Annons:
Åter tågfärja till Polen
Överföringen av järnvägsvagnar på färja mellan Sverige och Polen har återupptagits. Men än så länge handlar det om enstaka transporter.
Text: Ulf Nyström Foto: Erik Eskling Hansen

8 juli lastades 19 godsvagnar på tågfärjan Polonia i Ystad.
Annons:
”Vi hoppas att detta bara är början och att tågtransporterna mellan Sverige och Polen blir reguljära”, säger Erik Eskling Hansen, affärsutvecklare i Ystads Hamn.
Transporterna av godsvagnar mellan Ystad och Świnoujście upphörde 2020 efter att ha varit vikande under flera år.
Men tågfärjan Polonia, byggd 1995, är fortfarande i trafik för Unity Line och bangården i Świnoujście har nyligen byggts om.
Två överfarter med godsvagnar hittills
I våras transporterades 34 godsvagnar från Ystad till Świnoujście och 8 juli överfördes lika många vagnar.
Samtliga vagnar ägs av vagnuthyrningsföretaget VTG och kommer att underhållas och repareras i Polen.
”Alla förutsättningar för effektiv tågfärjetrafik är uppfyllda”, säger Erik Eskling Hansen.
”Det finns bra infrastruktur i Ystad och Świnoujście och en modern tågfärja med 1 060 spårmeter på huvuddäck.”

Hector Rail använde tågloket för att köra in godsvagnana på Polonias huvuddäck.
Enligt Erik Eskling Hansen finns det ett stort intresse för regelbunden godsvagnstrafik mellan Sverige och Polen via Ystad och Świnoujście.
”Polonia seglar sju dagar i veckan mellan Ystad och Świnoujście och det är bara att köra ombord godsvagnarna.”
Ombordkörning med Vectron-lok
Vid de vagnöverfarter som hittills skett har Hector Rail, som kört tågen, växlat ombord vagnarna med de Vectron-lok som använts i tågen.
Loken är utrustade med Last Mile-funktion som innebär att de med hjälp av dieselmotor kan generera tillräckligt med el för att klara körning i begränsad hastighet utan kontaktledning.
Nästa överföring av vagnar till Polen kommer preliminärt att ske 19 augusti.
Björn Hansen på Hector Rail uppger att han fått en del förfrågningar från Polen om överföring av järnvägsvagnar till Sverige.
”Man kan väl hoppas att det åter blir regelbundna transporter av godsvagnar på tågfärja mellan Sverige och Polen”, säger han.
”Järnvägsanslutningen till färjan i Swinoujście har ju ställts i ordning vilket tyder att man i Polen ser positivt på tågfärjetrafiken.”
Hector Rail vill köra heltåg
Men Hector Rail vill enbart köra heltåg och vill inte ägna sig åt vagnslasttrafik med enstaka eller få vagnar till ett flertal destinationer.
”Jag tror det är svårt att skapa någon form av frekvent heltågstrafik mellan Sverige och Polen och därför kanske det inte blir Hector Rail som engagerar sig i tågfärjelinjen mellan Ystad och Swinoujście”, säger Björn Hansen.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Premiär för nattåg Sverige–Schweiz i vår
Det federala schweiziska tågtrafikbolaget SBB kommer av allt att döma att inleda nattågstrafik mellan Malmö och Basel eller Zürich i april 2026.
Godstågen tar Inlandsbanan
Det dröjer troligen till måndag nästa vecka innan tågtrafiken kan återupptas på Ådalsbanan och Botniabanan. Tågtrafikbolagen står nu i kö får att få köra tåg på Inlandsbanan men kapaciteten är ytterst begränsad. Under tisdagen kunde fyra tåg omledas via Storuman.
Green Cargo satsar på ny teknik
Green Cargo testar i vinter vagnar med skivbromsar, vagnar med elförsörjning från loket för kyltransporter, automatkoppel och hybridlok.
Miljonbidrag till Halmstad för omlastningsplats
Halmstads kommun har beviljats ett bidrag på nästan 12,1 miljoner kronor för att bygga omlastningsplats i hamnen. Hamnen är en del av transeuropeiska transportnätet (TEN-T) och bidrar till utvecklingen av det som kallas den skandinaviska Medelhavskorridoren.