Annons:
ERTMS på en tredjedel av Malmbanan
Drygt en tredjedel av Malmbanan har nu det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS. 6 maj kopplades sträckan mellan Kiruna och Bergfors in i systemet som nu omfattar 15 mil på Malmbanan och knappt tre mil på sidobanan Råtsi-Svappavaara.
Text: Ulf Nyström

ERTMS kopplades under hösten 2024 in i Lappberg mellan Gällivare och Kiruna. FOTO: Anna Lindquist, Trafikverket
”Inkopplingen har fungerat väl och tågen rullar på”, säger Emma Beijer, avdelningschef på Trafikverket.
”Vi hade förstärkt stöd på plats 96 timmar efter inkopplingen men det har inte uppstått några nämnvärda problem. Det var endast ett par mindre justeringar som behövde genomföras.”
Första inkopplingen 3 september
3 september förra var det premiär för det nya signalsystemet ERTMS på Malmbanan. Under hösten gjordes ytterligare två inkopplingar, 18 september och 30 oktober.
I höstas kopplades ERTMS in mellan Koijuvaara, en mil sydost om Gällivare, och Peuravaara. strax väster om Kiruna.
4-6 maj fick de fyra milen mellan Peuravaara och Bergfors ERTMS liksom de tre milen mellan Aptas och Pitkäjärvi på sidobanan mellan Råtsi och Svappavaara.

Storsatsning på Malmbanan
Trafikverket genomför de närmaste åren en storsatsning på Malmbanan. I år fullbordas spårbytet mellan Gällivare och Råtsi samtidigt som flera bangårdar förlängs för att klara längre tåg.
Annons:
Signalsystemet på de sammanlagt 18 milen järnväg regleras i fyra styrområden: Gällivare. Linaälv, Kiruna och Björkliden.
Lång väntan på nästa ERTMS-etapp
Efter de fyra inkopplingarna de senaste åtta månaderna blir det nu en långa paus innan nästa inkoppling av ERTMS.
”Det är så många och så omfattande arbeten som påverkar tågtrafiken på Malmbanan att vi väntar med att koppla in resterande sträckor”, säger Emma Beijer.
”Vi kan inte störa tågtrafiken hur mycket som helst.”
I tågplanen för 2025 finns drygt 1 700 trafikpåverkande banarbeten som ska genomföras samtidigt som tågen ska rulla.
Sträckan Luleå-Boden-Koijuvaara kommer troligen inte att få ERTMS förrän om flera år men utbyggnaden från Bergfors mot Riksgränsen av allt att döna fortsätter om något eller några år.
Trafikverket utreder för närvarande en ny forcerad utrullningsplan för ERTMS på uppdrag av regeringen.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Stockholm C omvandlas från grunden
Byggstart om sex-sju år, klart om 20 år och kostnad närmare 40 miljarder kronor. Jernhusens största stadsutvecklingsprojekt tar tid att genomföra och kostar mycket pengar. Men år 2045 ska Stockholm C vara en helt annan station än i dag.
Digital spårövervakning minskar tågförseningar
En ny, unik metod för att hitta fel på baliser testas nu på en tredjedel av landets järnvägar, med färre stopp i trafiken och mindre tågförseningar som följd.
Nya lok men gammal bistro
Från 23 juni kommer SJ:s nattåg mellan Stockholm och Berlin att dras av Vectron-lok mellan Stockholm och Padborg vid dansk-tyska gränsen. Men premiären för de tyska restaurangvagnarna är uppskjuten på obestämd tid.
WSP vinner omfattande järnvägsuppdrag
Trafikverket ger WSP i uppdrag att projektera den omfattande ombyggnaden av Sävenäs rangerbangård i Göteborg och stärka Sveriges godstransportkapacitet på räls. Arbetet startar omgående och beräknas stå klart 2029.