Annons:
Fortsatt oenighet om nattågen
Hur slitna var lok och vagnar när Vy Tåg tog över trafiken på Övre Norrland? Hur sköttes fordonen under de fyra år Vy Tåg ansvarade för trafiken? I vilket skick var de när SJ tog över i december förra året? En sak är säker. Vy Tåg och SJ är inte helt överens.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Vy Tågs nattåg 94 med vagnar till Luleå och Narvik möter SJ:s tåg 87 i Oslättfors mellan Gävle och Ockelbo en augustikväll 2021.
Annons:
”När Vy tog över nattågstrafiken till Övre Norrland i december 2020 var det en sliten fordonsflotta där flera fordon inte var möjliga att använda i trafik”, säger Marie Torneus, marknads- och kommunikationschef på Vy Tåg.
SJ har anklagat Vy Tåg för att lämna över dåligt städade och illa underhållna lok och vagnar när SJ tog över tågdragningen i december förra året.
Vy Tåg har slagit från sig kritiken och menar att företaget utfört ett gediget underhåll under de fyra år man haft ansvar för trafiken.
Men SJ vidhåller sin ståndpunkt och hävdar att flera lok och vagnar var i så dåligt skick vid övertagandet från Vy Tåg att SJ nu måste använda egna lok för att klara trafiken och att SJ måste åtgärda brister och storstäda många vagnar.
”Vi har genomfört städning av vagnarna i enligt de intervaller som Trafikverket beställt”, säger Marie Torneus.
”Vy har följt de avtalade städningsrutinerna och säkerställt att vagnar hållits i gott skick.”
Enligt Marie Torneus inledde Vy Tåg de fyra åren med nattågstrafiken till och från Övre Norrland med storstädningar.
”Fördjupade storstädningar”
”Vi har gjort fördjupande städningar löpande under avtalsperioden i enlighet med beställningen från Trafikverket”, säger hon.
”Detta har skett flera gånger per år och inkluderat djupare rengöring av golv och väggar. Vi var helt i fas vid övergången. Dokumentation av detta har gjorts i underhållssystemet. ”
”Dessutom bytte vi filtar mot riktiga sängkläder som även nuvarande operatör valt att behålla.”
Marie Torneus påpekar att flera vagnar inte var trafikdugliga när Vy Tåg tog över i december 2020.
Två av fem WL4:or i trafik
”I maj 2021 hade vi endast två av fem WL4:or i trafik då man vid besiktningen inför övergången 2020 upptäckt fuktskador vilket medförde att vagnarna behövde renoveras och inte kunde gå i trafik”, säger hon.
”När Vy Tåg tog över nattågstrafiken var ett lok avställt och resterande bedömdes inte vara driftsäkra på grund av diverse tekniska problem” säger Marie Torneus.
”Således fick vi hyra in reservlok i början av kontraktstiden till dess att man kommit i kapp med nödvändiga underhållsåtgärder.”
”Att fordonsflottan var i sämre skick än förväntat vid övertagandet var anledningen till att optionsåren med Vy inte löstes ut viket Trafikverket tidigare bekräftat.”
”Bättre skick än 2020”
”När Vy Tåg lämnade trafiken i december 2024 var ett lok avställt på grund av obsolet material, resterande lok var i drift och bedömdes vara i bättre skick än när Vy tog över trafiken 2020.”

Nattåget från Luleå till Stockholm vid Korsträsk strax söder om Älvsbyn på Stambanan genom Övre Norrland 21 juli 2020.
Tidigare artiklar om nattågstrafiken till övre Norrland
SJ kör nattågen ett år till
SJ kommer att köra nattågen mellan Stockholm och övre Norrland ytterligare ett år. Trafikverket har beslutat att utlösa den ensidiga optionen om trafik från december i år till december 2026.
