Annons:
Fyra tåg i timmen till Köpenhamn
Det händer mycket inom tågtrafiken i Skåne från den 10 december 2023. Till exempel får Pågatågen nya tidtabeller och fler resmöjligheter under 2024. I samband med tidtabellskiftet är också samtliga Öresundståg upprustade. Inredningen har bytts ut och tågen har målats utvändigt.
Nyheter Pågatågen
- Söderåsbanan knyts ihop med Lund och får uppehåll i Gunnesbo vidare ner mot Malmö.
- Lommabanan (Furulund och Lomma station) får halvtimmestrafik, även på helgerna.
- Burlöv blir en pendlarstation med sex pågatåg i timmen. Vidare får Hjärup och Åkarp fyra tåg i timmen och det blir återigen möjligt att resa mellan Hjärup, Åkarp och Burlöv.
- Den nya stationen Klostergården (Lund) öppnas och får trafik med fyra pågatåg i timmen. Därmed finns nu fyra stationer inom Lund.
- Ett nytt PågatågenExpress kommer att köra Malmö–Ystad klockan 16.30 på vardagar.
- Den 5 februari startar halvtimmestrafik i rusningstid mellan Helsingborg och Förslöv.
- Malmö–Ystad–Malmö behåller trafik var trettionde minut, men Ystad blir slutstation. Skånetrafiken kör istället Ystad-Simrishamn-Ystad med två Pågatåg enligt egen tidtabell. Bytestiden för resande från Malmö–Simrishamn blir nio minuter. Anledningen är ombyggnad av Svedala station som inte gör det möjligt att mötas där.
Nyheter Öresundstågen
- Trafiken över Öresundsbron övergår till taktfast fyra tåg i timmen mellan 05.00–18.00. I rusningstid går sex tåg i timmen över bron.
- Trafiken mellan Malmö och Helsingborg utökas i rusningstid. Från nuvarande tre tåg i timmen till fyra tåg i timmen. Tågen från Helsingborg fortsätter över till Köpenhamn.
- De tåg som går Helsingborg–Göteborg kommer under 2024 att gå med två tågsätt mot nuvarande ett, i rusningstid. Det innebär att antalet sittplatser ökar från 229 till 458.
- Burlöv får Öresundstågstrafik med två tåg i timmen under rusningstid på vardagar.
- Några sträckor får kortare restider. Bland annat Hässleholm–Kalmar som får 12 minuter kortare restid.
- Även mellan Helsingborg och Halmstad kortas restiden med 12 minuter.
- Tio nya tåg kommer att tillföras Öresundstågsflottan. Det innebär att Skånetrafiken nu förfogar över samtliga 111 Öresundståg. Därmed kan man köra med längre tåg och antalet förseningar på grund av vagnsbrist ska minska.
Krösatågen
- Krösatågen kommer att köra som de har gjort under 2023.
Ett Öresundståg vid station Triangeln i Malmö. FOTO: Kasper Dudzik
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Mjukvarufel stoppar nya spårvagnar i Göteborg
Göteborgs nya superlånga spårvagn M34 har tillfälligt tagits ur trafik på grund av ett mjukvarufel. Den 45 meter långa vagnen invigdes den 17 januari men har nu stoppats efter att tester visat för hög strömförbrukning, vilket kan påverka övrig trafik.
Tågen rullar åter på Malmbanan
Strax efter klockan 13 på lördagen kunde det första malmtåget köras på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik efter åtta dygns trafikstopp. Under de senaste veckorna har 30 000 meter räler bytts ut.
Transdev tar över Östgötapendeln
Transdev tar över trafiken med Östgötapendeln från VR Sverige 1 juni 2025. Det nya avtalet gäller åtta år med option på ytterligare fyra år. Men tilldelningen kan överklagas.
Tomteboda ska upprustas för bättre kapacitet
Utvecklingen av Tomteboda ska stärka Stockholms framtida tågkapacitet. Sweco har fått i uppdrag av Trafikverket att ta fram förslag för utveckling av området med målet att modernisera bangården för att möta dagens och framtidens behov och samtidigt avlasta Stockholms Centralstation.



