Annons:
Rangerbangårdarna i stöpsleven
Rangerbangårdarna i Ånge, Gävle, Hallsberg, Sävenäs och Malmö bör utvecklas. Borlänge bör behållas oförändrad. Rangerbangårdarna i Sundsvall och Helsingborg kan troligen byggas om för att bli billigare i drift men deras framtida öde bör utredas ytterligare.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Trafikverket har utrett framtiden för de åtta rangerbangårdarna i Sverige och funnit att bangårdarna i Ånge, Gävle, Hallsberg, Sävenäs och Malmö bör utvecklas. Green Cargo rangerar vagnar i Hallsberg i februari 2010.
De slutsatserna drar Trafikverket efter att ha utrett framtiden för de åtta rangerbangårdarna i Sverige.
”Det finns behov av underhålls- och reinvesteringsåtgärder, till exempel ställverksbyten och underhåll av rangerbromssystem. Det är dyr teknisk utrustning så innan man lägger de pengarna vill se över det framtida behovet så att vi säkerställer att vi lägger resurserna där de gör nytta”, säger Vera Alsterberg, strategisk planerare på Trafikverket.
Trafikverket har utrett vilka rangerbangårdar som bör utvecklas, vilka som kan bibehållas med dagens kapacitet och standard och vilka som eventuellt kan göras billigare i drift genom enklare former av rangering av tåg, i praktiken en ombyggnad till planväxlingsbangård.
Stor osäkerhet
Det finns, enligt Trafikverket, stora osäkerheter med att prognostisera den framtida efterfrågan på rangering i Sverige.
”Vi presenterar en indikation på vad kapacitetsutnyttjandet kan komma att bli år 2040 genom att ange prognosintervall som tar hänsyn till olika osäkerheter i prognosen”, säger Inger Ranheim, projektledare på Trafikverket strategisk planering.
Rangerbangårdarna i Hallsberg, Sävenäs och Malmö har i dag kapacitetsutnyttjande på 77–88 procent på dimensionerade delar av anläggningarna och förväntas nå 83–159 procent år 2040.
”Dessa tre rangerbangårdar behöver kunna klara efterfrågan på lång sikt, nyttjandegraden bör ligga mellan 80–100 procent”, säger Inger Ranheim.
”Därför pekar vi på att dessa behöver utredas ytterligare, hur de kan nyttjas mer effektivt och eventuellt frigöra mer kapacitet så att belastningen kan minska i framtiden.”
Den samhällsekonomiska kalkylen visar att nyttorna med att utveckla Sävenäs, Hallsberg och Gävle är stora.
Vera Alsterberg, strategisk planerare på Trafikverket
Ökat utnyttjanden av Ånge
Rangerbangården Ånge utnyttjas nu till cirka 60 procent men kommer enligt Trafikverkets prognos att utnyttjas till 100–141 procent år 2040, troligtvis i den nedre delen av spannet.
Rangerbangården i Gävle utnyttjas nu till 69 procent och bedöms få ett kapacitetsutnyttjande på 106–121 procent till år 2040.
”För Ånge och Gävle ser vi en större ökning år 2040 och framtiden för dessa behöver utredas mer i detalj om de ska utvecklas”, säger Vera Alsterberg.
Rangerbangården i Helsingborg utnyttjas i dag till endast 35 procent. Prognosen är osäker och har därför ett spann på 12 till 67 procent år 2040. Om Helsingborg omvandlas till planväxlingsbangård ökar belastningen något.
Helsingborg kan omvandlas
Trafikverket gör bedömningen att belastningen är hanterbar som planväxlingsbangård.
Rangerbangården i Sundsvall utnyttjas i dag till 91 procent. Om bangården byggs om genom eliminering av rangervallen förväntas utnyttjandegraden bli 67–109 procent.
Men prognoserna är osäkra och bedömningarna varierar kraftigt beroende på olika prognosmodeller, hur näraliggande rangerbangårdar trafikeras och hur olika trafikeringssystem förändras.
Prognosen är särskilt osäker när det gäller den framtida användningen av rangerbangården i Ånge.
