Annons:
Automatkoppel testas i ståltågen
I veckan inleds testerna med digitala automatkoppel i ståltågen mellan Luleå och Borlänge. Testerna ska pågå två år och vagnarna med automatkoppel ska hinna rulla drygt 30 000 mil.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Under två år ska digitala automatkoppel testas i ståltågen mellan Luleå och Borlänge. Ett ståltåg från Luleå passerar Dockmyr mellan Långsele och Ånge med Mb 4015 främst i februari 2024.
Annons:
”Med digitala automatkoppel kan hop- och särkoppling av järnvägsvagnar ske snabbare, arbetsmiljön för växlingspersonalen blir bättre och säkerheten ökar”, säger Björn Landström, projektledare på Green Cargo.
”Med en framtida dataöverföring av information genom kopplen får vi bättre kontroll på vagnarna och vagnarnas bromsar.”
Tågvikt upp till 3 800 ton
Ståltågen som används för transporterna av stålämnen från SSAB i Luleå till SSAB Domnarvet i Borlänge dras av dubbla Mb-lok och har tågvikter på upp till 3 800 ton. De är därmed de tyngsta tågen i Sverige utanför Malmbanan.
Tåget består normalt av 38–40 godsvagnar varav två vagnpar utrustats med digitala automatkoppel från olika tillverkare. Testerna pågår i två år under vilken de två vagnparen beräknas färdas ungefär 310 000 kilometer.
Hela tåg med automatkoppel om ett par år
Proven med digitala automatkoppel i ståltågen mellan Luleå och Borlänge är ett steg i European DAC Delivery Programme att från 2026/2027 få fler helt DAC-utrustade tåg i trafik i Europa som förberedelse för en bred implementering av automatkoppel och modernisering av godstrafiken på järnväg.
Trafikverket ansvarar för testerna och förberedelserna av demotåget medan Rail Sweden vid Lindholmen Science Park i Göteborg leder projektet.
Svensk Maskinprovning ansvarar för mätning och testförberedelser. Inför starten denna vecka har tåget utrustats med digitala automatkoppel från Dellner och Voith. Automatkoppel från andra tillverkare och fler vagnspar kommer att tillkomma under projektet.
Snäva kurvor och branta backar
Sträckan mellan Luleå och Borlänge via Boden–Långsele–Ånge–Storvik är drygt 1 030 kilometer på Stambanan genom övre Norrland, Norra stambanan och Bergslagsbanan som i stora delar har små kurvradier och branta stigningar på upp till 16,7 promille.
Dessutom innebär kylan en prövning för automatkopplen. Tågen passerar ökända köldhål som Älvsbyn och Myrheden på sin väg mellan stålverken.
”Det är en utmaning att undvika luftläckage i automatkopplen”, säger Hans Beling, fordonsingenjör på Green Cargo.
”När temperaturen sjunker under 20–30 minusgrader kan läckor uppstå i tryckluftssystemet som kan göra det svårt att lossa bromsarna i tågen.”
”Som back-up medförs konventionella tryckluftsslangar i provtåget så att lokförarna kan koppla luft förbi automatkopplen om det skulle uppstå läckage.”
SCH cargo testar också automatkoppel
SCH cargo, fd CFL cargo, kör sedan i somras containertåget mellan Göteborgs hamn och Nässjös kombiterminal med tre par vagnar utrustade med DAC från olika tillverkare.
Demotåget mellan Göteborg och Nässjö kommer att rulla i ungefär två år och beräknas då ha tillryggalagt cirka 30 000 mil.
Digitala godståg testas i Sverige
Nu rullar det första demonstrationståget med digitalt automatkoppel på sträckan Nässjö–Göteborg. Kopplet möjliggör elektrifiering och dataöverföring mellan vagnarna. Det skapar förutsättningar för att öka säkerheten och järnvägens kapacitet samt bidrar till samhällsnytta och ökad konkurrenskraft.
Med start denna vecka testas digitala automatkoppel i stålpendeln som Green Cargo kör för SSAB mellan Luleå och Borlänge. FOTO: Maria Lindholm, Green Cargo
”Green Cargo är glada över att vara med och driva på utvecklingen av en säkrare och mer effektiv godstrafik” säger Björn Landström, projektledare på Green Cargo.
”Användningen av digitala automatkoppel möjliggör längre och tyngre tåg och fjärrstyrd frånkoppling av vagnar men även automatiserade bromsprov vilket bidrar till att snabbare göra tågen klara för avgång.”
Testet är en del av innovationsprojektet FP5 TRANS4M-R inom ramen för Europe’s Rail Joint Undertaking (EU-Rail).
Europeiska kommissionens vill öka godstransporterna på järnväg genom ökad kapacitet, stärkt gränsöverskridande samordning, bättre förvaltning av järnvägsnätet och ny teknik som digital koppling och automatisering.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Nordic Re-Finance blir franskägt
Det franska investeringsbolaget Infranity köper 80 procent av det svenska lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance. Köpeskillingen är hemlig men uppgår enligt en källa till drygt två miljarder kronor. Med försäljningen lämnar Björn Ulvaeus järnvägsbranschen.
Inför kilometerskatt för lastbilstrafiken
Den svenska transportsektorn drivs till cirka 70 procent med fossil energi. När det gäller tunga godstransporter är den snabbaste och mest effektiva metoden för att öka andelen eldrivna transporter att utnyttja den elväg som redan finns, järnvägen. Det menar Karin Svensson Smith (MP) och Roger Bydler, ledamot av Klimatriksdagen.
Sen avgång för Norient Express
Premiären för lyxtåget Norient Express har skjutits upp ett år. Hösten 2026 ska tåget rulla mellan Bergen och Bodø via Oslo och Trondheim.
Railcare har tömt lagret
Railcare har sedan tågtrafiken på norra delen av Malmbanan kunde återupptas i full utsträckning i juni förra året kört nästan all den järnmalm som lagrades i Pitkäjärvi under de tre tågstoppen mellan december och juni till väntande fartyg i Narvik.