Annons:

Publicerad: 2020-04-07

Alstom får stororder på ERTMS

Alstom ska installera ombordsystem för det nya europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS på 77 Öresundståg med option på resterande 34 tågsätt. Kontraktet är värt cirka 370 miljoner svenska kronor.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

X31K 4327 har precis passerat Öresundsbron och skymtar fram vid brofästet på Pepparholm.

Annons:

”Det är riktigt roligt att vi får den här stora uppdraget av Transitio och övriga fordonsägare”, säger Björn Asplund, vd för Alstom Sweden. ”Kontraktet är en stor framgång för oss.”

 

Björn Asplund, vd för Alstom Sweden.

Trafikverket räknar med att driftsätta det nya säkerhetssystemet ERTMS på Södra stambanan Stockholm–Malmö 2023-2028 och på Västkustbanan Göteborg–Malmö 2027–2029.

Sedan flera år tillbaka finns ERTMS på Haparandabanan, Ådalsbanan, Botniabanan och Västerdalbanan men utbyggnaden har skjutits upp flera gånger de senaste åren.

I Danmark har en storskalig utbyggnad av ERTMS nyligen inletts.

Klart 2023

Eftersom Öresundstågen huvudsakligen används på Södra stambanan och Västkustbanan och till och från Köpenhamn måste tågen utrustas med ERTMS de närmaste åren.

Fordonsbolaget Transitio har tillsammans med Region Skåne genom Skånetrafiken, Hallandstrafiken, Region Blekinge och DSB tecknat avtalet med Alstom. Samtliga fordon ska ha fått ombordutrustning och vara godkända för kommersiell trafik i slutet av 2023.

Öresundstågen genomgår just nu ett upprustningsprogram, ett av ombyggda fordonen skymtar fram på vid station Triangeln i Malmö.

”Det är riktigt roligt att vi får den här stora uppdraget av Transitio och övriga fordonsägare”, säger Björn Asplund, vd för Alstom Sweden.

”Kontraktet är en stor framgång för oss.”

Alstom kommer att installera ett integrerat dubbelsystem som gör det möjligt för tågen att köra på banor utrustade med befintligt ATC2-system i Sverige samtidigt som de kan köra på banor utrustade med ERTMS nivå 2 i Sverige och Danmark. Tågen kommer även att kunna köra på befintligt ZUB 123-system i Danmark.

Världens första ERTMS nivå 3

Alstoms signallösning Atlas används av 70 procent av alla ombordsystem i världen för ERTMS nivå 2. Tåg utrustade med Atlas har kört över 150 miljoner kilometer i 20 länder, inklusive ICE3-tågen i Tyskland. Alstom har också levererat världens första ERTMS nivå 3 som används i kommersiell trafik i Tyskland.

Alstom levererar för närvarande ERTMS Nivå 2 till över 400 tåg i Norge, de ska färdigställas till 2026.

”Eftersom Sverige och Norge har samma lösningar för markinstallationerna för ERTMS hoppas vi naturligtvis att det ger oss ett försprång när de stora operatörerna i Sverige väljer ombordutrustning till sina lok och motorvagnar”, säger Björn Asplund.

Huvudkonkurrenterna är Bombardier Transportation och Hitachi Rail som häromåret förvärvade Ansaldo STS.

Ett Öresundståg rusar fram genom blommande rapsfält på Vejbyslätt strax norr om Ängelholm.

Arbetet inleds nästa år

Installationen i Öresundstågen kommer att levereras av Alstom Sweden tillsammans med Alstom Center of Excellence för ERTMS i Charleroi, Belgien. Installationsdesign och inköp kommer att utföras av Alstom i Köpenhamn.

”Vi planerar och projekterar arbetet de närmaste året och inleder installationerna i maj–juni nästa år. Serieombyggnaderna sker från hösten 2022 till hösten 2023″, säger Björn Asplund.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Tung DKV åter på banan

I slutet av september läggs en 56 ton tung dubbel korsningsväxel in på Stockholm C. Nu pågår byggandet av korsningsväxeln hos Vossloh Nordic Switch Systems i Örebro.

Nyhet

Dubblad tågtrafik i norr

Norrtåg vill fördubbla tågtrafiken till år 2040. Men långt dessförinnan krävs nya fordon som ersättning för Regina-tåg och gamla pendeltåg av typ X11 som Norrtåg i dag använder. Trafiken kan utökas 2027 med fem bättre begagnade tågsätt från Västtrafik.

Nyhet

Tio röjningslok i ständig beredskap

Röjningslok står nu i beredskap dygnet runt året runt på tio platser i Sverige. I storstadsområdena ska evakuering av tåg inledas högst en timma efter haveri. Röjning av spåren ska påbörjas inom två timmar.

Nyhet

Här ska nya stationen byggas

Kiruna får om några år en ny station nära stadens nya centrum. Ett nytt spår till stationen dras i ett västligt läge längs Nikkaluoktavägen, enligt Trafikverkets beslut.