Annons:
Järnvägen – industribroms eller industrilyft?
Industrin är motorn i Sveriges ekonomi och står för 15 procent av det samlade förädlingsvärdet, med 800 000 direkt och indirekt sysselsatta. Många av dessa jobb finns på mindre orter.
Den 29 maj lanserade Omtag Svensk Järnväg rapporten Industribroms eller industrilyft? Störningar och kapacitetsbrist i järnvägssystemet hinder för industrins tillväxt på ett seminarium i Stockholm.
För att svensk industriproduktion ska förbli globalt konkurrenskraftig krävs ett väl fungerande transportsystem, där järnvägen spelar en avgörande roll.
Rapporten från Omtag Svensk Järnväg belyser de betydande bristerna i det svenska järnvägssystemet. Samtal med 20 stora industriföretag visar att vart fjärde företag allvarligt påverkas av störningar, stopp eller kapacitetsbrist. Dessa problem skapar direkta hinder för investeringar och expansion, samt leder till stora merkostnader och långsiktiga hot mot anläggningar.
Ytterligare vartannat företag påverkas av kostnader på grund av trafikstörningar, vilket bland annat innebär extra lagerhållning och svårigheter att rekrytera rätt kompetens.
Rapporten understryker behovet av att förbättra järnvägsnätet för att säkerställa industrins fortsatta konkurrenskraft och förhindra ekonomiska förluster.

FOTO: Omtag Svensk Järnväg
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Spårspring ger tågstopp
Obehöriga som vistas i spårområdet blir ett allt större problem för tågtrafiken och för resenärerna. Enbart Tåg i Bergslagen drabbades av 370 incidenter som resulterade i 67 förseningstimmar förra året.
Tåg snabbare än flyg mellan Göteborg och Stockholm
Flygplan må vara snabbare än tåg – men tågresor kan vara snabbare än flygresor. Räknas passagerarnas totala restid går det till exempel snabbare att ta snabbtåget än flyget mellan Göteborg och Stockholm, visar en ny rapport baserad på data från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).
Wabtec köper Dellner Couplers av EQT
Det amerikanska tågkomponentföretaget Wabtec köper det svenska tågkoppeltillverkaren Dellner Couplers för 890 miljoner euro, motsvarande cirka 9,6 miljarder kronor.
Trafikverket och Swedtrain startar utvecklingsprojekt
Trafikverket och Swedtrain startar ett utvecklingsprojekt för att förbättra affärsprocesser och underlätta införandet av innovativa tekniska lösningar i järnvägssystemet, vilket ska öka reinvesteringstakten och järnvägens tillförlitlighet.
Uppåt för kommersiell trafik – nedåt för upphandlad trafik
Transportmarknaden hade en tudelad utveckling under 2023. Den kommersiella persontrafiken och den upphandlade busstrafiken befinner sig i en positiv spiral – medan den upphandlade järnvägstrafiken och godstrafiken uppvisar negativa tendenser. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport om transportmarknadens utveckling.
Intensiv banarbetssäsong väntar
Årets banarbetssäsong ser ut att bli den mest intensiva någonsin. I januari startade en omfattande upprustning av Västra stambanan och under 2025 genomför Trafikverket fler än 1700 jobb över hela landet.
Trafikverket skrotar NTL
Trafikverket har beslutat att avsluta projektet Nationell tågledning (NTL), ett system för tågtrafikledning som skulle modernisera och effektivisera svensk järnväg. Projektet har hittills kostat 550 miljoner kronor, men någon implementering blir det inte.
Tunnelbanan fyller 75 år – så firas jubileet
I år fyller Stockholms tunnelbana 75 år och detta jubileum kommer att firas på flera sätt under året. Från den 27 februari och under hela våren håller Spårvägsmuseet flera aktiviteter för att uppmärksamma tunnelbanans historia fram till idag.
Trafikverket ska ta fram investeringsstöd för ERTMS
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett investeringsstöd. Investeringsstödet ska omfatta utrustning i järnvägsfordon för ett nytt trafikstyrningssystem för järnväg - European Rail Traffic Management System (ERTMS). Syftet med uppdraget är att ERTMS ska införas fortare i Sverige.
Trafikverket bygger om Örebro Södra
Med start i höst bygger Trafikverket om Örebro Södra. Det blir en ny sidoplattform på västra sidan av stationsområdet, vilket innebär att plattformsövergången där tre unga personer omkom i slutet av februari 2024 stängs.