Annons:

Publicerad: 2024-12-11

Hopp om godståg till Vetlanda

Första halvåret 2023 lades den regelbundna godstågstrafiken till Vetlanda, Kvillsfors och Pauliström ner. Sex företag tvingades börja använda lastbilstransporter. Men nu finns hopp om återupptagen godstågstrafik.

Text: Ulf Nyström

15 november körde CFL cargo en provtransport mellan Nässjö och Vetlanda med vagnar till Feralco. Ett av CFL cargos Vida-strajpade TMX-lok drog tåget. FOTO: Tomas Arvidsson

​15 november kördes en provtransport med ett antal tankvagnar till Feralco i Vetlanda. CFL cargo drog vagnarna mellan Nässjö och Vetlanda med ett av företagets Vida-strajpade TMX-lok.

Feralco tillverkar kemikalier för vatten- och avloppsrening och får insatsvaror från olika företag i Europa.

”Det var fyra godstågsbolag involverade i testleveransen”, säger Tomas Arvidsson, ordförande i Järnvägskommittén i Transportindustriförbundet.

”Transporten gick bra och nu diskuterar vi återupptagen godstågstrafik med ett antal andra företag i och kring Vetlanda som tidigare tagit emot och skickat varor på järnväg.”

Green Cargo ställde in trafiken

Sedan Green Cargo valde att ställa in godstågstrafiken mellan Nässjö och Vetlanda förra sommaren har det endast körts enstaka tåg med aspvirke till Swedish Match.

Annons:

”Nu försöker vi lägga ett antal logistiska pussel med företagen i Vetlanda, Kvillsfors och Pauliström och med deras leverantörer och kunder för att se om vi kan skapa underlag för regelbunden godstågstrafik till Vetlanda och eventuellt till de andra orterna”, säger Tomas Arvidsson.

”Det är ingen brist på gods, det gäller att få tillräckligt många företag med på tåget och att skapa vettiga transportupplägg till rimliga priser.”

Vetlanda kommun har återupptagit planeringsarbetet för en ny lastplats i Vetlanda.

CFL cargo är positivt

CFL cargo är intresserat av att köra vagnslasttåg mellan Nässjö och Vetlanda och kanske även till någon av de andra orterna och Green Cargo kör gärna godsvagnarna till och från Nässjö.

”Jag är optimistisk, jag tror vi kan ha en fungerande lösning på plats i början av nästa år”, säger Tomas Arvidsson.

”Kanske kan vi börja med två godstågen i veckan för att så småningom öka till tre tåg i veckan.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Fasta förbindelsen fyller 25 år

I dag fyller Öresundsbron 25 år. På ett kvarts sekel har antalet människor som reser över Öresund ökat 10-15 gånger och antalet arbetspendlare har ökat från 1 500 till 22 000. Men godstågstrafiken har stagnerat.

Nyhet

Unika spårkorsningar i Olskroken

Två unika spårkorsningar med gjutna korsningar i specialstål lades under midsommarhelgen in i Olskroken. Kostnaden blir högre men korsningen ska hålla betydligt längre.

Nyhet

Vision 2050 har lämnat perrongen

Torsdag morgon den 26 juni i gotländska Almedalen. Solen sken som vanligt över Visby när det var dags för Sveriges järnvägselit att samlas och tala framtid. ”Det är viktigt att vi samlas kring järnvägen, så att vi får den järnväg vi vill ha, inledde Roberto Maiorana, generaldirektör på Trafikverket.

Nyhet

Sänkt hastighet om personal i spåren

Sänkt hastighet för tågen där personal finns i spårområdet och krav på dokumentation av riskbedömning vid egenförflyttning inom spårområdet. Det är Trafikverkets svar på Transportstyrelsens föreläggande.