Annons:
Fler vagnar till Snälltåget
Snälltåget har köpt de åtta sittvagnarna som man hyrt av tyska Locomore sedan i december. Vagnarna kommer i första hand att användas i dagtågen mellan Stockholm och Malmö.
Text: Ulf Nyström Foto: Linus Hall

Snälltåget har köpt åtta sittvagnar Bmz1 och Bmz3 från tyska Locomore för dagtågen mellan Stockholm och Malmö. Vagnarna kommer att målas eller strajpas om i Snälltågets färger.
Annons:
”Tillströmningen av resenärer är så stor att vi behöver fler vagnar för att få plats med alla som vill resa med oss”, säger Marco Andersson, biträdande affärschef på Snälltåget.
Snälltåget hyrde från början december åtta sittvagnar med beteckningarna Bmz1 och Bmz3 från tyska Locomore som förstärkning i jultrafiken mellan Stockholm och Malmö.
”Vagnarna fungerade väl och de har stora likheter med de vagnar från Tyskland som vi redan använder i flera av våra tåg”, säger Marco Andersson.
”Eftersom vi har behov av fler vagnar har vi beslutat att köpa dessa vagnar.”
Moderniserade 2016-2017
Vagnarna är byggda under 1970-talet men har moderniserats vid flera tillfällen, senast 2016-2017.
Sju av vagnarna rymmer vardera 72–78 passagerare i tolv kupéer respektive i sju kupéer och en salong.
En vagn har ett litet pentry och utrymme för cyklar, det är oklart hur Snälltåget kommer att använda den.
Vagnarna, som är godkända för 200 km/h, kommer att genomgå mindre ombyggnader i Sverige samt ommålning eller strajpning i Snälltågets ordinarie färger innan de sätts i reguljär trafik.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Dåligt berg i Bohusbanans tunnlar
Renoveringen av de tio tunnlarna mellan Stenungsund och Uddevalla blir betydligt dyrare än beräknat och kommer att vara klar först hösten 2024, ett halvår senare än planerat
Strid om Inlandsbanans framtid
En bana i avfolkningsbygderna med undermålig standard, vikande trafikunderlag och minskande trafik. Eller en outnyttjad resurs som med en lånefinansierad upprustning kan bli ett viktigt godstågsstråk och en betydande turistattraktion. Åsikterna om Inlandsbanan går isär.
Inlandsbanan tror på vätgas
Inlandsbanan satsar på eldrift. Men i stället för att elektrifiera 106 mil järnväg för åtta miljarder kronor, tror ledningen för Inlandsbanan på vätgas och bränsleceller. De första tågen kan rulla om fem år.
Nu sätts nya X40 i trafik
Nu sätter SJ den första ombyggda dubbeldäckaren i trafik. Moderniseringen tog längre tid än beräknat men om tre år ska samtliga 27 tågsätt vara ombyggda.