spåren. Tågen har tidvis varit välfyllda men Flixtrain har kört med betydligt färre vagnar än planerat och tidvis har trafiken varit inställd.

Nyhet

Nya bokningssystem för tågbiljetter

I tisdags, 16 april, lanserade SJ sitt nya bokningssystem som ansluter till Samtrafikens tjänst Nationell distribution som spårsattes 5 mars. Inom kort följer Snälltåget, MTRX och Vy Tåg efter. Biljettbokningen ska bli enklare och ge mer information.

Notis

SJ uppgraderar sitt biljettsystem

Under april byter SJ ut sitt 30 år gamla bokningssystem mot ett nytt och molnbaserat system. Flera funktioner i det nya systemet har tagits fram i nära dialog med olika kundgrupper.