Annons:
Bangården i Värnamo byggs om
Klockan 07.00 på fredagsmorgonen inleds slutspurten av ombyggnaden av bangården i Värnamo. All tågtrafik stoppas under fyra veckor men spårbytet mellan Värnamo och Forsheda inleddes redan förra veckan.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Ett Krösatåg från Växjö passerar den dubbla korsningsväxeln för de tre infarterna från söder med Kust till kust-banan till vänster, Skåne-Smålands Järnväg (SSJ) i mitten och Halmstad-Nässjö Järnväg (HNJ) till höger.
”Ombyggnaden av bangården i Värnamo har varit på gång sedan 1980-talet”, säger Stefan Källberg, projektledare på Trafikverket.
”Det har genomförts ett antal provisoriska åtgärder och det gjordes en del förberedande arbeten på 1990-talet, bland annat slopades ett antal plankorsningar, men projektet har skjutits upp gång på gång på grund av brist på pengar.”
Men plötsligt händer det.
Planering, projektering och vissa arbeten genomfördes under förra året och sedan i våras har Trafikverkets entreprenörer jobbat på bangården.
Spårbyte mellan Värnamo och Forsheda
Förra veckan inleddes spårbytet mellan Värnamo och Forsheda på järnvägen mellan Nässjö och Halmstad och tågen på sträckan är inställda under fem veckor.
”Vi lägger in betongsliprar och helsvetsade 60 kg-räler på ny makadam vilket blir en ordentlig standardhöjning”, säger Stefan Källberg-
Hittills har Värnamo–Forsheda, knappt 15 kilometer, haft 50 kg-räler på träsliprar och grusballast.
I dagarna börjar den omfattande omdaningen av bangården i Värnamo på allvar och under fyra veckor, från fredag 20 september till och med fredag 18 oktober, är all tågtrafik genom Värnamo inställd.
Regionaltåg via Hässleholm
Ett par av SJ:s regionaltåg mellan Göteborg och Kalmar köra via Halmstad och Hässleholm, andra är inställda och godstågen leds om via Jönköping eller Hässleholm.
Medan tågen leds andra vägar arbetas det intensivt på bangården:
- 55 000 kubikmeter mark grävs ut för att möjliggöra installation av kablar, plintar och skåp.
- 27 växlar installeras och 12 000 meter räl byts ut.
- 23 000 meter elkabel placeras ut och 50 elskåp monteras.
- 200 lampor installeras.
- 97 kontaktledningsstolpar monteras, 28 kontaktledningsbryggor installeras och 13 000 meter kabel hängs upp.
- 126 000 meter signalkabel dras ut, 80 signalskåp installeras och 100 signaler monteras.
- 12 000 meter telekabel läggs ut och telekiosker, informationstavlor samt högtalare installeras.
”Ombyggnaden av bangården har bjudit på många överraskningar”, säger Stefan Källberg.
”Det är en gammal bangård och det saknas uppdaterade ritningar. Vi har stött på elkablar på de mest oväntade ställen vilket sinkat arbetet en del.”
Bättre begagnade växlar
Tio spårväxlar och 7 500 betongsliprar är begagnade. De har under ett par år använts vid utbyggnaden till fyrspår mellan Malmö och Lund.
Maria Johansson, tågklareraraspirant som gör sin arbetsplatspraktik i Värnamo, lägger tågväg på manöverpanelen till det gamla el med el-ställverket från 1951.
En gammal lokalställare för växel 16 från Avos i Örebro. Lokalställaren är troligen från 1954 när el med el-ställverket installerades i Värnamo.
Annons:
Stefan Källberg, projektledare för den omfattande bangårdsombyggnaden i Värnamo, framför en bättre begagnad växel från fyrspårsbygget mellan Malmö och Lund.
Växeln vid Helmershus som utgjorde en senare utfart för fd SSJ från fd HNJ tas bort i samband med spårbytet mellan Värnamo och Forsheda.
Av de tio växlarna är det två som tillåter 50 km/h till avvikande spår, fyra växlar som tillåter 70 km/h och fyra som tillåter 80 km/h till avvikande spår.
Tack vare återanvändningen av växlar och sliprar från Skåne fick projektet pengar över till en mer omfattande ombyggnad av bangården i Värnamo än vad som annars varit möjligt.
Tolv spår blir åtta
I samband med bangårdsombyggnaden försvinner en del av dagens tolv spår. Den nya bangården kommer att omfatta åtta spår, flera av dem i nya lägen. Befintliga perronger byggs om och en ny perrong tillkommer.
Hela projektet kostar 400 miljoner kronor.
Värnamo trafikeras av SJ:s regionaltåg på Kust till kust-banan mellan Göteborg och Kalmar, Krösatåg mellan Nässjö och Halmstad och mellan Värnamo och Växjö samt ett tiotal godståg per dygn.
Nytt ställverk ersätter 70-åring
”Vi byter ut det gamla ställverket mot ett nytt ställverk, ett ställverk 95”, säger Stefan Källberg.
Det gamla ställverket, ett elektriskt ställverk med elektriskt förreglingsregister (el med el- ställverk) installerades 1954 och har fungerat prickfritt i 70 år. Inkopplingen ska ha skett 20 november 1954 enligt en skylt på baksidan av ställverket. Men el-med-el-ställverk kan inte fjärrstyras och planen är att fjärrstyra driftplatsen Värnamo från Malmö.
Klockan 07.00 på fredagsmorgonen stoppas all tågtrafik genom Värnamo och el med el-ställverket kopplas ur.
”Det har varit intressant att arbeta med det gamla ställverket”, säger Maria Johansson, tågklareraraspirant som gör sin arbetsplatspraktik i Värnamo.
”Det är mycket knappar, vred och spakar.”
När tågtrafiken återupptas om fyra veckor styrs växlar och signaler på bangården av ett datoriserat ställverk som styrs med ett tangentbord.
Inget krångel med gamla ställverket
”De som jobbat länge här i Värnamo säger att det gamla ställverket aldrig har krånglat. Vi får hoppas att arbetet med datorställverket blir lika bekymmersfritt.”
Maria Johansson hade arbetat i restaurangbranschen i 30 år innan hon förra året påbörjade utbildningen till tågklarerare på Trafikverksskolan i Ängelholm.
”Jag kände att jag ville testa något nytt innan det blir försent”, säger hon.
”Tågklareringen har verkligen överraskat mig positivt, det är ett kreativt jobb där förmågan till problemlösning ofta ställs på prov och man måste vara maximalt fokuserad.”
Värnamo driftplats är bevakad dygnet runt, året runt. Men om två år kommer driftplatsen att fjärrstyras från trafikledningscentralen i Malmö.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Stora järnvägssatsningar för Arlanda
Infrastrukturen behöver byggas ut och planerade investeringar tidigareläggas om Arlanda flygplats ska kunna få ökad kapacitet och förbättrad tillgänglighet. Den slutsatsen drar den särskilde utredaren Peter Norman i ett första delbetänkande.
Sweco utreder del av Göteborg–Borås
Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.
Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå
Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.
Dödsolycka efter sen förvarning
Kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbil i Ramseröd öster om Uddevalla orsakades av att lokföraren inte fick tillräcklig förvarning om att lastbilen stod på plankorsningen och att han därför inte hade möjlighet att stanna tåget eller sänka hastigheten.