Annons:

Publicerad: 2021-03-18

Fördubblad spårvagnstrafik i Lund

Spårvagnstrafiken i Lund har fördubblats de senast veckorna. Nu är två vagnar av sju i trafik, Åsa-Hanna och Inferno. Skånetrafiken tror på normal trafik i vår.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Vagn 05 Inferno på Clemenstorget 5 mars 2021.

Annons:

Vi hoppas på normal trafik senare i vår.

 

Saman Tondnevis, chef för affärsområde Buss och därmed också för spårvagnstrafiken i Lund.

Spårvagnstrafiken i Lund inleddes 13 december förra året. I början av februari ställdes trafiken in helt och hållet. Efter några dagar kunde en spårvagn sättas i trafik.

I en månad kördes gles trafik med avgångar var 40:e minut med den enda spårvagnen.

Men sedan början av mars finns två vagnar i trafik och nu går det en spårvagn var 20:e minut i var riktning mellan Lund C och ESS via Universitetssjukhuset och Solbjer.

Bussar ersätter spårvagnar

I övrigt körs regionbussar och ersättningsbussar.

”Vi hoppas på normal trafik senare i vår”, säger Saman Tondnevis på Skånetrafiken, chef för affärsområde Buss och därmed också för spårvagnstrafiken i Lund.

”Det ser betydligt ljusare ut nu än för en månad sedan.”

I början av februari drabbades flera spårvagnar av så stora hjulplattor att de inte längre kunde framföras i normal hastighet, knappt i mycket låg fart.

Eftersom det inte finns någon hjulsvarv på spårvagnsverkstaden i Lund och det inte finns några reservhjul eller reservboggier till de sju spårvagnarna fick spårvagnarna med hjulskador tas ur trafik på obestämd tid.

Den hjulsvarv på tågverkstaden i Hässleholm som Skånetrafiken planerat att använda för svarvning av spårvagnshjul kommer inte att kunna användas för andra hjul än tåghjul förrän senare i vår.

Ingen svarv och inga reserver i Lund

Programvarufel för fastbromsningsskydden, ingen hjulsvarv och inga reservboggier. Det är orsakerna till fiaskot för spårvagnstrafiken i Lund. Inget tyder på normal trafik på flera månader.

Vagn 02 Åsa-Hanna på Brunnshög 5 mars 2021.

Hjul svarvade i Oslo

Efter intensivt sökande efter andra möjligheter att svarva de skadade hjulen lyckades Skånetrafiken komma överens med Sporveien Oslo om svarvning av hjulen i en boggi.

”Vi fick nyligen tillbaka boggin med svarvade hjul och vi har flyttat en boggi mellan två vagnar så nu har vi två spårvagnar som kan användas i reguljär trafik”, säger Saman Tondnevis.

Tondnevis uppger att fler boggier kan komma att transporteras till Oslo för hjulsvarvning. Enligt en obekräftad uppgift finns ett avtal mellan Skånetrafiken och Sporveien Oslo om svarvning av hjulen i ytterligare tre boggier.

Utredningar pågår

Samtidigt pågår en utredning om orsaken till att flera spårvagnar drabbades av hjulplattor och diskussioner om åtgärder på de tre vagnar som CAF levererat till Lund men som ännu inte övertagits av Skånetrafiken och därför inte kunna sättas i trafik.

PG Andersson, spårvagnsspecialist på teknikkonsultföretaget Trivector i Lund, tolkar uttalanden från politiker i Lund som att bromssystemet är felprogrammerat.

”Hjulplattorna har inträffat på löpboggierna som har lägre axellast än motorboggierna”, säger han.

”Troligen låser sig hjulen i löpboggierna lättare vid hårda inbromsningar och bromsarna släpper senare vid lossning av bromsarna vid start från hållplatserna. Det bör gå att programmera om bromssystemet så att det problemet löses.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Mer detaljer om SJ:s nya snabbtåg

De första av SJ:s 25 nya snabbtåg beräknas sättas i trafik under andra halvåret 2026. Det handlar om sträckor som redan är byggda för topphastigheten 250 km/tim, till exempel Botniabanan samt delar av Ostkustbanan och Västkustbanan.

Kapacitet Nyhet

Så blir banunderhållet bättre

Det går att effektivisera järnvägsunderhållet. Men det krävs ökat samarbete inom branschen, nya underhållskontrakt, ny reservdelsstrategi och fler växelbyten. Det skriver Trafikverket i en rapport till regeringen.