Annons:

Publicerad: 2023-01-30

Fler vagnar till Snälltåget

Snälltåget har köpt de åtta sittvagnarna som man hyrt av tyska Locomore sedan i december. Vagnarna kommer i första hand att användas i dagtågen mellan Stockholm och Malmö.

Text: Ulf Nyström  Foto: Linus Hall

Snälltåget kupévagnar
Snälltåget har köpt åtta sittvagnar Bmz1 och Bmz3 från tyska Locomore för dagtågen mellan Stockholm och Malmö. Vagnarna kommer att målas eller strajpas om i Snälltågets färger.

Annons:

”Tillströmningen av resenärer är så stor att vi behöver fler vagnar för att få plats med alla som vill resa med oss”, säger Marco Andersson, biträdande affärschef på Snälltåget.

Snälltåget hyrde från början december åtta sittvagnar med beteckningarna Bmz1 och Bmz3 från tyska Locomore som förstärkning i jultrafiken mellan Stockholm och Malmö.

”Vagnarna fungerade väl och de har stora likheter med de vagnar från Tyskland som vi redan använder i flera av våra tåg”, säger Marco Andersson.

”Eftersom vi har behov av fler vagnar har vi beslutat att köpa dessa vagnar.”

Moderniserade 2016-2017

Vagnarna är byggda under 1970-talet men har moderniserats vid flera tillfällen, senast 2016-2017.

Sju av vagnarna rymmer vardera 72–78 passagerare i tolv kupéer respektive i sju kupéer och en salong.

En vagn har ett litet pentry och utrymme för cyklar, det är oklart hur Snälltåget kommer att använda den.

Vagnarna, som är godkända för 200 km/h, kommer att genomgå mindre ombyggnader i Sverige samt ommålning eller strajpning i Snälltågets ordinarie färger innan de sätts i reguljär trafik.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Danskt stopp för trailer på tåg

Det är stopp för transport av lastbilstrailrar på järnväg i Danmark. 13 januari upptäcktes en trailer som lossat från låsanordningen och hängde utanför en vagn i Nyborg. Nu körs trailrarna på färja mellan Sverige och Tyskland.

Nyhet

SJ får betalt för att köra vidare

Mälardalstrafik och SJ har kommit överens om ekonomisk ersättning för den regionala tågtrafiken i Mälardalen till mitten av december. Det innebär att hotet om inställd trafik från september undanröjts.

Nyhet

Hård kritik mot införandet av MPK

Införandet av planeringsverktyget Marknadsanpassad planering av kapacitet (MPK) vid Trafikverket innebar allvarliga problem och stora störningar i tågtrafiken. En utvärdering visar på stora brister vid införandet.

Nyhet

Green Cargo i ekonomisk kris

Godstågsbolaget Green Cargo behöver ett kapitaltillskott från ägaren, svenska staten, på en-två miljarder kronor. En lång resa med åratal av förluster når annars järnvägs ände.