Annons:
Fler vagnar till Snälltåget
Snälltåget har köpt de åtta sittvagnarna som man hyrt av tyska Locomore sedan i december. Vagnarna kommer i första hand att användas i dagtågen mellan Stockholm och Malmö.
Text: Ulf Nyström Foto: Linus Hall
Snälltåget har köpt åtta sittvagnar Bmz1 och Bmz3 från tyska Locomore för dagtågen mellan Stockholm och Malmö. Vagnarna kommer att målas eller strajpas om i Snälltågets färger.
Annons:
”Tillströmningen av resenärer är så stor att vi behöver fler vagnar för att få plats med alla som vill resa med oss”, säger Marco Andersson, biträdande affärschef på Snälltåget.
Snälltåget hyrde från början december åtta sittvagnar med beteckningarna Bmz1 och Bmz3 från tyska Locomore som förstärkning i jultrafiken mellan Stockholm och Malmö.
”Vagnarna fungerade väl och de har stora likheter med de vagnar från Tyskland som vi redan använder i flera av våra tåg”, säger Marco Andersson.
”Eftersom vi har behov av fler vagnar har vi beslutat att köpa dessa vagnar.”
Moderniserade 2016-2017
Vagnarna är byggda under 1970-talet men har moderniserats vid flera tillfällen, senast 2016-2017.
Sju av vagnarna rymmer vardera 72–78 passagerare i tolv kupéer respektive i sju kupéer och en salong.
En vagn har ett litet pentry och utrymme för cyklar, det är oklart hur Snälltåget kommer att använda den.
Vagnarna, som är godkända för 200 km/h, kommer att genomgå mindre ombyggnader i Sverige samt ommålning eller strajpning i Snälltågets ordinarie färger innan de sätts i reguljär trafik.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Inlandståg säljs till Tågab
Fredagen den 31 maj beslutade styrelsen i Inlandsbanan AB (IBAB) att sälja dotterbolaget Inlandståget AB (Itåg) till Tågåkeriet i Bergslagen AB (Tågab).
Cargonet vill satsa på nya lok
Norska godstågsbolaget Cargonet jobbar liksom sin svenska kollega Green Cargo i ekonomisk motvind. De sista av de drygt 50 år gamla El14-loken används numera sparsamt men anskaffningen av nya lok får ske i långsam takt.
40 000 namn för nattågen
SJ:s beslut att ställa in nattågen mellan Göteborg och Umeå respektive Duved vållar kraftiga protester. På tre dygn har över 40 000 personer skrivit under ett upprop mot beslutet.
Sverige missar miljarder
Sverige kan förlora tiotals miljarder kronor i bidrag från EU för utbyggnad av de svenska järnvägarna sedan regeringen beslutat att lämna samarbetet kring EU:s stomnät, det så kallade TEN-T-nätet.