Annons:
Här byggs flaskhalsen i Varberg bort
I december 2024 ska den sista betydande flaskhalsen på Västkustbanan förvandlas till historia. Då tas järnvägstunneln under Varberg och dubbelspåret mellan Varbergs station och Hamra i bruk.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Annons:
”Dubbelspåret kommer att öka kapaciteten väsentligt och tack vare den högre hastigheten och den kortare sträckningen kommer restiderna att kapas flera minuter samtidigt som risken för tågförseningar minskar”, säger Mathias Wärja, Trafikverkets projektchef för Varbergstunneln.
Det nya stationsområdet byggs 150 meter norr om dagens tågstation vilket betyder att Varberg även i framtiden får ett centralt stationsläge.
Mathias Wärja, Trafikverkets projektchef för Varbergstunneln.
19 december skedde den officiella byggstarten för projektet men då hade förberedelsearbeten pågått ett par månader. Under vintern pågår sprängningar och utgrävningar för det nya dubbelspåret och den nya godsbangården norr om nuvarande stationsområdet. En nya vägbro, Getteröbron, skall byggas över de nya spåren. Den gamla bron rivs i höst.
Söder om stationen pågår förberedelser för byggandet av servicetunneln som kommer att löpa parallellt med järnvägstunneln under centrala Varberg.
”Hur snabbt tunneldrivningen kan ske beror på vilka vibrationer som uppmäts i byggnaderna ovan tunneln”, säger Mathias Wärja.
Centralt stationsläge
Järnvägstunneln skall vara klar 2023 och därefter sker spårläggning och byggandet av kontaktlednings- och signalsystem. Samtidigt byggs den nya stationen.
“Det nya stationsområdet byggs 150 meter norr om dagens tågstation, vilket betyder att Varberg även i framtiden får ett centralt stationsläge”, säger Mathias Wärja.
”Eftersom det gamla hamnområdet får många nya bostäder och arbetsplatser kommer väldigt många att ha gångavståndet till och från tågen om några år.
Berg från tunnlarna kommer att användas som fyllnadsmassor i hamnen.
När järnvägen delvis grävs ner under marknivån och delvis läggs i tunnel försvinner alla plankorsningar.
”Det innebär ökad säkerhet och bättre miljö. Staden kan växa ut mot havet”, säger Mathias Wärja.
När den nya sträckningen är klar i december 2024 kommer de gamla spåren och övriga järnvägsinstallationer att rivas, det beräknas ta ett år.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Lång väntan på gammal bro
Järnvägsbron i Vänersborg som varit obrukbar sedan i mars kommer troligen inte att kunna användas förrän vid årsskiftet 2024–2025. Skadorna har visat sig vara större än Trafikverket befarade.
Nytt kontrakt till Infrakraft på Bohusbanan
Infrakraft har tilldelats ett nytt uppdrag av Trafikverket värt drygt 317 miljoner kronor. Projektet innebär en omfattande upprustning av kontaktledningsanläggningen på Bohusbanan mellan Kville och Stenungsund.
Malmbanan åter återöppnad
Strax efter klockan 17 på onsdagen avgick det första malmtåget från Kiruna mot Narvik sedan Malmbanan mellan Vassijaure och Katterjåkk reparerats efter tågurspårningen 24 februari.
Vinsten utraderad på två veckor
Resandet med SJ:s tåg ökade kraftigt under årets första tio veckor. Fallet i mars i coronapandemins spår blev brant och hela kvartalets vinst raderades ut på två veckor.



