Annons:
Nu rullar de första nyrenoverade X61-tågen in i Göteborg
Västtrafiks 22 tåg av modell X61 får en upprustning i Oslo. I helgen återvänder det tredje tåget. I renoveringen blir tågen blå, får nytt tyg på sätena och tydligare hänvisningar till cykelplatserna.
I helgen rullar det tredje nyrenoverade X61-tåget in i Göteborg. FOTO: Eddie Löthman.
Sedan i juni renoveras Västtrafiks 22 pendeltåg av modell X61 i Oslo. Två har redan kommit tillbaka till Göteborg och i helgen anländer det tredje. Resterande tåg fortsätter renoveras under kommande år. Så snart de kommer tillbaka till Göteborg sätts de i trafik.
Det här blir nytt i renoveringen
I renoveringen får tågen nytt tyg på sätena som blir grå istället för blå. De får cykeldekaler för att tydligare visa var resenärer med cykel kan stiga på. Ombord på tåget sätts tydligare dekaler upp som visar var cykel- och barnvagnsplatsen är. Dessutom blir tågen Västtrafik-blå istället för gula.
“Det är viktigt att vi har en attraktiv kollektivtrafik. Tågens utseende och miljön ombord är central för våra resenärer. Genom denna uppdatering moderniserar vi utseendet på våra tåg, höjer komforten och kan använda dem ännu längre”, säger Charlotta Lundström, biträdande affärschef för tåg på Västtrafik.
Mer plats för cyklar 2026
Renoveringen innebär tydligare information för resenärer med cykel. Under 2026 planerar Västtrafik att även bygga om för nya cykelställ och fler cykelplatser ombord.
“Många vill kunna kombinera cykling och kollektivtrafik, vilket vi vill möjliggöra. Det här är ett steg på vägen mot att göra det enklare och smidigare att resa kollektivt”, fortsätter Charlotta Lundström.
Fakta: Renoveringen av X61-tågen
- Antal fordon: 22
- Tidsplan: juni 2025-juni 2026
- Ny färg, ny sätesklädsel, tydligare cykel- och barnvagnsmarkeringar
- Fler cykelplatser planeras till 2026 (ingår inte i denna renovering)
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Halverad nattågstrafik till Norrbotten
SJ tvingas krympa nattågstrafiken till Övre Norrland sedan Trafikverket beslutat att drastiskt dra ner på den ekonomiska ersättningen till SJ. Trafikverket skyller på regeringen och på SJ.
Ökad veckoslutstrafik med tåg
Något utökad trafik, framförallt under veckosluten, och inställda tåg på grund av bananarbeten. Det är ont om stora nyheter i den upphandlade lokala och regionala tågtrafiken vid tidtabellskiftet 14 december.
VR tar över tåg i norr och söder
VR Sverige tar på söndag definitivt steget upp till andra platsen bland Sveriges persontågsbolag. I somras tog VR Sverige över tågkörningen för X-Trafik och innan veckan är slut har företaget tagit över driften av Öresundstågen och tågkörningen för Norrtåg.
VR Snabbtåg tänker om
Återupptagna uppehåll i Katrineholm, slopade uppehåll i Falköping, återupptaget sommartåg, bussersättning mellan Alingsås och Göteborg under åtta sommarveckor och ett tågpar via Karlstad. VR Snabbtåg prioriterar om för att klara utmaningarna på Västra stambanan.
Akut spårarbete på Ådalsbanan
Tågtrafiken på Ådalsbanan stoppas mellan klockan 10 och 15 måndag-fredag under de kommande två veckorna. 120 tåg ställs in helt eller bitvis.
Snälltåget utökar trafiken 2026
Utökad nattågstrafik till Berlin, dagtåg till Hamburg, nattåg till Jämtland via Göteborg och 15 nygamla vagnar. Snälltåget utvecklar trafiken under 2026. Men Trondheim är ännu ett frågetecken.
Green Cargo effektiviserar intermodala flöden
Green Cargo lanserar en ny API-integration som digitaliserar och automatiserar informationsflöden mellan järnväg och terminal.
SJ i vänteläge under 2026
2026 blir ett mellanår, ett år av väntan, för SJ. Först 2027 och 2028 levereras de nya snabbtågen från Alstom och de nya regionaltågen från CAF till SJ. Dessförinnan kan SJ inte utöka trafiken mer än marginellt.
Västtrafik kör fler och färre tåg
Introduktion av de nya regionaltågen X80, ökad trafik mellan Göteborg och Vänersborg via Trollhättan och Öxnered och fler tåg mellan Göteborg och Varberg. Västtrafik storsatsar under 2026 men banarbeten på Västra stambanan och Bohusbanan ställer till problem för resenärerna.
Trafikverket: “Både stad och landsbygd gynnas i nationell plan”
Trafikverket har nu redovisat en samlad effektbedömning av förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och de preliminära länsplanerna för perioden 2026–2037.









