Annons:

Publicerad: 2025-04-08

Tågab kör trävaror från Valåsen

Tågab kör sedan 2 april två tåg i veckan med sågade trävaror från Moelven i Valåsen till hamnarna i Uddevalla, Göteborg och Varberg i samarbete med Träfraktkontoret.

Text: Ulf Nyström  Foto: Dennis Sättermann

Tågabs Rc2 010, fd ÖBB 1043.010, drog det första tåget från Kristinehamn med sågade trävaror från Moelven Valåsen onsdag 2 april.

”Det är alltid trevligt att få köra mer gods på järnväg”, säger Lars Yngström, vd i Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab).

”Det mesta av det här godset har tidigare transporterats med lastbil och en mindre del i Green Cargos vagnslasttrafik.”

Tågab kör till att börja med två tåg i veckan från för Moelven till hamnarna i Uddevalla, Göteborg och Varberg där de sågade trävarorna lastas om till fartyg för vidare transport till England, USA och Egypten.

Tågen består av 16 fyraxliga täckta godsvagnar som hyrs in från Transwaggon och dras av Tågabs Rc2-lok.

Åtta vagnar lastas per dag

”Vi lastar åtta vagnar om dagen vid kaj i Valåsen, fler får inte plats, och drar dem med diesellok via Bofors och Strömtorp till Kristinehamn”, säger Dennis Sättermann, trafikplaneringschef på Tågab.

”Från Kristinehamn kör vi till att börja med två tåg i veckan, onsdagar och fredagar, till en eller två av de tre exporthamnarna. Vart vi kör avgörs av destinationen för de trävarorna som lastats de föregående dagarna.”

”Vi hoppas under hösten kunna utöka trafiken till tre tåg i veckan.”

Option på tågfrakt 2026

Avtalet mellan Moelven, Träfraktkontoret och Tågab gäller under 2025 med option på transporter under 2026.

Man lastar 50–53 ton sågade trävaror i var och en av vagnarna. Det innebär drygt 800 ton trävaror i varje tåg och en tågvikt på cirka 1 100 ton.

Annons:

Medan bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås pågår och kapaciteten begränsas till fyra–fem tåg per riktning och timma kör Tågab från Valåsen till västkusthamnarna via Kil.

Därefter kommer tågen till Göteborg och Varberg troligen att köras via Laxå.

Sällan utnyttjat spår

Banan mellan Strömtorp strax väster om Degerfors vid Värmlandsbanan och Bofors trafikeras regelbundet av Hector Rail som kör träflis till Stockholm Exergi i Värtan men det två kilometer långa spåret mellan Bofors och Moelven i Valåsen har inte utnyttjats regelbundet på många år.

”Det är Trafikverkets spår och det besiktigades innan vi drog igång trafiken så förhoppningsvis håller det”, säger Dennis Sättermann.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Nya lok men gammal bistro

Från 23 juni kommer SJ:s nattåg mellan Stockholm och Berlin att dras av Vectron-lok mellan Stockholm och Padborg vid dansk-tyska gränsen. Men premiären för de tyska restaurangvagnarna är uppskjuten på obestämd tid.

Foto: Tobias Jäderup En av de fyra restaurangvagnarna, RB8DE 61 74 85-91 758-8, kördes 7 mars till Stockholm i tjänstetåg 96020. Foto mellan Mantorp och Törnevalla.
Nyhet

Sista tåget var försenat

Klockan 00.17 natten till måndagen stoppades tågtrafiken på Västkustbanan genom Varberg. Det omledda posttåget från Rosersberg till Malmö blev sista tåget. Tre försenade godståg fick vända om. Aldrig mer kommer tågresenärerna att kunna njuta av utsikten mot Varbergs fästning och Apelviken. När tågen åter rullar genom Varberg om fem veckor är det under jorden.

Nyhet

Inga nya tåg till Kinnekullebanan

Västtrafik kommer inte att skaffa nya motorvagnar för trafiken på Kinnekullebanan förrän i slitet av 2030-talet. De 16-22 år gamla dieseltågen måste fungera drygt ett årtionde till. Men nya elektriska regionaltåg sätts i trafik om fyra månader.