fbpx

Tre tuffa månader för Vy i norr

Inställda tåg, kraftigt försenade tåg, oerfaren personal och höga kostnader för övertid och bussersättning. Det blev en tuff start för Vy Tåg som sedan 13 december kör nattågen till och från övre Norrland.

 

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 8 mars 2021

FOTO: STEFFEN HAASE
Tåg 3996 från Luleå mot Narvik med Rc6 1333 som dragkraft ankommer Gällivare 25 januari 2021.

Vy Tåg tog över nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland 13 december. Det började bra men efter snökaoset 11-13 januari tog det lång tid att få ordning på fordonsomlopp och personalturer.

”Vi upptäckte snabbt att det fanns mycket som kunde förbättras”, säger Stefan Linder, affärschef på Vy Nattåget Norrland. ”Vi tvingades till väldigt många ad hoc-lösningar under lång tid innan vi fick situationen under kontroll.”

Under det snökaos som drabbade Västernorrland och Västerbotten i mitten av januari blev tre av Vys nattåg stående i Ånge, Långsele och Björna, det senare drogs senare tillbaka till Vännäs. Några resenärer fick fortsätta resorna med buss, andra blev ett-två dygn försenade.

Snön stoppade tågen – Järnvägar (jarnvagar.nu)

När Botniabanan stängdes för trafik ställde SJ in sina nattåg medan Vy körde, eller snarare försökte köra på Stambanan genom Övre Norrland. Det fungerade inte alls.

Störningarna fortsatte 14 januari med lokskada utanför Jörn och evakuering av tåget i Storträsk, ersättningsbuss till Luleå och Länstrafikens buss till Kiruna.

”Vi lärde oss att ta det säkra före det osäkra och ställa in tågen när det drar ihop sig till oväder”, säger Sten Linder.

FOTO: ISTVÁN ZSIGA 
Vy Tåg kör sedan 13 december 2020 nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland på uppdrag av Trafikverket. 

Brist på sov- och restaurangvagnar

Under ett par veckor fick liggvagnar ersätta sovvagnar i vissa tåg och bistrovagnar ersatta restaurangvagnarna i andra tåg.

”Vi har förstärkt driftledningen I Gävle som nu kan fatta snabba beslut och som kan styra lok- och vagnomlopp mer strategiskt.”

Tågstoppen, bussersättningarna och all övertid som den hårt prövade personalen tvingades utföra kostade Vy Tåg stora belopp.

De restriktioner som regeringen införde 14 februari innebär ytterligare prövningar för Vy Tåg.

Hårdare restriktioner drabbar Vy hårt

”Vi tappade oerhört mycket av vår försäljning när de nya reglerna om en bokning per kupé infördes”, säger Stefan Linder.

Personalen i nattågen kan flytta resenärer som bokat sina resor innan de nya restriktionerna infördes men tågen rullar nu i bästa fall halvfulla.

Sedan ett par veckor fungerar nattågstrafiken ganska väl men resandet har förändrats.

”Det är ganska få som åker till och från Umeå och Luleå men ganska många som vill till Kiruna och Lapplandsfjällen så vi kör betydligt fler vagnar än planerat till Kiruna och färre till Luleå”, säger Stefan Linder.

FOTO: ISTVÀN ZSIGA 
Rc6 1324 har 5 mars 2021 ankommit Hagalund med ett av de två nattågen från övre Norrland. 

FOTO: ISTVÁN ZSIGA
Vy Tåg kör nattågen mellan Stockholm och Luleå och nattågen mellan Stockholm och Narvik samt ett dagtåg mellan Luleå och Narvik. 

Trafikverket tillhandahåller lok och vagnar

Vy Tåg kör sedan 13 december förra året nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland på uppdrag av Trafikverket som tillhandahåller lok och vagnar.

Trafikverkets samtliga fem WL4-sovvagnar med dusch och toalett i alla kupéer visade sig vara fuktskadade vid besiktningarna i höstas inför övertagandet av trafiken.

Vagnarna renoveras av Euromaint i Örebro på Trafikverkets bekostnad.

”Vi har fått två av vagnarna och ska få ytterligare två i mars”, säger Stefan Linder. ”Vi hyr tills vidare en WL4:a från SJ.”

Den femte vagnen ska vara tillgänglig i maj.

Storförlust för Vy Tåg förra året

Vy Tåg AB, dotterbolag till statsägda norska Vygruppen AS, redovisar för 2020 en förlust på motsvarande 260 miljoner norska kronor (MNOK) för verksamhetsåret 2020.

Vy Tåg har gjort en reservering motsvarande 149 MNOK för kommande förluster i avtalstrafiken i Sverige.

Bolagets egna kapital är förbrukat och den norska ägaren måste därför skjuta till ett antal 100 miljoner kronor i vår.

”Coronapandemin slår hårt mot all verksamhet i Sverige”, säger Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Vy Tåg. ”Den upphandlade trafiken vi kör i Norrland och i Värmland bygger på koncessionsavtal vilket gör att vi lever på biljettintäkterna.”

Mindre intäkter, oförändrade utgifter

 ”Med kraftigt minskat resande har våra intäkter minskat kraftigt samtidigt som utgifterna är oförändrade eftersom vi kör lika mycket trafik som vanligt.”

Dessutom tyngs resultatet för 2020 av uppstartskostnaderna på ett antal 10-tal miljoner kronor för nattågstrafiken till och från Övre Norrland.

Eftersom coronapandemin kommer att medföra minskat tågresande även under stora delar av 2021 har Vy Tåg reserverat 149 MNOK för förlusterna i den upphandlade trafiken i Sverige i år.

”Resandet med nattågen påverkas ju också, särskilt sen de hårdare reserestriktionerna infördes i februari”, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

”Coronapandemin slår hårt mot all verksamhet i Sverige. Den upphandlade trafiken vi kör i Norrland och i Värmland bygger på koncessionsavtal vilket gör att vi lever på biljettintäkterna.”

 

Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Vy Tåg

Statsstöd i Norge, inget stöd i Sverige

”I Norge utgår ett statligt stöd till alla tågtrafikbolag men i Sverige ges inget stöd och det drabbar ju både SJ och oss väldigt hårt.”

”Vi kan bara hoppas att vaccineringen snart kommer igång på allvar så att resandet i sommar och i höst blir på någorlunda lönsamma nivåer”, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

Vy Tåg, tidigare Tågkompaniet, har förlorat totalt cirka 420 miljoner svenska kronor under de senaste fyra åren.

Moderbolaget Vygruppen skrev 2019 ner värdet på Vy Tåg AB till 0 kronor.

Fler artiklar

Satsning på järnväg i norr och underhåll

Satsning på järnväg i norr och underhåll

Stora satsningar på järnvägen för att möta industriutbyggnaden i norra Sverige. Höjd hastighet till 250 km/tim på Ostkust- och Västkustbanan. Ökat underhåll av högtrafikerade banor. Fortsatt utbyggnad av nya stambanor och ERTMS, med krav på ombordutrustning senast 2029.
Det här är några av nyheterna i Trafikverkets förslag till nationell infrastrukturplan 2022–2033.

read more

Vill du läsa fler artiklar?