Annons:

Publicerad: 2025-11-24

Godstågsbolag går i graven

BLS Rail avslutar all godstågstrafik och företaget kommer troligen att avvecklas. Moderbolaget BLI Holding kommer att ägna sig åt uthyrning av lok genom dotterbolagen BL Rail och Kronlok.

Text: Ulf Nyström  Foto: Thomas Blidér

BLS Rail tog i januari 2023 över tågdragningen av Båramopendeln mellan Göteborg Skandiahamnen och Båramo. Det första tåget avgick från Båramo 2 januari 2023 med T43 213 och T43 221 som dragkraft. Tre år senare är det slutkört för BLS Rail.

”Det är otroligt tufft att bedriva godstågstrafik i Sverige nu med de ogynnsamma förutsättningarna som råder”, säger Anders Brunsson, vd i BLS Rail.

”De höjda banavgifterna och de många planerade och oplanerade avstängningarna av många järnvägssträckor gör det väldigt kostsamt och komplicerat att köra tåg i Sverige.”

Konkursen i First Row början till slutet

Konkursen i oktober 2023 för det svenska logistikföretaget First Row blev ett hårt slag för BLS Rail som körde två tågpar i veckan mellan Holmsund och Göteborg fram till konkursen.

BLS Rail hade till betydande kostnader långtidshyrt ett lok för den trafiken.

Konkursen för det norska dotterbolaget BLS Rail AS i somras efter flera år av förluster verkar bli dödsstöten för BLS Rail.

BLS Rail har redovisat svaga resultat i flera år. 2023 slutade med en förlust på 5,7 miljoner kronor och 2024 med en förlust på 17,8 Mkr.

BLS Rail grundades 2009 av Thomas Blidér, Jørn Lindberget och Magnus Sandgren och företaget är sedan 22 augusti i år under rekonstruktion.

”Vi har begärt förlängd tid för rekonstruktionen”, säger Anders Brunsson.

”Vi vill kunna fortsätta köra tåg till slutet av januari nästa år når våra tillstånd att bedriva godstågstrafik löper ut.”

Ansökan om certifikat återkallat

BLS Rail har dragit tillbaka sin ansökan om förnyat säkerhetscertifikat hos EU:s järnvägsbyrå ERA. BLS Rail skriver till ERA att företaget kommer att sluta köra tåg när nu gällande certifikat löper ut 30 januari.

Vem som tar över den trafik som BLS Rail bedriver är oklart.

BLS Rails dotterbolag i konkurs

BLS Rails norska dotterbolag BLS Rail AS har ansökt om att försättas i konkurs. Förra året var förlusten i bolaget drygt åtta miljoner kronor och förlusterna har fortsatt under 2025.

Annons:

BLS Rail i rekonstruktion

BLS Rail som bedriver godstågstrafik och uthyrning av lok har stora ekonomiska problem. Bolaget har nyligen beviljats företagsrekonstruktion av Alingsås tingsrätt.

BLS Rail kör bland annat massaved från Norge och en rad svenska lastplatser som Mora, Insjön, Karbenning, Avesta Krylbo och Hasselfors till Husum, sten från Åmål till Jordbro söder om Stockholm och den så kallade Båramo-pendeln mellan Vaggeryd och Göteborgs hamn.

Protrain kan ta över tågdragningen

Enligt obekräftade uppgifter kommer Protrain att ta över tågdragningen mellan Göteborg och Båramo samt mellan Båramo och Nässjö.

Grenland Rail, Tågab och Protrain bedriver redan trafik i Norge och Sverige och kan komma att massavedstågen.

Enligt uppgift har Protrain meddelat Statens jernbanetilsyn i Norge att man kommer att utöka trafiken över svensk-norska gränsen.

Protrain söker för närvarande lokförare till komprimerade tjänster med stationering i hemmet och i Göteborg.

BLS Rail har också kört sommartågen på DVVJ mellan Mellerud och Bengtsfors men det är oklart vilket företag som kan ta över den trafiken.

Lokförarna varslade om uppsägning

Lokförarna i BLS Rail, cirka 20 personer, har varslats om uppsägning på grund av arbetsbrist.

Enligt Anders Brunsson kommer BLI Holding, moderbolaget i BLS-koncernen, att i framtiden satsa på uthyrning av lok.

BLI Holding äger BL Rail AB och 60 procent av Kronlok AB förutom BLS Rail AB och BLS Rail AS,

Drygt 20 lok i olika bolag

Dessutom kontrollerar personerna bakom BLS Rail de norska bolagen Nordic Rail AS och Raillog AS, Nordic Rail ägs huvudsakligen av Jørn Lindberget och med BLI Holding som minoritetsägare.

Enligt obekräftade uppgifter förfogar de olika bolagen sammanlagt drygt 20 lok, bland andra elektriska Rc2- och Rc3-lok samt dieselelektriska T43- och TMZ-lok.

Förutom uthyrning av lok kommer företagen inom BLI-sfären att syssla med försäljning av reservdelar och upparbetning av traktionsmotorer till Rc-lok.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Railcenter Hallsberg invigt

Railcenter Hallsberg invigdes idag, 21 november 2025, under högtidliga former. Satsningen ska möta järnvägsbranschens växande kompetensbehov. Invigningen lockade över 70 deltagare från kommuner, region, riksdag, utbildningsaktörer och näringsliv.

Debatt

“Kostnaderna måste ned och kvaliteten upp”

Järnvägen behöver bli 20 procent mer kostnadseffektiv för att ta marknadsandelar från väg. Banavgifterna måste värna industrins konkurrenskraft och Sveriges långa avstånd. Det menar Bo-Lennart Nelldal och Lars Ahlstedt i en debattartikel.