Annons:

Publicerad: 2024-02-16

SJ åter Sveriges grönaste varumärke

SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke inom alla branscher, och dessutom inom kategorin Transport för sextonde året i rad. Genom en undersökning bland svenska folket prisas SJ återigen för miljö- och hållbarhetsarbete i framkant. 

Utmärkelsen bygger på resultatet i undersökningen ”Svenskarnas Syn på Varumärken och Hållbarhet”. Det är en återkommande undersökning som genomförs av konsultföretaget Differ.

Undersökningen har besvarats av över 1 000 svenskar i åldrarna 15–74 år. De har fått svara på frågor om miljö och hållbarhet och ge sin syn på varumärken i tiotalet olika branscher.

Undersökningen har genomförts sedan 2008.

I undersökningen får SJ det högsta genomsnittliga värdet av alla varumärken. SJ uppnår dessutom ett extra starkt resultat som ett av få varumärken som i undersökningens historia har fått ett genomsnittligt värde över 5,0 på en skala 1–7.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Trafikverket tror på höjda banavgifter

Banavgifterna bör snarare höjas än sänkas. Det är beskedet från Trafikverket till regeringen. Avgifterna för persontåg behöver troligen höjas kraftigt medan avgifterna för godståg höjs marginellt.

Nyhet

Fasta förbindelsen fyller 25 år

Den 1 juli 2025 fyller Öresundsbron 25 år. På ett kvarts sekel har antalet människor som reser över Öresund ökat 10–15 gånger och antalet arbetspendlare har ökat från 1 500 till 22 000. Men godstågstrafiken har stagnerat.

Nyhet

SJ kan köra nattåg Oslo–Köpenhamn

SJ kan komma att köra dagtåg mellan Oslo och Köpenhamn och nattåg mellan Oslo och Stockholm samt mellan Oslo och Berlin via Köpenhamn från december 2026. Men planerna på nattåg är beroende på framtiden för Euronight Stockholm–Berlin och norska Jernbanedirektoratet.

Notis

Fyra svenska kandidater till Women in Rail Awards

Women in Rail Sverige har nominerat fyra svenska kandidater till European Agency for Railways prestigefyllda Women in Rail Awards. Nomineringarna spänner över fyra kategorier och representerar det bästa av svensk järnvägssektor när det gäller jämställdhet, ledarskap och innovation.

Nyhet

Nattåg kan vara kommersiellt lönsamma

Det går att bedriva kommersiellt lönsam nattågstrafik. Men bara på vissa sträckor, kanske bara delar av året och bara om man även kör sitt- och liggvagnar i tågen. Det hävdar Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.

Notis

Nya röjningslok i Gävle och Ånge

Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.