Annons:
Avbokade resor ställer in tåg
Det blir ingen persontrafik på Inlandsbanan i sommar. På grund av coronapandemin och reserekommendationerna hade premiären för sommarens persontrafik skjutits upp i tre veckor till 6 juli. Nu står det klart att det inte blir någon trafik.
Text: Ulf Nyström Foto: Martin Oscarsson
Persontåg på Inlandsbanan vid Storstupets banvaktsstuga juli 2013.
Annons:
”När Folkhälsomyndigheten lättade på reserestriktionerna trodde vi på en viss tillströmning av resenärer men det blev tvärtom”, säger Peter Ekholm vd i Inlandsbanan AB. ”Avbokningarna fortsatte.”
Under förra veckan var endast enstaka platser bokade i vissa tåg i juli och då tog ledningen för Inlandståg och Inlandsbanan beslutet att ställa in sommartrafiken helt och hållet. En enig styrelse för Inlandsbanan står bakom beslutet.
”Det skulle vara oansvarigt att köra tågen med så få resenärer”, säger Ekholm.
Under vintern hade Inlandståg och Inlandsbanan stora förväntningar inför sommaren 2020, bokningarna var rekordmånga.
”Vi trodde på all-time-high, bokningarna var fullt i klass med rekordåren under 1990-talet”, berättar Peter Ekholm.
Avbokningar under våren
Men sedan kom coronapandemin och bokningarna upphörde, i stället började avbokningarna droppa in.
”Flera av våra paketresor, som byggde på resor även i Norge, stoppades och väldigt många utländska turister bokade av”, säger Ekholm.
Med endast hälften av stolarna i tågen tillgängliga var den ekonomiska kalkylen bräcklig.
När Folkhälsomyndigheten lättade på reserestriktionerna trodde ledningen för Inlandsbanan att bokningarna skulle öka.
”Men det blev snarare tvärtom”, säger Peter Ekholm. Vi hade i början av förra veckan avgångar i mitten av juli med endast enstaka bokade resenärer.”
”Då tog vi beslutet att inte köra i år.”
”Vi ville ge alla våra underleverantörer och säsongsanställda åtminstone tio dagar förvarning.”
Vi satsar nu mot 2021 med helt nya tåg och ett spännande utbud.
Peter Ekholm, vd i Inlandsbanan AB
Fri avbokning eller ombokning
Resenärer som bokat resor på Inlandsbanan erbjuds fri ombokning till 2021 eller fri avbokning i enlighet med paketreselagen.
”Vi satsar nu mot 2021 med helt nya tåg och ett spännande utbud”, säger Peter Ekholm.
https://jarnvagar.nu/begagnat-lyft-for-inlandsbanan/
De uteblivna biljettintäkterna från sommartrafiken i år innebär en bekymmersam situation för Inlandsbanan och dotterbolaget Inlandståg.
”Men godstågstrafiken går riktigt bra och vi senarelägger en del satsningar på upprustning av fastigheter”, säger Peter Ekholm.
”Ombyggnaden av de fem nya tågsätten kan genomföras men de görs i något långsammare takt än planerat. Alla tåg ska dock vara klara för trafik sommaren 2021.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
SL kan tvingas betala en miljard kronor
SL hade ingen grund för att säga upp avtalet med Ansaldo STS om ett nytt signalsystem för tunnelbanans röda linje. Det slås fast i en skiljedom. SL kan tvingas betala skadestånd på en miljard kronor.
Corona bromsar utbildningar
Coronapandemin sätter käppar i hjulen för många av Sveriges blivande lokförare. SJ och MTR har stoppat arbetsplatspraktiken för lokförareleverna och många elever är oroliga. Men Green Cargo, Hector Rail och SJ Götalandståg tar fortfarande emot praktikanter.
Fortsatt färre tåg i Bergslagen
Vart sjätte regionaltåg i Bergslagen kommer att vara inställt ytterligare tre månader. VR Sverige har ännu inte tillräckligt med personal för att klara planerad trafik.
MTR i djup kris
MTR Pendeltågen och MTR Mälartåg redovisar brakförluster 2022. MTR Tunnelbanan levererade vinst förra året och förlusten krymper i MTRX. Koncernen MTR Nordic gjorde en förlust på drygt en kvarts miljard kronor. 2023 kan förlusten bli ännu större.



