Annons:

Publicerad: 2025-03-01

Uppåt för kommersiell trafik – nedåt för upphandlad trafik

Transportmarknaden hade en tudelad utveckling under 2023. Den kommersiella persontrafiken och den upphandlade busstrafiken befinner sig i en positiv spiral – medan den upphandlade järnvägstrafiken och godstrafiken uppvisar negativa tendenser. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport om transportmarknadens utveckling.

Det ekonomiska läget för persontransporterna förbättrades ytterligare under 2023. Det gäller särskilt för den kommersiella trafiken, och i viss mån den upphandlade busstrafiken. Resandevolymerna steg ytterligare och på flera håll förbättrades företagens marginaler. Detta har förbättrat marknadernas förutsättningar att främja tillgänglighet, lönsamma företag och konkurrens som gynnar resenärerna.

Med ett tydligt undantag – den upphandlade järnvägstrafiken, där både resandet och lönsamheten försämrades. Alla företag som bedrev denna trafik, förutom ett, gick med förlust på sin trafik under året.

“Det är för tidigt att dra några omfattande slutsatser utifrån detta. 2023 var på flera sätt ett utmanande år där operatörerna pressades av olika faktorer – såsom ett tufft marknadsläge, personalbrist och problem med både fordon och infrastruktur”, säger Jonathan Sundin, utredare vid Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.

Flera trafikavtal avslutades i förtid

Resultaten tyngdes också av MTR, som under året gjorde enorma förluster. MTR lämnade den svenska järnvägsmarknaden helt under 2024 och avslutade därmed också trafikavtalen om pendeltågen i Stockholm och Mälartåg i förtid.

“De senaste åren har flera trafikavtal avslutats i förtid, ofta med stora merkostnader för regionerna och ökad osäkerhet för resenärerna som följd. Detta pekar på att avtalen har varit ohållbara och väcker frågor om anbuden och upphandlingarna”, säger Jonathan Sundin.

Det har också skett en tydlig nedgång av efterfrågan på godstransporter – vilket sannolikt går att koppla till den lågkonjunktur Sverige gick in i under 2023. Trots det fortsätter omsättningen på godstransportmarknaden att stiga och nådde under året rekordnivåer. På vägsidan förbättrades lönsamheten, medan den försämrades på järnvägssidan där den nu är på den lägsta nivån sedan 2020.

“Eftersom lågkonjunkturen fördjupades under 2024 finns det en risk att efterfrågan har minskat ytterligare under detta år”, säger Jonathan Sundin.

Kollektivtrafiken har återhämtat sig

Under pandemin drabbades hela kollektivtrafiken av ett kraftigt minskat resande. Under 2023 har återhämtningen av det kollektiva resandet fortsatt. Jämfört med året innan ökade resandet med den regionala kollektivtrafiken med 6 procent och med den långväga trafiken med 12 procent. Totalt nådde det kollektiva resandet 92 procent av 2019 års nivå.

“Vi ser en beteendeförändring i spåren av pandemin och det råder en osäkerhet kring hur det framtida resandet kommer att utvecklas. Om nya resmönster etableras kan det innebära vissa utmaningar, framför allt för den regionala kollektivtrafiken”, säger Jonathan Sundin.

Vad är Transportmarknaden i siffror?

Det är en årlig rapport från Transportstyrelsen som belyser utvecklingen på marknaderna för person- och godstransporter på väg- och järnvägsområdet. Fokus i rapporten ligger på statistik kring trafik- och resandeutveckling, ekonomisk utveckling och marknadshändelser.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Tågtransporter hotas av nedläggning

Hösten 2021 inleddes virkestransporter från Fiskarheden på Västerdalbanan. Nu hotas de av nedläggning. Det gamla ERTMS-systemet som finns på Västerdalbanan klarar inte de många och långa godstågen som nu trafikerar banan.

Notis

VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025

VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.

Nyhet

Storsatsning på Malmbanan

Trafikverket genomför de närmaste åren en storsatsning på Malmbanan. I år fullbordas spårbytet mellan Gällivare och Råtsi samtidigt som flera bangårdar förlängs för att klara längre tåg.

Reportage

25 år sedan Linx skapades

12 maj 2000, för 25 år sedan, skrev två stolta generaldirektörer under ett avtal om att bilda ett samägt bolag, Linx, för snabbtågstrafik mellan de tre skandinaviska huvudstäderna. Tågen började rulla i januari 2001. Fyra år och några chefer senare likviderades bolaget.

Nyhet

VR kör vidare i Skåne

VR Sverige fortsätter att köra Pågatågen. Skånetrafiken har beslutat att tilldela VR Sverige driften och underhållet av Pågatågen under tio år med start i december 2026.

Nyhet

Bra början på 2025 för SJ

Ökad punktlighet, en kraftig ökning av antalet resenärer och betydligt bättre resultat än första kvartalet 2024. Första kvartalet 2025 blev ett bra kvartal för SJ.

SJ X40 3737 på Västra stambanan mellan Falköping och Stenstorp i mars 2025.
Nyhet

Första DE 18-loket till Sverige

Northrails första DE 18-lok för den svenska marknaden anlände till Trelleborg 12 april och kommer nu att testköras för att godkännas för trafik i Sverige och Norge.

Notis

Första helrenoverade spårvagnen i Göteborg

Den första av Västtrafiks 79 klassiska M31-spårvagnar är nu färdigrenoverad i Tjeckien. Efter en omfattande uppgradering är den snart redo att rulla på Göteborgs gator igen. Den 24 april anländer den hem och lastas av i Göteborg.