Annons:

Publicerad: 2025-08-26

Hård kritik mot vd-bytet i SJ

Jonas Abrahamsson, vd i det statliga flygplatsbolaget Swedavia, blir ny vd i SJ AB Abrahamsson tillträder 1 mars. Fram till dess lovar avgående vd:n Monica Lingegård att ge järnet. Men vd-bytet har lett till omfattande kritik.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Monica Lingegård lovar att jobba helhjärtat för SJ det närmaste halvåret trots att hon tvingas lämna vd-posten. I november 2021 klippte hon det gröna bandet vid premiärturen med det först ombyggda X2000-tåget.

Annons:

”Jag hade jättegärna fortsatt som vd för SJ”, säger Monica Lingegård till Järnvägar.nu.

”Men jag får acceptera styrelsens beslut och kommer att jobba vidare med mycket energi och fullt engagemang under det kommande halvåret.”

Jonas Abrahamsson har tidigare varit vd för Eon Sverige och han är styrelseledamot i flera företag och organisationer som Stockholm Exergi, Svenskt Näringsliv och Almega. Han har en utbildning i företagsekonom vid Lunds universitet och har genomgått ledarskapsutbildningar vid Harvard Business School och Massachusetts Institute of Technology.

”Rätt läge att växla vd”

”Styrelsen bedömer att det är rätt läge att nu växla vd till en person som kan ha ett fem-sjuårsperspektiv på att stärka utvecklingen”, säger SJ:s styrelseordförande Kenneth Bengtsson, enligt ett pressmeddelande.

”Med Jonas Abrahamsson får SJ en vd med mångårig erfarenhet från både flyg- och energisektorn. De är både kundnära och investeringstunga verksamheter och utgör en bra grund för vd-skapet. Jonas Abrahamsson är erkänt framgångsrik ledare och lagspelare”, säger Kenneth Bengtsson.

”SJ är på väg in i en ny fas. Stora insatser krävs dock innan SJ är det reseföretag i världsklass som vi vill vara.”

Fokus på SJ:s leverans

Jonas Abrahamsson säger sig vilja fokusera på att förbättra SJ:s leverans.

”Jag ser fram emot att fortsätta utveckla SJ tillsammans med medarbetare, kunder, ägare och andra samarbetspartners”, säger han enligt ett pressmeddelande.

”SJ ska fortsatt vara en konstruktiv och engagerad aktör när det gäller att utveckla det svenska järnvägssystemet. Men huvudfokus kommer naturligtvis precis som nu att ligga på att förbättra SJs egen leverans, så att vi kan svara upp mot ökad efterfrågan, krav på punktlighet och hög service.”

Styrelseordföranden Kenneth Bengtsson lovordar Monica Lingegård och hennes insatser på SJ.

”Mod, kraft och fokus”

”Monica Lingegård som fortsätter som vd fram till 1 mars 2026 har med mod, kraft och tydligt fokus fått SJ på rätt spår och styrelsen vill redan nu framföra vårt tack till Monica Lingegård för detta”, säger han.

Styrelsens beslut att avskeda Monica Lingegård har mötts av omfattande kritik.

SJ:s styrelseordförande Kenneth Bengtsson meddelande på måndagskvällen att han ångrar sitt uttalande om Monica Lingegårds ålder.
Jonas Abrahamsson tillträder som vd för SJ 1 mars nästa år. Han är sedan januari 2017 vd för det statliga flygplatsbolaget Swedavia.

SJ-chefen får sparken

SJ:s vd Monica Lingegård tvingas lämna sitt jobb 28 februari nästa år. Hon har tidigare kritiserats för ett hårdhänt ledarskap och för att anställa chefer utan normal rekryteringsprocess. Men nu vänds hennes ålder mot henne.

Styrelseordföranden Kenneth Bengtsson har hamnat i blåsväder för sitt uttalande om vd-bytet, där han lyfte fram Monica Lingegårds ålder.

Under måndagen fick Diskrimineringsombudsmannen (DO) in ett tiotal anmälningar mot Bengtsson.

Med anklagelser om ålderism är det läge att fundera över den egna sortin, anser styrelseproffset Kristina Jarring Lilja.

”Han bör välja att avgå”, säger hon till Dagens Industri.

”Valet av ny vd obegripligt”

Torbjörn Isacson, fristående analytiker på Dagens Industri, är kritisk mot valet av ny vd.

”Det är på tiden att SJ byter vd. Dessvärre är valet av efterträdare till Monica Lingegård helt obegripligt”, skriver han i DI.

