Annons:

Publicerad: 2024-12-11

Hopp om godståg till Vetlanda

Första halvåret 2023 lades den regelbundna godstågstrafiken till Vetlanda, Kvillsfors och Pauliström ner. Sex företag tvingades börja använda lastbilstransporter. Men nu finns hopp om återupptagen godstågstrafik.

Text: Ulf Nyström

15 november körde CFL cargo en provtransport mellan Nässjö och Vetlanda med vagnar till Feralco. Ett av CFL cargos Vida-strajpade TMX-lok drog tåget. FOTO: Tomas Arvidsson

​15 november kördes en provtransport med ett antal tankvagnar till Feralco i Vetlanda. CFL cargo drog vagnarna mellan Nässjö och Vetlanda med ett av företagets Vida-strajpade TMX-lok.

Feralco tillverkar kemikalier för vatten- och avloppsrening och får insatsvaror från olika företag i Europa.

”Det var fyra godstågsbolag involverade i testleveransen”, säger Tomas Arvidsson, ordförande i Järnvägskommittén i Transportindustriförbundet.

”Transporten gick bra och nu diskuterar vi återupptagen godstågstrafik med ett antal andra företag i och kring Vetlanda som tidigare tagit emot och skickat varor på järnväg.”

Green Cargo ställde in trafiken

Sedan Green Cargo valde att ställa in godstågstrafiken mellan Nässjö och Vetlanda förra sommaren har det endast körts enstaka tåg med aspvirke till Swedish Match.

Annons:

”Nu försöker vi lägga ett antal logistiska pussel med företagen i Vetlanda, Kvillsfors och Pauliström och med deras leverantörer och kunder för att se om vi kan skapa underlag för regelbunden godstågstrafik till Vetlanda och eventuellt till de andra orterna”, säger Tomas Arvidsson.

”Det är ingen brist på gods, det gäller att få tillräckligt många företag med på tåget och att skapa vettiga transportupplägg till rimliga priser.”

Vetlanda kommun har återupptagit planeringsarbetet för en ny lastplats i Vetlanda.

CFL cargo är positivt

CFL cargo är intresserat av att köra vagnslasttåg mellan Nässjö och Vetlanda och kanske även till någon av de andra orterna och Green Cargo kör gärna godsvagnarna till och från Nässjö.

”Jag är optimistisk, jag tror vi kan ha en fungerande lösning på plats i början av nästa år”, säger Tomas Arvidsson.

”Kanske kan vi börja med två godstågen i veckan för att så småningom öka till tre tåg i veckan.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Godstågsbolag går i graven

BLS Rail avslutar all godstågstrafik i början av nästa år. Företaget och moderbolaget BLI Holding kommer att ägna sig åt uthyrning av lok genom dotterbolagen BL Rail och Kronlok.

Nyhet

Railcenter Hallsberg invigt

Railcenter Hallsberg invigdes idag, 21 november 2025, under högtidliga former. Satsningen ska möta järnvägsbranschens växande kompetensbehov. Invigningen lockade över 70 deltagare från kommuner, region, riksdag, utbildningsaktörer och näringsliv.

Debatt

“Kostnaderna måste ned och kvaliteten upp”

Järnvägen behöver bli 20 procent mer kostnadseffektiv för att ta marknadsandelar från väg. Banavgifterna måste värna industrins konkurrenskraft och Sveriges långa avstånd. Det menar Bo-Lennart Nelldal och Lars Ahlstedt i en debattartikel.