Annons:
Bensin från båt till tåg
På onsdagskvällen gick det första bränsletåget från Göteborg till Malmö. Green Cargo kör i höst två tåg I veckan och från december fyra tåg I veckan med bensin och dieselolja för St1.
Text: Ulf Nyström Foto: Björn Nordh

Håkan Holmberg och Dan Johansson på Green Cargo växlar in det första bränsletåget från Göteborg till St1:s depå i Malmö vid 06-tiden på torsdagsmorgonen.
Transporterna av bensin och dieselolja från St1:s raffinaderi i Göteborg till St1:s bränsledepå i Malmö har hittills körts med båt.
Men med början under natten till torsdagen transporteras bränslet med tåg.
Från båt till tåg
“Det är glädjande att vi kunnat föra över transporter från båt till tåg”, säger Björn Nordh, senior säljspecialist på Green Cargo.
Bränsletågen kommer under hösten att köras två–tre gånger i veckan från Göteborg till Malmö. Från tidtabellsskiftet I december utökas trafiken till fyra tåg I veckan.
Tågen går vid 22-tiden från Pölsebo på Hisingen i Göteborg och ankommer Malmö vid 04-tiden.
Ny lossningsanläggning
Därefter växlas vagnarna ut till St1:s depå via ett nybyggt hamnspår och bränslet pumpas till olika cisterner från en nybyggd omlastningsanläggning.
“Det är den första omlastningsterminalen för tågstransporter som uppförts sedan Brista-terminalen för flygbränslet till Arlanda byggdes 2006”, säger Björn Nordh.
Annons:
Nästa år kommer transporterna att från Göteborg till Malmö att omfatta 182 000 ton bensin och dieselolja per år.
Till Jönköping och Karlstad
Green Cargo kör sedan flera år bränsle från St1-raffinsderiet i Göteborg till St1:s depåer i Jönköping och Karlstad.
Tågen till Jönköping körs fem dagar i veckan och tågen till Karlstad fyra dagar i veckan.
“St1 är det enda bränselföretaget i Sverige som kör sina produkter på järnväg”, säger Björn Nordh.
“Övriga använder enbart båt och tankbilar.”
St1 hyr tankvagnarna som används i bränsletågen av Ermewa och VTG.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Kritik mot Trafikverkets förslag
Trafikverkets förslag till Nationell plan för åren 2026–2037 har mötts med förvåning, besvikelse och ilska. Företrädare för Inlandsbanan är förvånade och politiker i Skåne och Västernorrland ursinniga.
Sandahls satsar på egen kombiterminal
På onsdagsmorgonen 1 oktober anlände det första tåget till den nya kombiterminalen i Gnarp. Kombiterminalen ägs av Sandahl Logistik och har byggts på rekordtid.
Väte Rail tar över kombiterminal
Väte Rail tog på onsdagen över driften av kombiterminalen i Sundsvall efter Sandahls Logistik. Väte Rail kommer under den närmaste tiden att öka antalet tåg till och från Sundsvall.
Fördyringar stoppar dubbelspår
Utbyggnaden av Ostkustbanan till dubbelspår Gävle-Kringlan och Kubikenborg–Dingersjö och ny dragning av Västkustbanan mellan Maria och Helsingborg C skjuts upp på obestämd tid. Trafikverket lämnade på tisdagen förslaget till Nationell plan för åren 2026-2037 till regeringen.