”SJ har under hennes ledning inte lyckats klara av sitt kärnuppdrag på ett tillräckligt bra sätt.”

Men att skylla på Lingegårds ålder är enligt Isacson ”stötande”.

”Monica Lingegård är 62 år och har rimligen många aktiva år kvar i sin karriär”, skriver han.

”Numera gäller anställningstryggheten tills man fyller 69 år. Även om dessa regler inte gäller för en topp-vd, som kan sparkas när som helst, så är det statens tydliga norm för hur länge man ska ha rätt att arbeta.”

Många vd:ar betydligt äldre

Torbjörn Isacson erinrar också om att vd:arna i flera stora svenska börsbolag är betydligt äldre än Monica Lingegård.

”Volvo Cars nygamla vd Håkan Samuelsson är 74 år. Nibes Gerteric Lindquist är 73 år. Fredrik Lundberg är 74”, skriver Torbjörn Isacson.

”Nu ersätts Monica Lingegård av nuvarande Swedaviachefen Jonas Abrahamsson som endast är 4 1/2 år yngre.”

Volvo Cars nygamla vd Håkan Samuelsson är 74 år. Nibes Gerteric Lindquist är 73 år. Fredrik Lundberg är 74. Nu ersätts Monica Lingegård av nuvarande Swedaviachefen Jonas Abrahamsson som endast är 4 1/2 år yngre.

 

Torbjörn Isacson, fristående analytiker på Dagens Industri

Bengtsson ångrar sig

På måndagskvällen skrev Kenneth Bengtsson till Dagens Industri att han ångrar sitt uttalande om Monica Lingegårds ålder.

“Mitt uttalande om ‘födelsebevis’ i samband med SJ:s vd:s aviserade avgång blev ju ovanligt korkat från min sida. Det kan med rätta uppfattas som åldersdiskriminering. Jag står så långt från ålders- eller annan diskriminering man kan komma, och jag ber förbehållslöst om ursäkt om jag uppfattats på det sättet”, skriver Bengtsson till DI.

Samtidigt påpekar han att Lingegårds ålder inte har något att göra med beslutet att avskeda henne. I stället skriver han att hans resonemang snarare handlade om att ”många efter en lång vd-karriär vill trappa ner vid 65”.

Lingegård ville fortsätta

Monica Lingegård betonar för Järnvägar.nu att gärna fortsatt som vd för SJ i flera år.

”Jag hade jättegärna fortsatt som vd för SJ”, säger hon.

”SJ har genomgått tydliga förbättringar under de åren jag varit vd med bättre kundbemötande, ökad omsättning och god avkastning.”

”De problem som tågtrafiken och järnvägarna har i Sverige är i huvudsak ett systemfel som knappast SJ kan lastas för.”

Monica Lingegård hävdar bestämt att det inte funnits någon sanning i de omdömen om henne och i den kritik som framförts mot henne i de anonyma breven som fick styrelsen att agera och utreda hennes ledarskap förra året.

”Vi kunde stänga det ärendet”, säger hon.

Vill inte kommentera styrelsebeslutet

Men Monica Lingegård vill inte kommentera styrelsens beslut att avsluta hennes anställning som vd 28 februari nästa år.

”Styrelsen får svara på frågor om detta”, säger hon.

”Men jag vill säga att jag gärna fortsatt som vd. ”

”SJ:s fantastiska medarbetare gör otroliga insatser varje dag och jag kommer att jobba vidare med mycket energi och fullt engagemang under det kommande halvåret.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

SJ-chefen får sparken

SJ:s vd Monica Lingegård tvingas lämna sitt jobb 28 februari nästa år. Hon har tidigare kritiserats för ett hårdhänt ledarskap och för att anställa chefer utan normal rekryteringsprocess. Men nu vänds hennes ålder mot henne.

Nyhet

Strulig tågsommar med ljusa stunder

Stora inskränkningar i tågtrafiken på grund av planerade banarbeten och stora störningar på grund av kontaktledningsfel, signalfel och evakuering av tåg. Men för det mesta har tågtrafiken fungerat väl i Sommarsverige 2025.

Nyhet

Gods från tåg till lastbil efter höjda banavgifter

I höst beslutar ScandFibre Logistics (SFL) vilket eller vilka företag som får utföra transporterna av papper och förpackningsmaterial under de kommande fem åren. Avtalen är värda fem–sex miljarder kronor men risken är stor att många transporter förs över från tåg till lastbil.