Annons:

Publicerad: 2024-11-01

Green Cargo och Trafikverket oense

Green Cargo beslöt nyligen att upphöra med rangeringen av järnvägsvagnar Ånge och utöka rangeringen i Sundsvall. Nu vill Trafikverkets utredare bygga ut rangerbangården i Ånge och nedgradera bangården i Sundsvall.

Text: Ulf Nyström  Foto: Trafikverket

Green Cargo har beslutat att avsluta rangeringen av godsvagnar i Ånge. Trafikverkets utredare vill modernisera rangerbangården

Annons:

Trafikverket har på regeringens uppdrag utrett framtiden för de åtta rangerbangårdarna i Sverige inför beslutet om Nationell plan för infrastrukturen 2026–2037.

“Det finns stora investeringsbehov i flera av rangerbangårdarna och vi vill satsa på de bangårdar som kommer att utnyttjas mest under kommande årtionden”, säger Håkan Persson, enhetschef Strategisk planering på Trafikverket.

Tre stora och fem små

Håkan Persson och hans kollegor har tittat på hur antalet rangerade vagnar har utvecklats på de åtta bangårdarna och hur godstågstransporterna förändrats.

“Vi har också haft nära kontakt med transportköpare och de stora godstågsbolagen”, säger Håkan Persson. 

På de åtta rangerbangårdarna I Sverige hanteras ca 140 godståg per dygn. De tre största tar hand om drygt 90 av dessa tåg.

Rangerbangårdarna ägs och underhålls av Trafikverket men används och opereras av Green Cargo, det enda godstågsbolaget som bedriver vagnslasttrafik av någon betydelse.

Rangerade tåg per dygn

Hallsberg 38
Malmö 29
Sävenäs 25
Gävle 12
Borlänge 9
Ånge 8
Helsingborg 7
Sundsvall 5

Siffrorna gäller antalet rangerade godståg per dygn i genomsnitt under åren 2017-2022.

Trafikverket vill satsa på Ånge

Trafikverket drar slutsatsen att den planerade upprustningen av rangerbangården i Sävenäs måste fullföljas, att rangerbangården i Ånge bör få högre kapacitet och att rangerbangårdarna i Sundsvall och Helsingborg bör degraderas till bangårdar genom att växlingsvallen byggs bort.

“Det ger väsentligt lägre underhållskostnader” säger Håkan Persson.

“Med så få rangerade tåg är det knappast försvarligt med vallväxling och underhållskrävande utrustning för bromsning av godsvagnarna.”

Strategiskt belägen bangård

Utredarna anser att rangerbangården i Ånge, den nordligaste i Sverige, bör uppgraderas.

“Det finns indikationer på att godstransporterna mellan norr och söder ökar och Ånge är strategiskt beläget med god utvecklingspotential”, säger Håkan Persson.

Green Cargo vill rangera fler vagnar i Sundsvall. Trafikverkets utredare föreslår att rangerbangården krymps.

Green Cargo hårdbantar

Green Cargo genomför en kraftig neddragning av vagnslasttrafiken. Närmare 60 av 270 så kallade taxepunkter på ett 30-tal orter försvinner och verksamheten på tre stora rangerbangårdar bantas rejält när Green Cargo satsar på snabbare och mer frekvent trafik i stora godsflöden.

Men han är medveten om de planer som finns hos både stora och små godstågsbolag att köra fler godståg på Botniabanan och Ostkustbanan via Sundsvall och färre på Stambanan genom Övre Norrland och Norra stambanan via Ånge.

Green Cargo avvecklar rangering i Ånge

Green Cargo beslöt tidigare i år att avveckla rangeringen i Ånge, att halvera rangeringen I Sävenäs och att öka rangeringen i Sundsvall och Gävle.

Samtidigt krymps vagnslasttrafiken kraftigt när cirka 70 så kallade taxepunkter inte längre kommer att trafikeras.

Medarbetarna i Ånge flyttar till Sundsvall,  utbildas till lokförare eller får avtalspension. 

Green Cargo driver därmed utvecklingen åt det håll Trafikverket I första hand inte räknat med.

Fördjupad studie

“Vi behöver göra en fördjupad studie kring de tre rangerbangårdarna I Norrland “, säger Håkan Persson. 

“De tre bangårdarna kompletterar varandra och vi behöver ta ett samlat grepp över vilka förändringar och satsningar vi bör göra.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Fortsatt oenighet om nattågen

Hur slitna var lok och vagnar när Vy Tåg tog över trafiken på Övre Norrland? Hur sköttes fordonen under de fyra år Vy Tåg ansvarade för trafiken? I vilket skick var de när SJ tog över i december förra året? En sak är säker. Vy Tåg och SJ är inte helt överens.

Nyhet

”Sluta sopa och sätt spaden i marken”

Mer fart, snabbare avbetalning på underhållsskulden och nya metoder och maskiner som gör skillnad så att vi får spaden i backen. Det var tydliga besked från infrastrukturminister Andreas Carlson på JBS-konferensen förra veckan.

Nyhet

Nytt Krösatåg till Sverige

Det första av 28 nya Krösatåg har anlänt till Sverige. Nu väntar minst ett år av provkörningar innan de första tågen sätts i trafik i Småland under 2026.

Nyhet

Asbest kan stoppa 620-loken

SBB Cargo har upptäckt att det finns asbest i 620-loken. Försäljningen av lok till Nordic Re-Finance har stoppats medan SBB Cargo utreder om och hur asbesten loken kan saneras.