Annons:
Hopp om godståg till Vetlanda
Första halvåret 2023 lades den regelbundna godstågstrafiken till Vetlanda, Kvillsfors och Pauliström ner. Sex företag tvingades börja använda lastbilstransporter. Men nu finns hopp om återupptagen godstågstrafik.
Text: Ulf Nyström

15 november körde CFL cargo en provtransport mellan Nässjö och Vetlanda med vagnar till Feralco. Ett av CFL cargos Vida-strajpade TMX-lok drog tåget. FOTO: Tomas Arvidsson
15 november kördes en provtransport med ett antal tankvagnar till Feralco i Vetlanda. CFL cargo drog vagnarna mellan Nässjö och Vetlanda med ett av företagets Vida-strajpade TMX-lok.
Feralco tillverkar kemikalier för vatten- och avloppsrening och får insatsvaror från olika företag i Europa.
”Det var fyra godstågsbolag involverade i testleveransen”, säger Tomas Arvidsson, ordförande i Järnvägskommittén i Transportindustriförbundet.
”Transporten gick bra och nu diskuterar vi återupptagen godstågstrafik med ett antal andra företag i och kring Vetlanda som tidigare tagit emot och skickat varor på järnväg.”
Green Cargo ställde in trafiken
Sedan Green Cargo valde att ställa in godstågstrafiken mellan Nässjö och Vetlanda förra sommaren har det endast körts enstaka tåg med aspvirke till Swedish Match.
Annons:
”Nu försöker vi lägga ett antal logistiska pussel med företagen i Vetlanda, Kvillsfors och Pauliström och med deras leverantörer och kunder för att se om vi kan skapa underlag för regelbunden godstågstrafik till Vetlanda och eventuellt till de andra orterna”, säger Tomas Arvidsson.
”Det är ingen brist på gods, det gäller att få tillräckligt många företag med på tåget och att skapa vettiga transportupplägg till rimliga priser.”
Vetlanda kommun har återupptagit planeringsarbetet för en ny lastplats i Vetlanda.
CFL cargo är positivt
CFL cargo är intresserat av att köra vagnslasttåg mellan Nässjö och Vetlanda och kanske även till någon av de andra orterna och Green Cargo kör gärna godsvagnarna till och från Nässjö.
”Jag är optimistisk, jag tror vi kan ha en fungerande lösning på plats i början av nästa år”, säger Tomas Arvidsson.
”Kanske kan vi börja med två godstågen i veckan för att så småningom öka till tre tåg i veckan.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Gods från tåg till lastbil efter höjda banavgifter
I höst beslutar ScandFibre Logistics (SFL) vilket eller vilka företag som får utföra transporterna av papper och förpackningsmaterial under de kommande fem åren. Avtalen är värda fem–sex miljarder kronor men risken är stor att många transporter förs över från tåg till lastbil.
Fortsatt kärvt för Green Cargo
Tack vare den statliga miljökompensationen och en reavinst på 90 miljoner kronor vid försäljningen av lok kan Green Cargo redovisa vinst under årets andra kvartal.
Bensin från båt till tåg
På onsdagskvällen gick det första bränsletåget från Göteborg till Malmö. Green Cargo kör i höst två tåg I veckan och från december fyra tåg I veckan med bensin och dieselolja för St1.
Ingen klarade kraven på nya nattåg
Trafikverket avbröt i somras upphandlingen av nya lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland. Ingen av anbudsgivarna klarade de krav Trafikverket ställde.