Annons:
100-åring tar tåget till Ängelholm
På lördag drar en 100-åring från Kristianstad till Ängelholm och hem igen. Det är Du 109 levererad till SJ 13 november 1925 som lite i förtid firar högtidsdagen med en tur till Järnvägens museum.
Text: Ulf Nyström Foto: Magnus Lindman

Du 109 med de personvagnar som ofta medföljer på museiföreningens resor.
Annons:
”Det är ju trevligare att fira 100-årsdagen i maj än i november”, säger Olof Wilhelmsson, ordförande och trafikchef i Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar (MfÖSJ).
Du 109 är ett av Sveriges äldsta bevarade ellok. Järnvägsmuseet i Gävle har D-loket 101 som levererades till SJ för 100 år sedan i morgon, 28 maj 1925, och Pa 27 som levererades redan 1915 för trafiken på Malmbanan.
Träkorg med utvändig teakpanel
Såväl 101 som 109 var och är försedda med träkorg med utvändig lackad teakpanel.
När Du 109 inte är ute och rullar finns det på Järnvägsmuseet i Kristianstad, som drivs av Regionmuseet Skåne. Där kommer loket att finnas till beskådande hela sommaren.
”Museiföreningen fick loket redan 1976 när SJ började ställa av D-loken”, säger Olof Wilhelmsson.
”Det stod ett par år i Malmö innan det kom till Kristianstad och här är det varit sedan dess.”
Du 109 levererades som Ds 109 tillverkat av NoHAB i Trollhättan och Asea i Västerås. 1940 blev loket Dg och 1958 fick det nya motorer och blev Du.
D-loken tillverkades i 333 exemplar mellan 1925 och 1943 och dominerade fullständigt trafiken på de elektrifierade järnvägarna i Sverige i flera årtionden.
Priset var 214 000 kronor för var och ett av de 50 första loken. Sedan sjönk priset och var under hela 1930-talet lägre än det varit när de första kontraktet skrevs 1923.
Levererades som snälltågslok
Vid leveranserna var loken ursprungligen växlade som godstågslok för 70 km/h eller som snälltågslok för 90 km/h och betecknades Dg respektive Ds. Så småningom höjdes största tillåtna hastighet till 75 respektive 100 km/h och senare fick D-loken kraftiga motorer och diverse speciallösningar och betecknades Dk och Dr men de flesta loken slutade sin aktiva tjänstgöring under andra halvan av 1970-talet och första halvan av 1980-talet som Du vilket innebar att de försetts med tredje generationens traktionsmotorer.
Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar firar 109:ans 100-årsdag vid två tillfällen under året med olika resor runt om i Skåne.
Sittvagnar från 1890-talet
Kommande lördag, 31 maj, drar jubilaren två gamla sittvagnar från Saltsjöbanan och en tvåaxlig godsfinka från Kristianstad till Ängelholm och åter. De fyraxliga vagnarna är från 1890-talet och var under många år manövervagnar men återställdes för några år i ursprungligt skick.

Du 109 levererades till SJ 1925 som Ds 109 och överlämnades efter 51 år i drift till Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar 1976.

Olof Wilhelmsson, ‘ordförande och trafikchef i Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar. FOTO: Jonas Andreasson
Tåget gör under lördagens resa från Kristianstad till Ängelholm uppehåll i Vinslöv, Hässleholm, Tyringe, Perstorp, Klippan och Åstorp.
Avgång från Kristianstad C 10;10, Vinslöv 10:46, Hässleholm C 11:02, Tyringe 11:16, Perstorp 11:30, Klippan 11:54, Åstorp 12:38 och ankomst Ängelholm 12:52.
Hemresan sker med avgång Ängelholm 15:45 och ankomst Kristianstad C 18:44.
Familjedag på museet i Ängelholm
I Ängelholm kommer tåget vara öppet för intresserade tågskådare samtidigt som de resande kan besöka Järnvägens Museum i Ängelholm som har familjedag.
Järnvägen mellan Hässleholm och Helsingborg elektrifierades 1943 och järnvägen mellan Hässleholm och Kristianstad 1955.
Du 109 var de sista åren placerad i Malmö och drog av allt att döma både person- och godståg till Kristianstad, Helsingborg och Ängelholm under ett par årtionden.
”2 augusti kör vi jubileumståg med loket mellan Kristianstad C och Hässleholm”, säger Olof Wilhelmsson som till vardags är lokförare på Green Cargo. ”Men tidtabellen är ännu inte spikad.”
Föreningen bildades 1972
Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar (MFÖSJ) bildades 1972 och bevarar och levandegöra järnvägsminnen från alla de sju Kristianstadsbanorna i samarbete med Regionmuseet Skåne.
Föreningen disponerar åtta ånglok, varav två smalspåriga, ett ellok, åtta motorvagnar och släp, fem lokomotorer samt ett antal person- och godsvagnar, företrädesvis med anknytning till Kristianstad och anordnar några resor per år, oftast mellan Kristianstad och Åhus.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Norsk trafik på Västkustbanan
När tunneln under Varberg öppnas för tågtrafik i mitten av juli börjar norska Vy Tog köra ett par genomgående tåg mellan Oslo och Malmö via Göteborg. Men på sikt kan det bli mycket tätare tågtrafik längs Västkusten.
Hjulet sprack från fläns till nav
Hjulet under den lastade malmvagnen sprack från flänsen till navet. Den mycket ovanliga händelsen orsakade urspårningen av elva vagnar i malmtåg 9914 i december 2023. Urspårningen ledde till stopp för trafiken på Malmbanan i 65 dagar.
X995 har återuppstått i Jönköping
X995 har återuppstått hos lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance. Det 49 år gamla loket är ett av 25 Rc4-lok som företaget köper av Green Cargo och har nu folierats i Amtraks färger från 1970-talet.
Stora banarbeten ger mycket busstrafik
Det blir som vanligt mycket buss för tågresenärerna i Sverige i sommar. Det är stopp för tågen på delar av Västkustbanan, Mälarbanan och Rååbanan och för alla eltåg genom Borlänge under fyra veckor.