Annons:

Publicerad: 2022-04-19

Fortsatt tågtrafik till Lycksele

Persontågstrafiken mellan Umeå och Lycksele ställs inte in, i alla fall inte i år. Det enda motorvagnståget kommer alltsomoftast att rulla mellan Umeå och Lycksele även 2023.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Norrtåg Y31 1429 vid Hällforsen i Lycksele i augusti 2011.

Annons:

”Vi kommer att köra persontågen mellan Umeå och Lycksele även kommande tidtabellsperiod”, säger Joakim Berg, kommunikationsansvarig på Norrtåg. ”Vi tar ett år i taget med trafiken på Tvärbanan. På sikt måste det bli en mer stabil lösning.”

Det fanns tankar inom Region Västerbottten och Norrtåg på att ersätta de genomgående dieseltågen mellan Umeå och Lycksele med eltåg mellan Umeå och Hällnäs och landsvägsbuss mellan Hällnäs och Lycksele.

Tågen körs med ett Itino dieselmotorvagnståg, det enda Norrtåg förfogar över. Tåget har dålig tillförlitlighet och när det är på verkstad för underhåll eller akuta reparationer körs i stället elmotorvagnståg Umeå-Hällnäs och buss Hällnäs-Lycksele.

Tåget från Umeå till Lycksele gör uppehåll i Vindeln i februari 2014. Inlandsbanans Y1 1346 hade då hyrts in för att ersätta Norrtågs motorvagn.

Tågen fortsätter att rulla

Men protesterna mot nedläggning av den genomgående trafiken blev för starka och tågen kommer att rulla hela sträckan Umeå-Lycksele åtminstone till december 2023.

”Att köra dieseltåg mellan Umeå och Lycksele där halva sträckan är elektrifierad är inte försvarligt från miljö- och klimatsynpunkt”, säger Joakim Berg, ”Dieseltåg generellt och Itino-tåget i synnerhet har dessutom sämre tillgänglighet än elmotorvagnar.”

De kraftigt höjda kostnaderna för dieselbränsle har dessutom gjort trafiken med Itino-tåget betydligt med kostsam de senaste månaderna.

Kraftigt ökat resande på stambanan

Resandet med regionaltågen mellan Luleå och Umeå har ökat kraftigt under det sedan i somras när de flesta reserestriktionerna försvann.

I december i år utökas trafiken från två till tre tåppar om dagen med anslutning till SJ:s snabbtåg från Stockholm och till SJ:s nattåg mot Göteborg med vagnar till Stockholm i Umeå samt från Kiruna och Gällivare i Boden.

”Resandet med regionaltågen mellan Luleå och Umeå är redan större än det var före pandemin”, säger Joakim Berg.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Snabb återhämtning för SJ

Fjärde kvartalet resulterade i ett tungt minusresultat för SJ men helåret innebar ett plusresultat på 314 miljoner kronor, nästan 1,3 miljarder kronor bättre än resultatet för pandemiåret 2021.

Nyhet

Säkrare tågresor utreds

Regeringen gav på måndagen Trafikverket och Transportstyrelsen i uppdrag att utreda hur den svenska järnvägen och kollektivtrafiken kan göras säkrare.

Nyhet

Bättre tågtrafik om ett år

Alla lovade bot och bättring efter sommarens kaos på järnvägarna när företrädare för järnvägsbranschen var kallade till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Men förbättringarna dröjer.

Nyhet

Tre miljoner ton malm väntar på tåget

I bästa fall öppnas Malmbanan väster om Kopparåsen för trafik 4 februari. Men hårda vindar kan försena återställningsarbetet ytterligare några dygn. Tre miljoner ton järnmalm till ett värde av fem miljarder kronor lagras nu i Kiruna och Svappavaara.