Annons:
Tågab kör trävaror från Valåsen
Tågab kör sedan 2 april två tåg i veckan med sågade trävaror från Moelven i Valåsen till hamnarna i Uddevalla, Göteborg och Varberg i samarbete med Träfraktkontoret.
Text: Ulf Nyström Foto: Dennis Sättermann

Tågabs Rc2 010, fd ÖBB 1043.010, drog det första tåget från Kristinehamn med sågade trävaror från Moelven Valåsen onsdag 2 april.
”Det är alltid trevligt att få köra mer gods på järnväg”, säger Lars Yngström, vd i Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab).
”Det mesta av det här godset har tidigare transporterats med lastbil och en mindre del i Green Cargos vagnslasttrafik.”
Tågab kör till att börja med två tåg i veckan från för Moelven till hamnarna i Uddevalla, Göteborg och Varberg där de sågade trävarorna lastas om till fartyg för vidare transport till England, USA och Egypten.
Tågen består av 16 fyraxliga täckta godsvagnar som hyrs in från Transwaggon och dras av Tågabs Rc2-lok.
Åtta vagnar lastas per dag
”Vi lastar åtta vagnar om dagen vid kaj i Valåsen, fler får inte plats, och drar dem med diesellok via Bofors och Strömtorp till Kristinehamn”, säger Dennis Sättermann, trafikplaneringschef på Tågab.
”Från Kristinehamn kör vi till att börja med två tåg i veckan, onsdagar och fredagar, till en eller två av de tre exporthamnarna. Vart vi kör avgörs av destinationen för de trävarorna som lastats de föregående dagarna.”
”Vi hoppas under hösten kunna utöka trafiken till tre tåg i veckan.”
Option på tågfrakt 2026
Avtalet mellan Moelven, Träfraktkontoret och Tågab gäller under 2025 med option på transporter under 2026.
Man lastar 50–53 ton sågade trävaror i var och en av vagnarna. Det innebär drygt 800 ton trävaror i varje tåg och en tågvikt på cirka 1 100 ton.
Annons:
Medan bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås pågår och kapaciteten begränsas till fyra–fem tåg per riktning och timma kör Tågab från Valåsen till västkusthamnarna via Kil.
Därefter kommer tågen till Göteborg och Varberg troligen att köras via Laxå.
Sällan utnyttjat spår
Banan mellan Strömtorp strax väster om Degerfors vid Värmlandsbanan och Bofors trafikeras regelbundet av Hector Rail som kör träflis till Stockholm Exergi i Värtan men det två kilometer långa spåret mellan Bofors och Moelven i Valåsen har inte utnyttjats regelbundet på många år.
”Det är Trafikverkets spår och det besiktigades innan vi drog igång trafiken så förhoppningsvis håller det”, säger Dennis Sättermann.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Gods från tåg till lastbil efter höjda banavgifter
I höst beslutar ScandFibre Logistics (SFL) vilket eller vilka företag som får utföra transporterna av papper och förpackningsmaterial under de kommande fem åren. Avtalen är värda fem–sex miljarder kronor men risken är stor att många transporter förs över från tåg till lastbil.
Fortsatt kärvt för Green Cargo
Tack vare den statliga miljökompensationen och en reavinst på 90 miljoner kronor vid försäljningen av lok kan Green Cargo redovisa vinst under årets andra kvartal.
Bensin från båt till tåg
På onsdagskvällen gick det första bränsletåget från Göteborg till Malmö. Green Cargo kör i höst två tåg I veckan och från december fyra tåg I veckan med bensin och dieselolja för St1.
Ingen klarade kraven på nya nattåg
Trafikverket avbröt i somras upphandlingen av nya lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland. Ingen av anbudsgivarna klarade de krav Trafikverket ställde.