Annons:

Publicerad: 2024-05-31

Järnvägen – industribroms eller industrilyft?

Industrin är motorn i Sveriges ekonomi och står för 15 procent av det samlade förädlingsvärdet, med 800 000 direkt och indirekt sysselsatta. Många av dessa jobb finns på mindre orter.

Den 29 maj lanserade Omtag Svensk Järnväg rapporten Industribroms eller industrilyft? Störningar och kapacitetsbrist i järnvägssystemet hinder för industrins tillväxt på ett seminarium i Stockholm.

För att svensk industriproduktion ska förbli globalt konkurrenskraftig krävs ett väl fungerande transportsystem, där järnvägen spelar en avgörande roll.

Rapporten från Omtag Svensk Järnväg belyser de betydande bristerna i det svenska järnvägssystemet. Samtal med 20 stora industriföretag visar att vart fjärde företag allvarligt påverkas av störningar, stopp eller kapacitetsbrist. Dessa problem skapar direkta hinder för investeringar och expansion, samt leder till stora merkostnader och långsiktiga hot mot anläggningar.

Ytterligare vartannat företag påverkas av kostnader på grund av trafikstörningar, vilket bland annat innebär extra lagerhållning och svårigheter att rekrytera rätt kompetens.

Rapporten understryker behovet av att förbättra järnvägsnätet för att säkerställa industrins fortsatta konkurrenskraft och förhindra ekonomiska förluster.

FOTO: Omtag Svensk Järnväg

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Spårspring ger tågstopp

Obehöriga som vistas i spårområdet blir ett allt större problem för tågtrafiken och för resenärerna. Enbart Tåg i Bergslagen drabbades av 370 incidenter som resulterade i 67 förseningstimmar förra året.

Notis

Tåg snabbare än flyg mellan Göteborg och Stockholm

Flygplan må vara snabbare än tåg – men tågresor kan vara snabbare än flygresor. Räknas passagerarnas totala restid går det till exempel snabbare att ta snabbtåget än flyget mellan Göteborg och Stockholm, visar en ny rapport baserad på data från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).

Notis

Uppåt för kommersiell trafik – nedåt för upphandlad trafik

Transportmarknaden hade en tudelad utveckling under 2023. Den kommersiella persontrafiken och den upphandlade busstrafiken befinner sig i en positiv spiral – medan den upphandlade järnvägstrafiken och godstrafiken uppvisar negativa tendenser. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport om transportmarknadens utveckling.

Notis

Intensiv banarbetssäsong väntar

Årets banarbetssäsong ser ut att bli den mest intensiva någonsin. I januari startade en omfattande upprustning av Västra stambanan och under 2025 genomför Trafikverket fler än 1700 jobb över hela landet.

Notis

Trafikverket skrotar NTL

Trafikverket har beslutat att avsluta projektet Nationell tågledning (NTL), ett system för tågtrafikledning som skulle modernisera och effektivisera svensk järnväg. Projektet har hittills kostat 550 miljoner kronor, men någon implementering blir det inte.

Notis

Tunnelbanan fyller 75 år – så firas jubileet

I år fyller Stockholms tunnelbana 75 år och detta jubileum kommer att firas på flera sätt under året. Från den 27 februari och under hela våren håller Spårvägsmuseet flera aktiviteter för att uppmärksamma tunnelbanans historia fram till idag.

Notis

Trafikverket ska ta fram investeringsstöd för ERTMS

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett investeringsstöd. Investeringsstödet ska omfatta utrustning i järnvägsfordon för ett nytt trafikstyrningssystem för järnväg - European Rail Traffic Management System (ERTMS). Syftet med uppdraget är att ERTMS ska införas fortare i Sverige.

Notis

Trafikverket bygger om Örebro Södra

Med start i höst bygger Trafikverket om Örebro Södra. Det blir en ny sidoplattform på västra sidan av stationsområdet, vilket innebär att plattformsövergången där tre unga personer omkom i slutet av februari 2024 stängs.