fbpx

ANNONS

Bättre planering inom SJ

Det nya planeringsverktyget som SJ började använda för snart ett år sedan fungerar nu relativt väl. Funktioner som togs bort i vintras har successivt börjat användas de senaste månaderna.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 21 september 2022

Foto: HJALMAR ARVIDSSON Leveransen av de sovvagnar som skulle använts i nattågen till Hamburg har försenats och SJ lånar i stället ett antal sovvagnar som fram till nyligen gick i nattågen mellan Salzburg och Sylt. Den första vagnen kom i går, tisdag 2 augusti, till Malmö.

FOTO: KASPER DUDZIK
Förra vintern tvingades SJ med kortvarsel ställa in många tåg medan andra försenades på grund av bristfällig personalplanering. Nu ställs tåg in eftersom SJ ​saknar ett stort antal lokförarre. Tåg 545 från Stockholm mot Malmö anländer nästan tre timmar sent till Mjölby i april 2022.

ANNONS

”Vi är på god väg, planeringsverktyget är nu stabilt”, säger Dan Olofsson, chef för upphandlad trafik på SJ, som var tillförordnad planeringschef på SJ från mitten av december till i somras.

Sedan slutet av maj är Klas Brinkell ny personallplaneringschef.

Problemen uppstod 31 oktober när SJ ersatte det beprövade planeringssystemet från RPS med ett nytt system från IVU.

Plötsligt saknades lokförare och ombordpersonal till mängder av tåg.

Många inställda tåg i vintras

Under andra halvan av december och början av januari ställde SJ in cirka 30 tåg per dag med kort varsel, en stor del av dem i Mälardalen och Bergslagen.

LÄS MER: Verktyget var inte färdigtestat – Järnvägar.nu

Men sedan i februari har inte något tåg behövt ställas in på grund av brister i eller handhavandet av det nya planeringsverktyget.

”Vi drog i nödbromsen och kopplade bort funktioner i planeringsverktyget som inte fungerade så väl”, säger Dan Olofsson.

“Därefter arbetade vi manuellt med bland annat konstruktionen av turlistorna.”

LÄS MER: Början till slutet på SJ-kaos – Järnvägar.nu

Ännu används inte alla tillgängliga funktioner i det nya planeringsverktyget men efterhand har ett antal funktioner börjat användas.

Optimeringsfunktionen kopplades bort

Det gäller bland annat schemaoptimeringen som ska se till att personalens arbetsscheman blir så effektiva som möjligt med minimering av passresor och planeringen av förändrade turer för personalen i samband med banarbeten.

”Det är just vid akut beslutade banarbeten som planeringsverktyget snabbt ska kunna konstruera nya arbetsscheman för personalen”, säger Dan Olofsson.

”När vi gör en plan manuellt tar det väldigt lång tid. Planeringsverktyget kan göra flera scenarier och föreslå en annan plan om vi tycker att den första inte är tillräckligt bra.”

Men SJ har inte saknat problem sedan det kaotiska införandet av det nya planeringsverktyget för snart ett år sedan. Bristen på lokförare har inneburit att många tåg fått ställas in under våren och sommaren.

Tåg inställda på grund av förarbrist

I höst, fram till tidtabellsskiftet i höst, ställer SJ in 20 tåg per dag måndag–torsdag, det vill säga 80 tåg i veckan, på grund av bristen på lokförare. SJ räknar med att kunna köra alla planerade avgångar fredag–söndag.

”Vi har ju inte rekryterat förare under pandemin och samtidigt har en del förare lämnat oss under de här åren, främst på grund av pensionsavgångar men i en del fall på grund av röran som uppstod när vi alldeles förtidigt började använda det nya planeringsverktyget”, säger Dan Olofsson.

”Nu är det en enorm efterfrågan på tågresor och vi skulle kunna köra många fler tåg om vi hade tillräckligt med personal.”

”Vi anställer så många förare vi kan få tag på och vi har inlett lokförarutbildning i egen regi eftersom YH-utbildningarna inte räcker till”, säger Dan Olofsson.

ANNONS

ANNONS

Fler artiklar

Storsatsning på tåg i väst

Storsatsning på tåg i väst

Västtrafik hoppas kunna öka tågresandet med 50 procent när Västlänken står klar. Trafiken utökas på nästan alla sträckor i Västra Götaland. Satsningen kräver 35 nya tågsätt utöver de 45 som levereras de närmaste åren.

read more
Dyra omvägar för godstågen

Dyra omvägar för godstågen

Att köra godståg från Sävenäs rangerbangård i Göteborg till Halmstad, cirka 15 mil, tar normalt två timmar. Men nu tar de drygt fyra timmar och kostar Green Cargo fyra miljoner kronor.

read more

Vill du läsa fler artiklar?