Annons:

Publicerad: 2024-09-07

Lokaliseringsutredningen för Nobelbanan startar

Oslo-Sthlm 2.55 startar nu i samarbete med Trafikverket lokaliseringsutredningen för Nobelbanan – en ny järnväg mellan Örebro och Kristinehamn.

Den 6 september drog arbetet igång, både genom att styrgruppen för projektet hade sitt första möte och genom att man nu skrivit avtal med alla de parter som ska göra jobbet.

“En järnväg mellan Örebro och Kristinehamn är första stort steget mot för att möjliggöra en järnväg som kommer få stor regional och nationell betydelse. Den stärker vår totalförsvarsförmåga och minskar vår klimatpåverkan. Jag är otroligt glad över att arbetet nu kan starta och att alla som ska göra jobbet är på plats”, säger Jonas Karlsson, VD Oslo–Sthlm 2.55.

Under de kommande 18 månaderna kommer en omfattande analys att genomföras för att identifiera den mest lämpliga sträckningen för den nya järnvägen. Flera olika alternativ kommer att studeras och jämföras noggrant innan en slutgiltig rekommendation kan fastställas.

“Vi har följt Oslo–Stockholms arbete sedan bolaget bildades och det känns spännande att få vara med nu när planarbetet börjar på allvar, säger Martin Sandberg från Trip som kommer vara projektledare för lokaliseringsutredningen.

“Samtidigt blir det utmanande”, säger Mia Forsberg, Martins kollega och biträdande projektledare.

“Det är ett omfattande arbete som ska genomföras nu när 65 till 70 kilometer järnväg ska lokaliseras.”

Syftet är att tillsammans med aktörerna i stråket hitta en lösning som maximerar samhällsnyttan och är ekonomiskt hållbar, samtidigt som hänsyn tas till sociala, miljömässiga och landskapsrelaterade faktorer. Utredningen kommer dessutom att beakta viktiga nationella intressen, inklusive försvar, naturvård och vattenförsörjning.

“Arbetet med att ta fram en lokaliseringsutredning är första steget i en järnvägsplan och regleras i lagen om byggande av järnväg. Det finns ännu inget regeringsbeslut om att järnvägen ska byggas, men för Trafikverket innebär lokaliseringsutredningen att vi får ett bättre underlag till Trafikverkets och regeringens arbete att nationellt prioritera vilka infrastrukturprojekt som bör startas”, säger Rami Yones, regiondirektör, Trafikverket Region mellersta.

Målet är att våren 2026 ha uppnått en bred samsyn kring hur en ny förbindelse ska utformas och att det ska finnas ett gediget underlag för fortsatt planläggning.

ILLUSTRATION: Oslo-Sthlm 2.55

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar

Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.

Notis

Øresundsbron byter räls i tunneln 27 maj–9 juni

3 500 meter räls ska bytas på Øresundsbron. Sedan invigningen för nästan 25 år sedan har 1,6 miljoner person- och godståg – totalt 620 miljoner bruttoton – rullat över Øresundsbron. Nu är det dags att byta 3,5 km räls på ett av de två spåren i Öresundstunneln.

Nyhet

Trafikverket hotas av mångmiljonvite

Om inte Trafikverket senast 5 juni vidtagit åtgärder för förhindra att personal vistas i eller vid spår där det föreligger risk att de blir påkörda av tåg tvingas Trafikverket utge ett vite om 48 miljoner kronor. Det har Transportstyrelsen beslutat.

Nyhet

Hjulet sprack från fläns till nav

Hjulet under den lastade malmvagnen sprack från flänsen till navet. Den mycket ovanliga händelsen orsakade urspårningen av elva vagnar i malmtåg 9914 i december 2023. Urspårningen ledde till stopp för trafiken på Malmbanan i 65 dagar.

Nyhet

Stora banarbeten ger mycket busstrafik

Det blir som vanligt mycket buss för tågresenärerna i Sverige i sommar. Det är stopp för tågen på delar av Västkustbanan, Mälarbanan och Rååbanan och för alla eltåg genom Borlänge under fyra veckor.

Debatt

”Europaspåret viktig för ökad spårkapacitet i Skåne”

Några av Sveriges hårdast belastade järnvägssträckor finns i Skåne enligt Trafikverkets rapport om järnvägens kapacitetsutnyttjandet 2024. På flera sträckor ska gods-, fjärr-, regional- och lokaltåg dela på kapaciteten och för den gränsöverskridande trafiken finns idag bara en järnvägsförbindelse över Öresund. Det bidrar till störningskänslighet och ett högt kapacitetsutnyttjande menar Hanne Skak Jensen som är projektledare Europaspåret.

Notis

Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn

För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.