Annons:

Publicerad: 2025-10-02

Väte Rail tar över kombiterminal

Väte Rail tog på onsdagen över driften av kombiterminalen i Sundsvall efter Sandahls Logistik. Väte Rail kommer under den närmaste tiden att öka antalet tåg till och från Sundsvall.

Text: Ulf Nyström

Väte Kombi tog på onsdagen över driften av kombiterminalen i Sundsvall. Första tåget som lossades var Väte Rails tåg från Göteborg. FOTO: Väte Rail

Annons:

”Vi ser fram emot att driva terminalen under många år och i samarbete med tågtrafikföretagen, kommunen och näringslivet föra över mer gods från väg till järnväg”, säger Björn Sandberg, vd i Väte Rail och Väte Kombi.

Väte Rail vann den upphandling av driften av kombiterminalen som Sundsvalls Logistikpark, ägt av Sundsvalls kommun, genomförde.

Avtalet löper på fem år med två plus två optionsår.

16 tåg i veckan

För närvarande trafikeras kombiterminalen av 16 tåg i veckan. Tio körs av Green Cargo och sex av Väte Rail.

”Vi hoppas kunna utöka trafiken till tio tåg i veckan inom en snar framtid”, säger Björn Sandberg. 

”De tåg vi kör i dag är välfyllda men inte helt fullbokade så vi har viss marginal.”

Väte Kombi använder Z70 732 för växling på kombiterminalen i Sundsvall. FOTO: Väte Rail

Väte Rail kör sedan knappt tre år godståg mellan Göteborg och Sundsvall med vagnar till och från Ånge.

Finns kapacitet för fler kombitåg

”Det finns kapacitet för betydligt fler lyft på kombiterminalen i Sundsvall”, säger Björn Sandberg.

Verksamheten vid terminalen sysselsätter fyra personer.

Väte Rail kör också godståg mellan Göteborg och Umeå och oregelbundet mellan Göteborg och Haparanda.

Väte Rail har tidigare skött driften av Årsta-terminalen i Stockholm men den driftas sedan några år av Bring Intermodal.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Nu rullar tågen på stambanan igen

Klockan 13.30 den 1 oktober, öppnade stambanan genom Övre Norrland igen mellan Mellansel och Västeraspby. Inga tåg har kunnat passera på sträckan efter tågurspårningen på grund av skyfallen i Västernorrland 6–7 september.

Nyhet

Fördyringar stoppar dubbelspår

Utbyggnaden av Ostkustbanan till dubbelspår Gävle-Kringlan och Kubikenborg–Dingersjö och ny dragning av Västkustbanan mellan Maria och Helsingborg C skjuts upp på obestämd tid. Trafikverket lämnade på tisdagen förslaget till Nationell plan för åren 2026-2037 till regeringen.