Annons:
Tågplan 2025 fastställd
I tågplanen för nästa år samsas flera stora banarbeten med många tåg. 2025 innebär starten på stora banarbeten på järnvägen och det är av vikt att tågtrafiken störs så lite som möjligt. Längs Västra stambanan kommer trots omfattande arbeten mer än 70 procent av persontågen att gå under året.

Flera stora banarbeten ska samsas med många tåg nästa år – Trafikverkets tågplan för 2025 fastställd. FOTO: Trafikverket/Kentaroo Tryman.
I tågplanen för nästa år samsas flera stora banarbeten med allt fler ansökningar om att köra tåg. De inplanerade upprustningsåtgärderna är nödvändiga för en mer tillförlitlig järnväg, men kommer att innebära påverkan på trafiken under tiden de genomförs. Ett av de större är upprustningsåtgärder på Malmbanan, ett annat det omfattande elkraftsanläggningsbytet på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås.
“Vi påbörjar arbetena på Västra stambanan i januari. Det handlar om en nödvändig och efterlängtad upprustning av en av våra viktigaste tågsträckor. På sikt kommer det att ge en mer tillförlitlig trafik, men under tiden vi rustar upp anläggningen innebär det att trafiken påverkas”, säger Jon Sundh, avdelningschef järnvägssystem, Trafikverket.
Samarbete och dialog med järnvägsbranschen
När det handlar om Västra stambanan och att upprätthålla kapaciteten på sträckan så är det en angelägenhet för hela branschen. Trafikverket har i tågplanearbetet och genom nätverket Västra Stambanerådet samarbetat med järnvägsföretagen och andra aktörer, inför starten av upprustningsarbetena. Under tågplanearbetet har bland annat har olika trafiklösningar tagits fram, som ska underlätta för resenärer och godstransporter när kapaciteten minskar. En stor del av godstrafiken är planerad till de timmar på dygnet då det går färre persontåg.
“Jämfört med normal trafik kommer mer än 70 procent av persontågen att gå på Västra stambanan under våren. En siffra som är ett resultat av vårt samarbete inom järnvägsbranschen, mycket handlar om att tillsammans skapa förutsättningar för att så bra som möjligt hantera utmaningen med att kombinera stora nödvändiga banarbeten med en stor efterfrågan på att köra person- och godstrafik”, avslutar Jon Sundh.
Malmbanan en pulsåder
Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg och en pulsåder för att både transporter och resor ska fungera i norra Sverige. Ett av de större arbetena på Malmbanan nästa år sker på sträckan Gällivare–Råtsi där spåret är slitet och behöver bytas ut. Spårbytet påbörjades 2024 när sträckan Gällivare–Håmojåkk färdigställdes och fortsätter under 2025 med sträckan Håmojåkk–Råtsi.
En del i arbetet med att förbättra Malmbanan är att vi nu satsar på ett helt nytt signalsystem. Malmbanan är en av de första banorna där det nya signalsystemet ERTMS installeras. ERTMS är framtidens signalsystem, det kommer att öka kapaciteten och robustheten för Malmbanan.
Bakgrund tågplanen
Trafikverket ansvarar för den samlade planeringen av trafik och banarbeten på järnvägsspåren, den så kallade tågplanen. Tågplanen tas fram för ett helt år och innehåller tidtabeller för både persontåg och godståg samt tidplan för banarbeten. De nya tidtabellerna börjar gälla från och med den 15 december till och med 13 december 2025.
LÄS MER OM tågplaneprocessen.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar
Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.
Øresundsbron byter räls i tunneln 27 maj–9 juni
3 500 meter räls ska bytas på Øresundsbron. Sedan invigningen för nästan 25 år sedan har 1,6 miljoner person- och godståg – totalt 620 miljoner bruttoton – rullat över Øresundsbron. Nu är det dags att byta 3,5 km räls på ett av de två spåren i Öresundstunneln.
Beslut om byggstart för tre nya järnvägsprojekt
Regeringen har beslutat att ge Trafikverket klartecken för byggstart av tre järnvägsprojekt i Boden, Katrineholm och Sundsvall.
Norsk trafik på Västkustbanan
När tunneln under Varberg öppnas för tågtrafik i mitten av juli börjar norska Vy Tog köra ett par genomgående tåg mellan Oslo och Malmö via Göteborg. Men på sikt kan det bli mycket tätare tågtrafik längs Västkusten.
Hjulet sprack från fläns till nav
Hjulet under den lastade malmvagnen sprack från flänsen till navet. Den mycket ovanliga händelsen orsakade urspårningen av elva vagnar i malmtåg 9914 i december 2023. Urspårningen ledde till stopp för trafiken på Malmbanan i 65 dagar.
Ny teknik revolutionerar underhållet på Malmbanan
Trafikverket har börjat med spårövervakning från tåg i reguljär i trafik på Malmbanan. Tekniken väntas leda till effektivare planering och uppföljning av järnvägsunderhållet.
Stora banarbeten ger mycket busstrafik
Det blir som vanligt mycket buss för tågresenärerna i Sverige i sommar. Det är stopp för tågen på delar av Västkustbanan, Mälarbanan och Rååbanan och för alla eltåg genom Borlänge under fyra veckor.
Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn
För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.
Plus och minus för Inlandsbanan
Ett steg framåt och ett tillbaka. Den långa följetången om Lint-motorvagnarna verkar gå mot ett lyckligt slut. Eller snarare en lycklig början. Det nästan lika långa äventyret upphandlad tågtrafik på Inlandsbanan verkar dock sluta i intet.
Kaos i containertrafiken
All trafik till containerbangården i Skandiahamnen i Göteborg låg nere under nästan en vecka. Godstågsbolagen försöker nu köra ikapp men har svårt att få tåglägen.