Annons:
Natten fredag-lördag kördes det första reguljära skidtåget från Sverige till Alperna på årtionden. Snälltåget med åtta vagnar medförde 285 resenärer till flera skidorter i Österrike.
Text: Ulf Nyström Foto: Konstantin Planinski
Snälltågets skidtåg till Österrike vid infarten till Zell am See 29 januari 2022.
Annons:
”Det har gått alldeles perfekt”, säger tågmästaren Linus Hall via telefon från Salzburg på lördagseftermiddagen. ”Vi höll tidtabellen under hela resan och lokbytena kunde genomföras utan problem, det är ju alltid ett litet orosmoln.”
Innan Snälltågets nattåg avgick från Malmö C klockan 14:42 på fredagen var det invigningsceremoni i banhallen till tonerna av en alphornsfanfar signerad Joakim Casagrande och tal av Yvonne Rosenstatter, marknadsdirektör för SalzburgerLand Tourismus.
Snälltåget kör nattåg mellan Malmö och Salzburg via Zell am See och Schwarzach med avgång på fredagar under sju veckor till 18 mars. Det finns busstransfer och/eller tågförbindelser till Badgastein, Saalbach och fler andra skidorter.
Med nattåg kan resenärerna umgås på kvällen, äta gott i restaurangvagnen och njuta av färden i sina kupéer.
Marco Andersson, försäljningschef på Snälltåget
Från Stockholm vid sportlovet
Inför sportlovet i vecka 9 går skidtåget från och till Stockholm.
Det har inte gått reguljära nattåg mellan Sverige och Alperna på flera årtionden. Under 1980- och 1990-talen kördes chartertåg, bland annat mellan Göteborg och Badgastein, men tågresandet slogs ut av lågprisflyget.
Åtminstone tillfälligt.
Snälltåget skulle startat trafiken mellan Malmö och Salzburg förra vintern men då var Sverige och Danmark mitt i coronapandemin och reserestriktionerna satte stopp för trafiken.
”Men vi märker att det finns ett stort intresse för hållbara skidresor till Österrike”, säger Marco Andersson, försäljningschef på Snälltåget. ”Med nattåg kan resenärerna umgås på kvällen, äta gott i restaurangvagnen och njuta av färden i sina kupéer innan det är dags att sova. På morgonen vaknar man upp i alplandskap och har nära till backarna.”
Premiärtåget bestod av lok och åtta vagnar, sju liggvagnar och Krogen, Snälltågets restaurangvagn. Drygt hälften av resenärerna klev på i Danmark, de övriga i Malmö.
Mellan München och Salzburg användes två 111-lok från Smartrail, ett i var ände för att slippa rundgång på Salzburg Hbf. Smartrail 111 057 drog tåget från München Ostbahnhof.
Elva vagnar kommande avgångar
I fortsättningen kommer tåget att bestå av elva vagnar när antalet liggvagnar ökas till nio och tåget kompletteras med en sittvagn. Då finns plats för 600 resenärer ombord. Marco Andersson tror på 400-450 resenärer per avgång att döma av bokningarna.
”I praktiken är det fullbokat eftersom sällskap och familjer med fyra-fem personer bokar egna kupéer”. Säger Marco Andersson.
Hector Rail drar tåget från Malmö till Padborg vid dansk-tyska gränsen, Transdev med hjälp av Wedler Franz Logistik (WFL) mellan Padborg och Kufstein vid tysk-österrikiska gränsen samt Wiener Lokalbahn mellan Kufstein och Salzburg.
18-23 timmars restid
Restiden från Malmö är 18-22 timmar beroende på destination i Österrike. Hemresorna sker med avgång från Salzburg 16:40 och från Zell am See 18:36 på lördagseftermiddagarna och med ankomst Malmö 15:55 på söndagarna.
Linus Hall och en kollega var med under hela resan men fick hjälp av tyska konduktörer i Tyskland och österrikiska konduktörer i Österrike.
”Det är en ganska lång restid men den fungerar bra mellan Skåne, Danmark och Österrike”, säger Marco Andersson. ”Vi kör en gång till och från Stockholm men 26-29 timmar kan nog upplevas som lite långt.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Framtiden har sex axlar
Markus Gardbring, Chief Operations Officer, på Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag, är helt säker. Fyraxliga lok, hur starka de än är, får inte ner kraften i spåret.
Stor brist på lokförare
SJ, MTR och Green Cargo har tvingats ställa 10 000-tals tåg det senaste året på grund av brist på lokförare. De svenska tågtrafikföretagen behöver anställa minst 400 nya lokförare i år.
Lönsamt satsa på 250 km/h
Det är lönsamt att uppgradera stora delar av Västkustbanan, Vänerbanan, Mälarbanan, Ostkustbanan, Botniabanan och Norrbotniabanan för 250 km/h. Det är extremt lönsamt att uppgradera kortare sträckor på de aktuella banorna.
Sandahls får bakläxa
Transportstyrelsen har beslutat förelägga Sandahls Logistik att inte kräva bankgaranti av järnvägsföretaget Väte Rail som villkor för tillträde till Sundsvalls kombiterminal.