Annons:
Fler vagnar till Snälltåget
Snälltåget har köpt de åtta sittvagnarna som man hyrt av tyska Locomore sedan i december. Vagnarna kommer i första hand att användas i dagtågen mellan Stockholm och Malmö.
Text: Ulf Nyström Foto: Linus Hall
Snälltåget har köpt åtta sittvagnar Bmz1 och Bmz3 från tyska Locomore för dagtågen mellan Stockholm och Malmö. Vagnarna kommer att målas eller strajpas om i Snälltågets färger.
Annons:
”Tillströmningen av resenärer är så stor att vi behöver fler vagnar för att få plats med alla som vill resa med oss”, säger Marco Andersson, biträdande affärschef på Snälltåget.
Snälltåget hyrde från början december åtta sittvagnar med beteckningarna Bmz1 och Bmz3 från tyska Locomore som förstärkning i jultrafiken mellan Stockholm och Malmö.
”Vagnarna fungerade väl och de har stora likheter med de vagnar från Tyskland som vi redan använder i flera av våra tåg”, säger Marco Andersson.
”Eftersom vi har behov av fler vagnar har vi beslutat att köpa dessa vagnar.”
Moderniserade 2016-2017
Vagnarna är byggda under 1970-talet men har moderniserats vid flera tillfällen, senast 2016-2017.
Sju av vagnarna rymmer vardera 72–78 passagerare i tolv kupéer respektive i sju kupéer och en salong.
En vagn har ett litet pentry och utrymme för cyklar, det är oklart hur Snälltåget kommer att använda den.
Vagnarna, som är godkända för 200 km/h, kommer att genomgå mindre ombyggnader i Sverige samt ommålning eller strajpning i Snälltågets ordinarie färger innan de sätts i reguljär trafik.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Ny virkesterminal vid Inlandsbanan
Om ett halvår inleds trafiken med virkeståg från en ny terminal i den gamla grusgropen i Överhogdal. Prognosen lyder på 200 avgående flis- och virkeståg per år.
Inget statsstöd till Green Cargo
Green Cargo kommer inte att få det aktieägartillskott på 1,4 miljarder kronor som riksdagen beslutat om. EU-kommissionen säger nej.
Lysekilsbanan förlorar kontaktledningen
Kontaktledningen försvinner från Lysekilsbanan. Men nu är det LMV Kontaktledning som tar ner alla kopparbaserade elledningar sedan koppartjuvar stulit 1 000-tals meter tråd under våren.
SL kan tvingas betala en miljard kronor
SL hade ingen grund för att säga upp avtalet med Ansaldo STS om ett nytt signalsystem för tunnelbanans röda linje. Det slås fast i en skiljedom. SL kan tvingas betala skadestånd på en miljard kronor.