Annons:
SJ ställer in nattågen till Berlin
SJ ställer in nattågen mellan Stockholm och Berlin sedan regeringen föreslagit att det särskilda anslaget till trafiken ska upphöra. 31 augusti nästa år körs det sista tåget.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
31 augusti nästa år kör SJ sitt sista nattåg mellan Stockholm och Berlin eftersom regeringen inte vill förlänga stödet till den upphandlade trafiken. En kväll i juni 2025 passerar nattåget söderut Hulterstad söder om Mjölby på väg mot Berlin.
“Avtalet med Trafikverket gäller till 31 juli nästa år. Vi kör en månad till men sedan är det slut”, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.
Regeringen föreslår i budgetpropositionen att bidraget till nattågstrafiken upphör nästa år när den fyraåriga avtalsperioden löper ut.
Premiär 1 september 2022
Trafiken mellan Stockholm och Hamburg inleddes 1 september 2022. Tågen förlängdes till och från Berlin sommaren 2023.
Trafiken har under de dryga tre åren som gått sedan premiären kantats av problem men resenärerna har strömmat till, särskilt under sommarmånaderna.
Premiärtåget kördes med enbart liggvagnar.
“Det tog oerhört lång tid innan vi fick de nödvändiga godkännanden för sitt- och sovvagnarna av danska myndigheter”, säger Christer Litzell.
“Det är först det senaste året som vi har kunnat köra med kompletta nattåg med sov-, ligg- och sittvagnar.
Bistrovagn enbart på svenska spår
Under det senaste året har SJ satt in bistrovagn mellan Stockholm och Malmö men den planerade moderniseringen av tre begagnade tyska restaurangvagnar för användning på svenska, danska och tyska spår har lagts på is.
Den andra hämskon för nattågstrafiken till och från Berlin har varit den många banarbetena på den 150 mil långa sträckan vilka lett till inställda och försenade tåg.
“Vi har tvingats ställa in cirka 20 tåg per år på grund av planerade banarbeten”, säger Christer Litzell.
Banarbeten har sinkat nattågen
“Dessutom har väldigt många tåg försenats på grund av akuta banarbeten eller planerade arbeten som dragit över tiden.
Premiär för kort nattåg
Klockan 17:34, i rätt tid, avgick tåg 497 från Stockholm C. Ett Rc6-lok och tre mörkblå liggvagnar. Destinationen är Hamburg och med avgången skrivs ett nytt kapitel i svensk järnvägshistoria.
Annons:
Förseningarna har uppkommit på såväl svenska som danska och tyska spår.
“Det har inte varit lätt att tampas med tyska ICE-tåg, danska S-tåg eller alla godståg och regionaltåg på Södra stambanan”, säger Christer Litzell.
“Oftast har förseningarna legat under en halvtimma eller en timma men tyvärr har det ibland handlat om flera timmar. “
Ersättning för trafik i Sverige och Danmark
Avtalet mellan Trafikverket och SJ omfattar trafiken mellan Stockholm och Padborg vid dansk-tyska gränsen eftersom Tyskland vägrade acceptera upphandling av trafik inom Tysklands gränser.
Avtalet gav SJ ersättning för trafik under åtta månader per år. Bakgrunden var att den upphandlade trafiken inte skulle konkurrera ut den kommersiella nattågstrafiken som Snälltåget utför mellan Stockholm och Tyskland, trafik som när trafiken upphandlades utfördes under fyra månader per år men som nu är mer omfattande.
Det senaste året har SJ fått ersättning för att köra 190 dagar per år.
Krympande bidrag till SJ
“Vi har alltså kört på kommersiella villkor nästan halva sträckan under hela året och hela sträckan sex månader om året”, säger Christer Litzell.
“Även om vi haft många resenärer och tåget ofta varit fullbokat under högsäsong är det definitivt inte lönsamt för SJ om man exkluderar det statliga stödet.”
“Även med statsstödet är det inte någon betydande intäktskälla för oss.”
Under ett antal veckoslut nästa år kommer nattåget till och från Berlin att köras från och till Göteborg i stället för till Stockholm på grund av banarbeten på Södra stambanan.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
VR Snabbtåg tänker om
Återupptagna uppehåll i Katrineholm, slopade uppehåll i Falköping, återupptaget sommartåg, bussersättning mellan Alingsås och Göteborg under åtta sommarveckor och ett tågpar via Karlstad. VR Snabbtåg prioriterar om för att klara utmaningarna på Västra stambanan.
Snälltåget utökar trafiken 2026
Utökad nattågstrafik till Berlin, dagtåg till Hamburg, nattåg till Jämtland via Göteborg och 15 nygamla vagnar. Snälltåget utvecklar trafiken under 2026. Men Trondheim är ännu ett frågetecken.
SJ i vänteläge under 2026
2026 blir ett mellanår, ett år av väntan, för SJ. Först 2027 och 2028 levereras de nya snabbtågen från Alstom och de nya regionaltågen från CAF till SJ. Dessförinnan kan SJ inte utöka trafiken mer än marginellt.
Västtrafik kör fler och färre tåg
Introduktion av de nya regionaltågen X80, ökad trafik mellan Göteborg och Vänersborg via Trollhättan och Öxnered och fler tåg mellan Göteborg och Varberg. Västtrafik storsatsar under 2026 men banarbeten på Västra stambanan och Bohusbanan ställer till problem för resenärerna.




