Annons:
Full trafik på Inlandsbanan
Inlandsbanan siktar på full trafik i sommar. Men leveranserna av de nya ombyggda motorvagnstågen är försenade och de 40 år gamla motorvagnana från Fiat får rulla ytterligare en säsong.
Text: Ulf Nyström Foto: Martin Oscarsson
Inlansbanans Y1 1336 vid Fågelsjö mellan Mora och Östersund i juli 2015.
Annons:
Min magkänsla är att det blir en bra sommar. Många längtar efter att komma ut och resa efter ett år av isolering i hemmet under pandemin. Får vaccinationssamordnaren Richard Bergström ordning på vaccinationerna under våren kommer människor att kunna resa i sommar.
Björn Nilsson, vd för Destination Inlandsbanan
”Min magkänsla är att det blir en bra sommar”, säger Björn Nilsson, vd för Destination Inlandsbanan sedan i höstas.
”Många längtar efter att komma ut och resa efter ett år av isolering i hemmet under pandemin. Får vaccinationssamordnaren Richard Bergström ordning på vaccinationerna under våren kommer människor att kunna resa i sommar.”
Enligt Björn Nilsson har bokningarna inför sommaren satt fart den senaste veckan efter de positiva beskeden om leverans av fler vaccindoser.
Vildmarkståget i maj ställs in
Han och hans kollegor har dock beslutat att ställa in resan med Vildmarkståget från Stockholm till Kiruna via Inlandsbanans norra del 27 april-1 maj.
”Den resan skulle bli för tidigt”, säger Björn Nilsson. ”Det är osäkert hur många som hunnit få vaccin fram till dess.”
Sommarsäsongen inleds, enligt nuvarande planering, i mitten av juni och pågår till slutet av augusti, sammanlagt elva veckor.
Fyra dagliga turer i sommar
Som vanligt körs en motorvagn Östersund-Mora tur och retur, en motorvagn Östersund-Gällivare och en motorvagn Gällivare-Östersund dagligen under dessa elva veckor.
Maria Cederberg, vd för Inlandståg, hoppas att den första ombyggda Lint-motorvagnen kommer till Sverige och till Inlandståg i sommar.
”Men coronapandemin har försenat ombyggnadsarbetena i Polen och allting är fortfarande mycket osäkert”, säger hon. ”Vi vågar inte lova någon trafik med dessa motorvagnar.”
”Vi håller därför på att rusta upp ett par äldre motorvagnar så vi har tre motorvagnar för den ordinarie trafiken och en motorvagn i reserv under sommaren.”
Vita dukar i restaurangvagnen
Vildmarkståget körs i samarbete med Sveriges Järnvägsmuseum från Stockholm till Kiruna i månadsskiftet augusti-september med gamla rymliga förstaklassvagnar och restaurangvagn med vita dukar och riktigt porslin.
Tåget dras av olika lok på olika sträckor, bland annat ånglok mellan Östersund och Vilhelmina.
”Intresset är stort för Vildmarkståget och övriga temaresor”, säger Björn Nilsson.
”Just nu känns det väldigt positivt inför sommaren.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Viskadalsbanan rustas för en miljard
Med nytt spår och ny kontaktledning går Viskadalsbanan en ny vår tillmötes. Men det blir varken fler mötesstationer, fjärrstyrning, högre hastigheter eller kortare restider.
Sträng vinter sänkte SJ:s resultat
SJ redovisar en förlust på 74 miljoner kronor för första kvartalet 2024. Den stränga vintern gjorde att många tåg fick ställas in på grund av fordonsbrist. Resandet föll med nio procent, vilket slog hårt mot resultatet. SJ lanserar nu ett tiopunktsprogram för att klara nästa vinter bättre.
Hårda tider för Green Cargo
Krympande transportvolymer, sjunkande omsättning, höjda kostnader och försämrat resultat. Bokslutet för Green Cargo andra kvartalet 2023 är ingen uppmuntrande läsning.
Ingen trafik på Inlandsbanan med Snötåget i vinter
Snötåget som har trafikerat Inlandsbanan mellan Östersund och Mora sedan tio år kommer inte att köras i vinter heller.