Annons:

Publicerad: 2025-10-11

Ungdomsresa på smalspår

Under veckoslutet har järnvägsintresserade ungdomar från hela landet som är engagerade i museijärnvägar som är anslutna till Museibanornas Riksorganisation (MRO) samlats till en resa på smalspårsjärnvägen mellan Hultsfred och Västervik.

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.
Tjustbygdens Järnvägsförening anordnar under veckoslutet en resa för järnvägsintresserade ungdomar på smalspåret mellan Hultsfred och Västervik. Hugo Kulas, rälsbussförare i Tjustbygdens Järnvägsförening, är en av initiativtagarna till ungdomshelgen på smalspåret. FOTO: Tjustbygdens Järnvägsförening

”Syftet med resan är dels att visa upp vår järnväg och hur vi bedriver vår verksamhet och att skapa ett nätverk för framtida samarbeten mellan föreningar”, säger Hugo Kulas i Tjustbygdens Järnvägsförening som är värd för arrangemanget.

Ett 20-tal ungdomar mellan 16 och 22 år, både pojkar och flickor, har anmält sig till resan. En förhoppning är att fler unga ska hitta till museitågsverksamheten, både på smalspårsjärnvägen och hos de andra föreningarna runt om i landet.

Resan börjar i en 1950-talsrälsbuss i Hultsfred under lördagen. Därefter väntar en tur på banan till Västervik, med uppehåll vid alla stationerna. Framme i Västervik kommer ungdomarna från Tjustbygdens Järnvägsförening att visa upp föreningens verkstäder och fordon. Återresan till Hultsfred sker under söndagen.

”Tanken på resan väcktes när MRO skapade en Facebook-grupp för järnvägsintresserade ungdomar”, säger Hugo Kulas. ”Vi tyckte att det var ett väldigt bra initiativ och när flera medlemmar i gruppen skrev att det vore kul att hälsa på hos andra föreningar tänkte vi att någon måste vara först, så vi bjöd in de andra till vår järnväg.”

Hugo Kulas blev medlem i Tjustbygdens Järnvägsförening när han var 13 år.

”Jag kände direkt att jag fick komma in i verksamheten och vara med, både i trafiken, på banan och i verkstaden. Sedan dess har jag lärt mig att köra rälsbuss och har varit projektledare för att återbygga semaforen i Vena.”

”Jag tror att det är viktigt för unga med intresse att känna att man får komma in i verksamheten.”

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Nattågstrafiken utreds

Trafikverket ska på uppdrag av regeringen utreda behovet och kostnaderna för nattågstrafik i Sverige. Det beslöt regeringen på torsdagen, den 9 oktober.

Notis

Nu rullar tågen på stambanan igen

Klockan 13.30 den 1 oktober, öppnade stambanan genom Övre Norrland igen mellan Mellansel och Västeraspby. Inga tåg har kunnat passera på sträckan efter tågurspårningen på grund av skyfallen i Västernorrland 6–7 september.

Notis

Sliprar från Malmbanan får nytt liv

Trafikverket ska återanvända sliprar från Malmbanan till andra järnvägssträckor. Initiativet är ett steg i att stärka Sveriges beredskapsförmåga och även minska kostnader och klimatpåverkan.

Notis

Dyrare arbetspendling med regeringens budgetproposition

Branschorganisationerna inom den svenska kollektivtrafiken har enats om målet att 2030 ska 4 av tio motoriserade resor ska vara kollektiva 2030. Man har tillsammans uppvaktat regeringen kring fler av de satsningar som behövs. Besvikelsen var därför stor när budgetpropositionen offentliggjordes.

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.
Nyhet

Osäker framtid för DVVJ

Framtiden för turisttågen på De Vackra Vyernas Järnväg mellan Mellerud och Bengtsfors är osäker. Sedan Green Cargo slutade trafikera Billingsfors används järnvägen endast ett par månader om året.

Notis

Samarbete för klimatsäkring

Vägar och järnvägar är byggda för att klara vissa vattenflöden. Större markförändringar som till exempel skogsavverkningar eller asfalteringar där ytan hårdgörs kan påverka avrinningen till vägar och järnvägar. Även när det har varit mycket torrt under en längre tid kan det påverka uppsugningsförmågan vilket påverkar möjligheten till avrinning vid nederbörd.

Notis

Trafikverket häver kontrakt i Västlänken

Trafikverket har under en längre tid tagit strid mot de skenande och oacceptabla kostnadsökningarna och förseningarna i entreprenaden etapp Korsvägen i Västlänken. Nu är tålamodet och förtroendet slut och Trafikverket har idag hävt kontraktet med WLC.