Annons:

Publicerad: 2024-02-10

Olskroksbron i Göteborg färdiggjuten

En betydande milstolpe markerades igår när den sista gjutningen av Olskroksbron slutfördes. Gjutningen påbörjades vid fyratiden på tisdag morgon och pågick till onsdag.

Trots utmaningar med kalla väderförhållanden har projektteamet i Olskroken planskildhet hållit tidplanen och genomfört denna milstolpe enligt planerna.

Den sista gjutningen omfattade ungefär 800 kubikmeter ECO-betong för brobanan. Olskroksbron sträcker sig över 590 meter och nu återstår att lägga spår på bron och genomföra diverse installationer innan tågtrafiken kan börja rulla. Arbetena med bron förväntas vara helt avslutat under år 2025.

FOTO: Trafikverket

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Stopp för eltåg i Borlänge

Under fyra veckor, från 14 juli till 10 augusti, är det stopp för alla eltåg genom Borlänge när kontaktledningsanläggningen på Borlänge C byts ut. Ett antal godståg dras genom Borlänge med diesellok.

Notis

Sju av tio VR-snabbtåg i tid

71 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg ankom slutstationen i tid under årets andra kvartal. Förseningarna berodde främst på problem med spår och växlar, elanläggningar samt obehöriga i spårområdet.

Nyhet

Planskildhet för 3,8 miljarder kronor

Nästan tre månader för tidigt och 200 miljoner kronor billigare än beräknat står Planskildhet Olskroken klar i höst. Natten till 30 juni avslutades den sista av många av avstängningar av tågtrafiken.

Nyhet

Fasta förbindelsen fyller 25 år

Den 1 juli 2025 fyller Öresundsbron 25 år. På ett kvarts sekel har antalet människor som reser över Öresund ökat 10–15 gånger och antalet arbetspendlare har ökat från 1 500 till 22 000. Men godstågstrafiken har stagnerat.

Nyhet

Unika spårkorsningar i Olskroken

Två unika spårkorsningar med gjutna korsningar i specialstål lades under midsommarhelgen in i Olskroken. Kostnaden blir högre men korsningen ska hålla betydligt längre.

Nyhet

Sänkt hastighet om personal i spåren

Sänkt hastighet för tågen där personal finns i spårområdet och krav på dokumentation av riskbedömning vid egenförflyttning inom spårområdet. Det är Trafikverkets svar på Transportstyrelsens föreläggande.