Annons:
Fyra tåg i timmen till Köpenhamn
Det händer mycket inom tågtrafiken i Skåne från den 10 december 2023. Till exempel får Pågatågen nya tidtabeller och fler resmöjligheter under 2024. I samband med tidtabellskiftet är också samtliga Öresundståg upprustade. Inredningen har bytts ut och tågen har målats utvändigt.
Nyheter Pågatågen
- Söderåsbanan knyts ihop med Lund och får uppehåll i Gunnesbo vidare ner mot Malmö.
- Lommabanan (Furulund och Lomma station) får halvtimmestrafik, även på helgerna.
- Burlöv blir en pendlarstation med sex pågatåg i timmen. Vidare får Hjärup och Åkarp fyra tåg i timmen och det blir återigen möjligt att resa mellan Hjärup, Åkarp och Burlöv.
- Den nya stationen Klostergården (Lund) öppnas och får trafik med fyra pågatåg i timmen. Därmed finns nu fyra stationer inom Lund.
- Ett nytt PågatågenExpress kommer att köra Malmö–Ystad klockan 16.30 på vardagar.
- Den 5 februari startar halvtimmestrafik i rusningstid mellan Helsingborg och Förslöv.
- Malmö–Ystad–Malmö behåller trafik var trettionde minut, men Ystad blir slutstation. Skånetrafiken kör istället Ystad-Simrishamn-Ystad med två Pågatåg enligt egen tidtabell. Bytestiden för resande från Malmö–Simrishamn blir nio minuter. Anledningen är ombyggnad av Svedala station som inte gör det möjligt att mötas där.
Nyheter Öresundstågen
- Trafiken över Öresundsbron övergår till taktfast fyra tåg i timmen mellan 05.00–18.00. I rusningstid går sex tåg i timmen över bron.
- Trafiken mellan Malmö och Helsingborg utökas i rusningstid. Från nuvarande tre tåg i timmen till fyra tåg i timmen. Tågen från Helsingborg fortsätter över till Köpenhamn.
- De tåg som går Helsingborg–Göteborg kommer under 2024 att gå med två tågsätt mot nuvarande ett, i rusningstid. Det innebär att antalet sittplatser ökar från 229 till 458.
- Burlöv får Öresundstågstrafik med två tåg i timmen under rusningstid på vardagar.
- Några sträckor får kortare restider. Bland annat Hässleholm–Kalmar som får 12 minuter kortare restid.
- Även mellan Helsingborg och Halmstad kortas restiden med 12 minuter.
- Tio nya tåg kommer att tillföras Öresundstågsflottan. Det innebär att Skånetrafiken nu förfogar över samtliga 111 Öresundståg. Därmed kan man köra med längre tåg och antalet förseningar på grund av vagnsbrist ska minska.
Krösatågen
- Krösatågen kommer att köra som de har gjort under 2023.
Ett Öresundståg vid station Triangeln i Malmö. FOTO: Kasper Dudzik
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Tio röjningslok i ständig beredskap
Röjningslok står nu i beredskap dygnet runt året runt på tio platser i Sverige. I storstadsområdena ska evakuering av tåg inledas högst en timma efter haveri. Röjning av spåren ska påbörjas inom två timmar.
MTRX har nöjdaste kunderna
Årets Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är presenterad och MTRX kniper i år förstaplatsen inom persontransport. Mätningen, som varje år görs av SKI för att ta reda på vilket företag som har nöjdast kunder, är ett riktmärke i många branscher.
Fem Reginor till Norrtåg
Norrtåg får ta över de fem Regina X52-2-tågsätten som nu används av Västtrafik. Det har Transitio som äger och förvaltar fordonen nu beslutat. Övertagandet sker i maj 2026.
Dubblad tågtrafik i norr
Norrtåg vill fördubbla tågtrafiken till år 2040. Men långt dessförinnan krävs nya fordon som ersättning för Regina-tåg och gamla pendeltåg av typ X11 som Norrtåg i dag använder. Trafiken kan utökas 2027 med fem bättre begagnade tågsätt från Västtrafik.



