Annons:
Bensin från båt till tåg
På onsdagskvällen gick det första bränsletåget från Göteborg till Malmö. Green Cargo kör i höst två tåg I veckan och från december fyra tåg I veckan med bensin och dieselolja för St1.
Text: Ulf Nyström Foto: Björn Nordh

Håkan Holmberg och Dan Johansson på Green Cargo växlar in det första bränsletåget från Göteborg till St1:s depå i Malmö vid 06-tiden på torsdagsmorgonen.
Transporterna av bensin och dieselolja från St1:s raffinaderi i Göteborg till St1:s bränsledepå i Malmö har hittills körts med båt.
Men med början under natten till torsdagen transporteras bränslet med tåg.
Från båt till tåg
“Det är glädjande att vi kunnat föra över transporter från båt till tåg”, säger Björn Nordh, senior säljspecialist på Green Cargo.
Bränsletågen kommer under hösten att köras två–tre gånger i veckan från Göteborg till Malmö. Från tidtabellsskiftet I december utökas trafiken till fyra tåg I veckan.
Tågen går vid 22-tiden från Pölsebo på Hisingen i Göteborg och ankommer Malmö vid 04-tiden.
Ny lossningsanläggning
Därefter växlas vagnarna ut till St1:s depå via ett nybyggt hamnspår och bränslet pumpas till olika cisterner från en nybyggd omlastningsanläggning.
“Det är den första omlastningsterminalen för tågstransporter som uppförts sedan Brista-terminalen för flygbränslet till Arlanda byggdes 2006”, säger Björn Nordh.
Annons:
Nästa år kommer transporterna att från Göteborg till Malmö att omfatta 182 000 ton bensin och dieselolja per år.
Till Jönköping och Karlstad
Green Cargo kör sedan flera år bränsle från St1-raffinsderiet i Göteborg till St1:s depåer i Jönköping och Karlstad.
Tågen till Jönköping körs fem dagar i veckan och tågen till Karlstad fyra dagar i veckan.
“St1 är det enda bränselföretaget i Sverige som kör sina produkter på järnväg”, säger Björn Nordh.
“Övriga använder enbart båt och tankbilar.”
St1 hyr tankvagnarna som används i bränsletågen av Ermewa och VTG.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Ingen klarade kraven på nya nattåg
Trafikverket avbröt i somras upphandlingen av nya lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland. Ingen av anbudsgivarna klarade de krav Trafikverket ställde.
Nära överenskommelse med SBB
Inom kort avgörs det om Nordic Re-Finance köper ytterligare 15 lok från SBB i Schweiz. Om affären går i lås påbörjas installation av ATC på 620-loket som redan finns i Sverige.
Ny kontaktledning på norra Bohusbanan
Nu inleds bytet av kontaktledningsanläggningen på norra delen av Bohusbanan. Den 75 år gamla anläggningen mellan Uddevalla och Strömstad har tjänat ut. Samtidigt trädsäkras banan.
Premiär för nattåg Sverige–Schweiz i vår
Det federala schweiziska tågtrafikbolaget SBB kommer av allt att döma att inleda nattågstrafik mellan Malmö och Basel eller Zürich i april 2026.