DEBATT: Vy Tåg utförde gediget underhåll
Vy Tåg anser att artikeln om övertagandet av nattågstrafiken till Övre Norrland, som publicerades på Järnvägar.nu 21 februari, inte gav all väsentlig information om statusen för lok och vagnar vid deras övertagande och inte heller när de lämnade över trafiken till ny operatör.
15 000 besiktningsanmärkningar
Sakta men säkert kan de flesta av loken och vagnarna som SJ använder för nattågstrafiken till och från Övre Norrland sättas i trafik. Inför övertagandet av trafiken från Vy Tåg i december noterades 15 000 besiktningsanmärkningar på de 75 vagnarna och de tolv loken.
Tre tuffa månader för Vy i norr
Inställda tåg, kraftigt försenade tåg, oerfaren personal och höga kostnader för övertid och bussersättning. Det blev en tuff start för Vy Tåg som sedan 13 december kör nattågen till och från övre Norrland.
Enligt SJ gjordes över 15 000 besiktningsanmärkningar på fordonen inför SJ:s övertagande av trafiken.
”Det är svårt att jämföra då besiktningarna 2020 och 2024 inte utförts på samma sätt”, säger Marie Torneus.
”Generellt kan man säga att en betydande andel av besiktningsanmärkningarna 2024 förekom också 2020 och de har i den processen avfärdats som ”normalt slitage”, ”ålder” eller ”åtgärdad”.”
”Färre anmärkningar 2024”
”Det som går att jämföra är besiktningen av Rc-loken vilka utfördes av samma besiktningsman. Där noterades färre anmärkningar 2024 än vid besiktningen 2020.”
Beträffande renoveringen av luftkonditioneringen i WL6:orna och bytet av dörrlås i WL4:orna säger Marie Torneus att arbetena inleddes när Vy Tåg ansvarade för trafiken.
”Vi inledde ombyggnation med AC och tog fram ett nytt koncept med låsen. Det fanns dock inte tid att genomföra detta på alla fordon under avtalstiden, varför arbetet nu tas över och slutförs av nuvarande operatör”, säger hon.
”Vid överlämnandet i december 2024 hade två vagnar uppdaterats med ny AC och en med nya lås.”
”Ökade krav på underhåll”
Marie Torneus vill inte gå i polemik med SJ om statusen på fordon vid överlämningarna 2020 och 2024 utan konstaterar att det är en utmaning att hålla gamla lok och vagnar i gott skick.
”Vi kan nog vara eniga om att en äldre fordonsflotta ställer högre krav på underhåll för att upprätthålla driftsäkerheten. Vi ser därför fram mot den upphandling av nya fordon till nattågstrafiken som Trafikverket nu genomför. Det kommer bli ett stort lyft både för de som ska operera trafiken men framför allt för resenärerna.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Tågen kan rulla på måndag
Tågtrafiken på Botniabanan kan troligen återupptas klockan 15 måndag 15 september. Den prognosen gav Trafikverket på torsdagseftermiddagen. Det är fortfarande oklart när Stambanan genom Övre Norrland och norra delen av Ådalsbanan kan öppnas.
Många trummor ur funktion
Den pågående klimatförändringen ger ökade regnmängder och fler skyfall. Efter årtionden av eftersatt underhåll av de svenska järnvägarna är många trummor igensatta eller raserade.
Inlandsbanan livlina för godset
Det är fortfarande osäkert när Ådalsbanan, Botniabanan och Stambanan genom Övre Norrland åter kan öppnas för trafik. Tills vidare kan en liten del av järnvägsgodset transporteras mellan norr och söder på Inlandsbanan.
Godstågen tar Inlandsbanan
Det dröjer troligen till måndag nästa vecka innan tågtrafiken kan återupptas på Ådalsbanan och Botniabanan. Tågtrafikbolagen står nu i kö får att få köra tåg på Inlandsbanan men kapaciteten är ytterst begränsad. Under tisdagen kunde fyra tåg omledas via Storuman.