Annons:

Publicerad: 2025-04-28

A-Train köper nya tåg

Inom kort beslutar A-Train vilket företag som får leverera nya motorvagnståg till Arlanda Express. Tågen som blir väsentligt längre än dagens tåg ska vara i drift senast 2031.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Inom fem år ska sju nya tåg vara i trafik för Arlanda Express. Ett av X3-tågen som ytterligare några år används i flygtågen på väg mot Arlanda sprintar förbi SJ:s nattåg mot Luleå mellan Rotebro och Upplands Väsby en kväll i juli 2009.

”Vi är i slutspurten”, säger Magnus Zetterberg, vd för A-Train.

”Vi kommer att besluta vilken tillverkare som får leverera nya tåg till oss inom ett par veckor.”

”Tågen ska vara i drift innan 2031 när vi mönstrar ut de befintliga tågen.”

Enligt Magnus Zetterberg har många tillverkare lämnat anbud på de nya tågen för trafiken mellan Stockholm C och Arlanda flygplats.

Nya tåg med 300 sittplatser

A-Train har begärt in anbud på sju tågsätt, cirka 150 meter långa och med 300 sittplatser.

”Vi vill ha en premiumprodukt med känsla av boutiquehotell”, säger Magnus Zetterberg. ”Vi behåller de höga plattformarna på stationerna som ger bekväm på- och avstigning och är väldigt bra om man har barnvagn eller rullstol.”

”Dessutom vill vi naturligtvis kunna behålla vår mycket höga punktlighet.”

De nuvarande flygtågen, med beteckningen X3, som tillverkades i sju exemplar av Alstom 1998-1999 är 93 meter långa och har drygt 200 sittplatser.

A-Train och dess ägarbolag har erhållit en refinansiering på totalt 5,6 miljarder svenska kronor med en löptid på sex år med möjlighet till förlängning på ytterligare två år.

Nio banker ställer upp

Refinansiering genomförs tillsammans med nio banker och sägs säkerställa en stabil ekonomisk grund för investeringar i fordon och infrastruktur. 

”Vår goda likviditet har stärkts”, säger Magnus Zetterberg. ”De nya lånen ger oss möjlighet att betala nuvarande lån som löper ut i sommar och att investera i nya tåg och i vår infrastruktur.”

Annons:

Bland annat kommer de 29 rulltrapporna och samtliga hissar vid de tre stationerna på Arlanda att bytas ut.

Utbyggnad av depån påbörjas om ett år

A-Train kommer också att påbörja en utbyggnad av depån i Blackvreten under andra kvartalet 2026 för att kunna underhålla de nya längre fordonen men också för att under en övergångsperiod kunna härbärgera både de gamla och de nya tågen.

”Med nya tåg, utbyggd depåkapacitet och omfattande renoveringar av våra stationer stärker vi vår position som det självklara valet för flygresenärerna”, säger Magnus Zetterberg.

Trafiken med Arlanda Express mellan Stockholms Central och Arlanda flygplats inleddes 1999. A-Train har koncession att bedriva trafiken till år 2050. A-Train ägs sedan 2014 av två australiensiska pensionsfonder och ett kinesiskt investmentbolag.

Resandet har ökat efter en nedgång under pandemin. Förra året hade Arlanda express 4,9 miljoner resenärer varav 1,3 miljoner var anställda på flygplatsen eller vid något av de företag som har Arlanda som bas.

Kritik mot höga biljettpriser

Arlanda Express har under åren fått mycket kritik för de höga biljettpriserna men Magnus Zetterberg anser att kritiken är obefogad.

”Singelpriset är visserligen 340 kronor men väldigt många av våra resenärer, som ungdomar, studerande, pensionärer och barnfamiljer, reser till kraftigt rabatterade priser, och många reser med periodbiljetter”, säger han.

”Vi har högst kundnöjdhet bland alla tågbolag i Sverige och vi siktar på dubbelt så många tågresenärer 2050 som vi hade 2024.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna: