Annons:
Transdev tar över Mälartåg
Transdev tar över ansvaret för den tågtrafiken i Stockholm-Mälardalen från MTR från och med den 16 juni 2024. Avtalet omfattar Mälartågs samtliga fem regionaltågslinjer och avtalstiden är två år.
Tågresandet i Stockholm-Mälardalen ökar och under förra året gjordes 12,5 miljoner resor med Mälartåg. Det har dock under en längre tid förekommit stora utmaningar i tågtrafiken med trafikstörningar som har drabbat resenärernas vardag.
Mälardalstrafik och nuvarande trafikföretag MTR har därför gjort en gemensam översyn av samarbetet. Trots att en rad gemensamma åtgärder har genomförts så har trafiksituationen inte nått en tillfredställande nivå. Mälardalstrafik och MTR har därför kommit överens om att det krävs en förändring och att nuvarande avtal ska avslutas i förtid.
Som en följd av det förtida upphörandet och för att skapa möjligheter för en fortsatt utveckling av Mälartåg tecknar Mälardalstrafik ett nytt avtal med Transdev, med stöd i EU:s kollektivtrafikförordning. Det är ett så kallat nödavtal. Avtalstiden är två år och Transdev tar över driften av tågtrafiken från och med den 16 juni 2024.
Parallellt med nödavtalet fortsätter Mälardalstrafiks arbete med en ny upphandling.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Transportstyrelsen avslutar tillsyn av MPK
Transportstyrelsen avslutar nu en tillsyn som rör Trafikverkets nya system för tågplanering, MPK. "Vår bedömning är att genomförda och pågående åtgärder kommer att ge förutsättningar för att bristerna inte uppstår igen", säger Petra Särefjord, sektionschef vid Transportstyrelsen
Avgörande beslut för nya centralstationen i Linköping
Linköpings framtida centralstation som börjar byggas år 2030 kommer att byggas på marken istället för att ligga upphöjd på en bro.
Inga nya tåg till Kinnekullebanan
Västtrafik kommer inte att skaffa nya motorvagnar för trafiken på Kinnekullebanan förrän i slitet av 2030-talet. De 16-22 år gamla dieseltågen måste fungera drygt ett årtionde till. Men nya elektriska regionaltåg sätts i trafik om fyra månader.
Marknaden finns för nattåg – men inte lönsamheten
Det finns en marknad för fler nattåg i Sverige. Men en kommersiell aktör kan aldrig få nattågstrafik med nya vagnar lönsam. Staten måste stödja inköpen av sov- och liggvagnar, Till den slutsatsen kommer Dan Olofsson, ansvarig för strategi och verksamhetsutveckling på SJ.
Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar
Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.
Øresundsbron byter räls i tunneln 27 maj–9 juni
3 500 meter räls ska bytas på Øresundsbron. Sedan invigningen för nästan 25 år sedan har 1,6 miljoner person- och godståg – totalt 620 miljoner bruttoton – rullat över Øresundsbron. Nu är det dags att byta 3,5 km räls på ett av de två spåren i Öresundstunneln.
Beslut om byggstart för tre nya järnvägsprojekt
Regeringen har beslutat att ge Trafikverket klartecken för byggstart av tre järnvägsprojekt i Boden, Katrineholm och Sundsvall.
Norsk trafik på Västkustbanan
När tunneln under Varberg öppnas för tågtrafik i mitten av juli börjar norska Vy Tog köra ett par genomgående tåg mellan Oslo och Malmö via Göteborg. Men på sikt kan det bli mycket tätare tågtrafik längs Västkusten.
Ny teknik revolutionerar underhållet på Malmbanan
Trafikverket har börjat med spårövervakning från tåg i reguljär i trafik på Malmbanan. Tekniken väntas leda till effektivare planering och uppföljning av järnvägsunderhållet.
Stora banarbeten ger mycket busstrafik
Det blir som vanligt mycket buss för tågresenärerna i Sverige i sommar. Det är stopp för tågen på delar av Västkustbanan, Mälarbanan och Rååbanan och för alla eltåg genom Borlänge under fyra veckor.