Annons:

Publicerad: 2022-04-19

Fortsatt tågtrafik till Lycksele

Persontågstrafiken mellan Umeå och Lycksele ställs inte in, i alla fall inte i år. Det enda motorvagnståget kommer alltsomoftast att rulla mellan Umeå och Lycksele även 2023.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Norrtåg Y31 1429 vid Hällforsen i Lycksele i augusti 2011.

Annons:

”Vi kommer att köra persontågen mellan Umeå och Lycksele även kommande tidtabellsperiod”, säger Joakim Berg, kommunikationsansvarig på Norrtåg. ”Vi tar ett år i taget med trafiken på Tvärbanan. På sikt måste det bli en mer stabil lösning.”

Det fanns tankar inom Region Västerbottten och Norrtåg på att ersätta de genomgående dieseltågen mellan Umeå och Lycksele med eltåg mellan Umeå och Hällnäs och landsvägsbuss mellan Hällnäs och Lycksele.

Tågen körs med ett Itino dieselmotorvagnståg, det enda Norrtåg förfogar över. Tåget har dålig tillförlitlighet och när det är på verkstad för underhåll eller akuta reparationer körs i stället elmotorvagnståg Umeå-Hällnäs och buss Hällnäs-Lycksele.

Tåget från Umeå till Lycksele gör uppehåll i Vindeln i februari 2014. Inlandsbanans Y1 1346 hade då hyrts in för att ersätta Norrtågs motorvagn.

Tågen fortsätter att rulla

Men protesterna mot nedläggning av den genomgående trafiken blev för starka och tågen kommer att rulla hela sträckan Umeå-Lycksele åtminstone till december 2023.

”Att köra dieseltåg mellan Umeå och Lycksele där halva sträckan är elektrifierad är inte försvarligt från miljö- och klimatsynpunkt”, säger Joakim Berg, ”Dieseltåg generellt och Itino-tåget i synnerhet har dessutom sämre tillgänglighet än elmotorvagnar.”

De kraftigt höjda kostnaderna för dieselbränsle har dessutom gjort trafiken med Itino-tåget betydligt med kostsam de senaste månaderna.

Kraftigt ökat resande på stambanan

Resandet med regionaltågen mellan Luleå och Umeå har ökat kraftigt under det sedan i somras när de flesta reserestriktionerna försvann.

I december i år utökas trafiken från två till tre tåppar om dagen med anslutning till SJ:s snabbtåg från Stockholm och till SJ:s nattåg mot Göteborg med vagnar till Stockholm i Umeå samt från Kiruna och Gällivare i Boden.

”Resandet med regionaltågen mellan Luleå och Umeå är redan större än det var före pandemin”, säger Joakim Berg.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Långsam återhämtning av tågresandet

I bästa fall ökar resandet med kollektivtrafiken på ett års sikt till 90 procent av resandet före coronapandemin. I sämsta fall görs endast 70 procent av de tidigare resorna. Resandet över Öresund återhämtar sig ännu sämre.

Nyhet

SJ tappade 900 miljoner

SJ:s rörelseresultat försämrades med drygt 900 miljoner kronor andra kvartalet i år jämfört med andra kvartalet 2019. Antalet resenärer minskade med 77 procent.

Nyhet

Slagg orsakade urspårning

Urspårningen mellan Sikträsk och Linaälv på Malmbanan i november 2021 orsakades av en utmattningsspricka i en av rälerna som ledde till ett rälbrott när det tunga malmtåget passerade.