Annons:
Snabb vändning för SJ
Omsättningen ökade med drygt 30 procent och vinsten steg med drygt 70 procent jämfört med andra kvartalet förra året. Andra kvartalet 2024 innebar dessutom en kraftfull vändning från minusresultatet årets första tre månader.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
SJ Rc6 1353 med tåg 85 från Åre till Stockholm vid Hennan på kvällen 10 juli 2021.
“Andra kvartalet i år var otroligt bra”, säger Monica Lingegård, vd i SJ AB.
“Under första kvartalet hade vi stora problem med våra fordon efter den besvärliga vintern och det har tagit tid att komma i fas.”
Fordonsbristen innebar att många tåg ställdes in under årets första månader.
Det medförde färre resande under första kvartalet men även under början av andra kvartalet.
Färre resenärer
April–juni i år var antalet resenärer två procent lägre än motsvarande månader förra året. Men resandet har successivt ökat under maj och juni.
“Vi är nöjda med resandeutvecklingen”, säger Monica Lingegård.
“Fordonsbristen gjorde ju att vi tvingades ställa in många tåg i april. Beläggningsgraden var oförändrad. “
SJ har under våren tagit i bruk en ny bokningsplattform.
“Den fungerar otroligt bra”, säger Monica Lingegård.
“Vi introducerar successivt nya funktioner som underlättar bokningarna. Tyvärr har möjligheterna för oss att sälja biljetter till bland andra Snälltåget försenats eftersom man inte lyckats ordna anslutningarna mellan alla olika operatörer.”
Sedan 3 mars sköter SJ genom dotterbolaget SJ Stockholmståg pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet.
Bättre pendeltågstrafik
Det har inneburit bättre trafik med betydligt färre inställda tåg och väsentligt ökad omsättning samt ett bidrag till SJ:s förbättrade resultat.
Monica Lingegård, vd SJ AB.
Annons:
SJ lanserade i våras ett 10-punktsprogram för bättre vintertrafik.
“Vi har kommit en bra bit på vägen mot bättre förutsättningar för att klara en besvärlig vinter”, säger Monica Lingegård.
“Vi har fått ytterligare två uppgraderade X2000-tåg och har nu åtta helt ombyggda tågsätt och kommer att få fler innan vintern. Vi har ökat reparationskapaciteten, vi startar en depåskola i höst och vi har det nya bokningssystemet på plats.”
“Kanske kunde man hoppas att Trafikverket hade lanserat ett eget tiopunktsprogram för att få ordning på infrastrukturen.”
SJ kör åter Norrlandstågen
Efter kvartalets utgång stod det klart att SJ tar över körningen av nattågen till och från Övre Norrland i december sedan Trafikverket tecknat ett nödavtal med SJ.
“Vi är väldigt glada att vi åter för förtroendet att köra Norrlandstågen”, säger Monica Lingegård.
“Vi kommer att kunna ta hand om kunderna på ett bra sätt och när vi vårt biljettsystem kom er att gälla på tågen blir resorna billigare för många resenärer.”
Andra kvartalet i korthet
- Nettoomsättning 3 463 Mkr (2 651)
- Rörelseresultat +226 Mkr (+132)
- Antal anställda 5 995 (4 356)
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Omvägar för godset från hamnen
Utbyggnaden av Hamnbanan i Göteborg till dubbelspår har åter tagit fart efter ett par års stiltje. I december 2023 ska ytterligare nästan två kilometer av den tio kilometer långa banan ha två spår.
Fem nygamla diesellok till Hector Rail
Hector Rail hyr fem nygamla diesellok från Vossloh för växlingen i Värtan, Holmsund, Luleå och Gällivare. I går kom loken till Sverige, i dag transporteras de från Trelleborg till Hallsberg.
Tungt för Vy Tåg i norr
Coronapandemi, höga biljettpriser, få resenärer, brist på lokförare, oerfaren ombordpersonal, stora trafikstörningar med inställda och försenade tåg, oväntad konkurrens och ett lågt anbud som inte täcker kostnaderna.
MPK hot mot godsbolagen
Ett halvår efter införandet av Trafikverkets nya planeringsverktyg MPK är problemen större än någonsin. Kostnaderna för tågtrafikföretagen närmar sig en halv miljard kronor.