Annons:
Intensiv arbetsvecka på Södra stambanan genomförd
Under sju dagar genomfördes en mängd banarbeten på Södra stambanan. 35 mil av en av landets mest trafikerade sträckor stängdes av när Trafikverket använde ett nytt tillvägagångssätt för upprustning av järnvägen.
Under vecka 24, 12–19 juni, byttes växlar och spår, kontaktledningar rustades och kommunikationsutrustning i ett femtiotal teknikhus på Södra stambanan och den anslutande Kust till kust-banan uppdaterades. Alltihop genom ett stort antal både större och mindre ihopsamlade arbeten som annars skulle behövts genomföras var för sig vid olika tidpunkter under året.
– Under vecka 24 använde vi ett nytt koncept, dels för att få till ett effektivt och smart järnvägsunderhåll och dels för att påverka person- och godstrafiken så lite som möjligt. Hade vi inte samlat ihop de här banarbetena till en och samma vecka så hade de stoppat upp resor och transporter punktvis över en längre period, säger Jenny Nilsson, Trafikverkets projektledare med ansvar för samordningen av veckan.
En avstängning av en så hårt trafikerad sträcka som Södra Stambanan i en hel vecka passerar inte obemärkt förbi. Trafikpåverkan blir stor, med stopp och längre restider som följd. Busstrafik behöver ersätta tåg på vissa sträckor och tåg leds om via andra sträckningar än normalt. Ett sextiotal banarbeten genomfördes men några arbeten drabbades av förseningar mot slutet och spåren kunde inte öppnas när det var tänkt, vilket orsakade ytterligare påverkan på tågtrafiken.
– Vi beklagar det stök som förseningarna i banarbetena orsakade. Men nu har vi genomfört de här sextiotalet arbeten som var nödvändiga för att möta en ökande efterfrågan på resor och transporter och för att bättre skapa förutsättningar för en mer tillförlitlig och punktlig tågtrafik framöver, fortsätter Jenny Nilsson.

Jenny Nilsson, projektledare, Trafikverket. Foto: Alexander Ellingsen.
ANNONS:
Fler notiser
Lägre järnvägsvolymer till Göteborgs hamn
Järnvägstransporterna till och från Göteborgs hamn minskade med med nio procent under första halvåret 2023.
MPK hot mot godsbolagen
Ett halvår efter införandet av Trafikverkets nya planeringsverktyg MPK är problemen större än någonsin. Kostnaderna för tågtrafikföretagen närmar sig en halv miljard kronor.
Kom till rätta med banunderhållet
De senaste veckornas stora tågförseningar är främst orsakade av akuta spårreparationer utanför Flen och Nässjö på Västra och Södra stambanan. Även om rälssprickorna uppstått som ett akut problem är de dessvärre symtomet på decennier av eftersatt järnvägsunderhåll.
Rekordsatsning på järnvägsunderhåll
Trafikverket satsar i år 16 miljarder kronor på 1 700 projekt för underhållet av järnvägarna i Sverige. Det är tio procent mer än förra året.