Godstågsbolagen väljer annan väg
Green Cargo och Hector Rail har förklarat att de i ökad utsträckning vill köra den kortare vägen mellan norra och södra Sverige via Botniabanan och Ostkustbanan i stället för via Stambanan genom Övre Norrland och Norra stambanan.
Den kortare vägen innebär kortare gångtider och lägre banavgifter.
Men Botniabanan, Ådalsbanan och Ostkustbanan kan snart överskrida sina kapacitetstak, vilket skulle innebär långa väntetider samtidigt som stambanorna kan trafikeras av färre tåg och få bättre framkomlighet.
Vilken väg godstågsbolagen väljer att köra påverkar också behovet av rangeringskapacitet i Sundsvall.
Sävenäs, Hallsberg och Gävle bör utvecklas
”Den samhällsekonomiska kalkylen visar att nyttorna med att utveckla Sävenäs, Hallsberg och Gävle är stora”, säger Vera Alsterberg.
”Det ger också stora nyttor att bygga om Sundsvall och Helsingborg från rangering över vall till planväxling eftersom behovet av reinvesteringar minskar och underhållet blir billigare när rangerbromsarna tas bort.”
Green Cargo och Trafikverket oense
Green Cargo beslöt nyligen att upphöra med rangeringen av järnvägsvagnar Ånge och utöka rangeringen i Sundsvall. Nu vill Trafikverkets utredare bygga ut rangerbangården i Ånge och nedgradera bangården i Sundsvall.
Annons:
Trafikverkets utredare drar slutsatsen att rangerbangårdarna i Ånge, Gävle, Hallsberg, Sävenäs och Malmö bör utvecklas, att rangerbangården i Borlänge bör behållas och att rangerbangårdarna i Sundsvall och Helsingborg kan degraderas till planväxlingsbangårdar.
Green Cargo krävde så sent som i maj 2022 att fem spår på rangerbangården i Ånge skulle elektrifieras och förses med spiralbromsar och att sex andra spår skulle elektrifieras och förlängas.
Men när Trafikverket presenterade utredningen om strategierna för rangerbangårdarna hade Green Cargo redan beslutat lägga ner rangeringen i Ånge och att säga upp bangårdpersonalen.
”Vi är medvetna om detta och eventuella förändringar i Sundsvall och Helsingborg måste utredas vidare” säger Inger Ranheim.
”Ånge, Sundvall och Gävle bör utredas gemensamt.”
”Vi kan ha överskattat den framtida betydelsen av rangerbangården i Ånge och underskattat behoven av rangeringskapacitet i Gävle men framförallt i Sundsvall.”
Bedömningarna kompliceras av önskemålen från politikerna i Gävle att flytta rangerbangården vilket skulle medföra mycket stora kostnader.
Även eventuella synergieffekter mellan rangerbangårdarna i Helsingborg och Malmö vill Trafikverket titta närmare på innan man tar beslut om ombyggnad av Helsingborg och utveckling av Malmö.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
133 miljoner investeras i järnväg i Luleå Hamn
År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat från 8 till 30 miljoner ton och från 600 till 2 500 inkommande fartyg. Nu beviljar Tillväxtverket och EU:s regionalfond 53,2 miljoner kronor som ska rusta hamnens järnvägsanläggning så att industrin kan nyttja den för transporter.
Lövholmen kombiterminal fyller ett år
Lövholmen kombiterminal i Piteå firade nyligen ett år i drift. Terminalen, som ägs av Stenvalls Trä, startade inledningsvis för att hantera den egna verksamhetens transportbehov. Majoriteten av volymerna består fortfarande av sågade och hyvlade trävaror från Stenvalls fyra sågverk i regionen.
Utbyggnaden av Mälarbanan genom Sundbyberg tar fart igen
Våren 2023 pausades utbyggnaden av Mälarbanan genom Sundbyberg. Nu har Trafikverket och Sundbybergs stad slutit ett avtal så att arbetet kan slutföras.
Första spadtaget för unik växelfabrik
I går togs det första spadtaget för Vosslohs nya växelfabrik på det som ska bli Överste von Rosens gata 66 i Kumla.
”Det här är den första nya växelfabriken som byggs i Sverige på 120 år, så det är ett otroligt projekt att få vara med om”, sa Jonas Zittra på Vossloh.