Annons:
Godstågen prioriteras när Botniabanan öppnas
Klockan 15 i eftermiddag börjar tågen åter att rulla på Botniabanan mellan Härnösand och Örnsköldsvik efter åtta dygn med tågstopp. Godstågen får högsta prioritet. Norrtåg och SJ tvingas vänta en vecka innan de kan köra alla sina tåg.
Text: Ulf Nyström Foto: Åke Hedman

Under den gångna veckan har drygt 30 godståg som skulle körts på Stambanan genom Övre Norrland omletts via Inlandsbanan. Lördag 12 september väntar Cargonets kombitåg från Oslo mot Narvik med Eurodual 159.001 som dragkraft på avgång från Östersund C. Traxx-loket 185.695 går sist i tåget för att senare kunna dra det från Hällnäs till Narvik.
”Vi kommer att ställa in tre av fyra tåg mellan Umeå och Sundsvall under förmiddagarna från och med tisdag till och med fredag”, säger Martin Högqvist, trafikchef på Norrtåg.
”Under morgontimmarna, eftermiddagarna och kvällarna ska vi få köra full trafik.”
Vid ett möte under söndagsförmiddagen fick tågtrafikbolagen besked om trafiken på Ådalsbanan och Botniabanan kommande vecka. Då var prognosen fortfarande trafikstart klockan 15 på måndagen trots att det väntades omfattande nederbörd i Västernorrland under natten till måndagen.
Många extra godståg
Enligt Trafikverket kommer Botniabanan och den öppnade delen av Ådalsbanan att bli mest trafikerad av godståg under förmiddagarna och då finns det inte utrymme för så många resandetåg.
”Det kommer att finns vissa hastighetsnedsättningar på sträckan och vi vet inte hur omfattande förseningarna kommer att bli, säger Martin Högqvist.
”Men vi hoppas kunna utnyttja alla tåglägen vi fått oss tilldelade.”
Många fordon måste få underhåll
Eftersom flera fordon måste köras till verkstad i Umeå för kilometerbundet underhåll under de närmaste dagarna kan trafiken komma att tunnas ut även på övriga sträckor som Norrtåg trafikerar.
”Men vi hoppas kunna köra normal trafik på alla sträckor förutom Umeå-Sundsvall, åtminstone inom några dagar.”
”När de aktuella tågsätten fått tillsyn och underhåll kommer vi att köra multipelkopplade tågsätt mellan Umeå och Sundsvall under förmiddagarna för att alla ska få plats på de få avgångarna vi kan köra.”
Två nattåg av fyra från tisdag
SJ kommer att köra nattågen 91 och 92 mellan Stockholm och Luleå med start i morgon kväll.
Däremot dröjer det nästan en vecka innan nattågen 93 och 94 som normalt går mellan Stockholm och Narvik med vagnar till och från Luleå återkommer på spåren.
”Nattågen 93 och 94 skulle den här veckan körts på Stambanan genom Övre Norrland på grund av arbeten på Botniabanan under de timmar som de tågen i vanliga fall kör där men eftersom stambanan inte är framkomlig sedan urspårningen väster om Skorped har vi ingen möjlighet att köra dem”, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.
”Efter stoppet i tågtrafiken i drygt en vecka kommer Botniabanan att vara fylld av tåg under resten av dygnet så det fanns ingen chans att pressa in 93 och 94 på den banan.”
Annons:
Nattågen 93 och 04 kommer att rulla från 22 september då de planerade arbetena på Botniabanan är avklarade.
Två av tre snabbtåg
SJ:s snabbtåg mellan Sundsvall och Umeå kommer troligen att köras från och med tisdag morgon. Men det blir endast två avgångar i varje riktning i stället för tre.
Det är också oklart hur stor del av godstågen som normalt skulle körts på Stambanan genom Övre Norrland som kan ledas om via Ådalsbanan och Botniabanan.
”Vi har fått fyra extra tåglägen utöver vår ordinarie trafik på banorna under måndagen”, säger Stephan Ray, kommunikationschef på Green Cargo.
”Då kommer vi att köra två ståltåg i varje riktning.”
Hoppas på fler tåglägen från tisdag
”Vi hoppas på betydligt fler tåglägen från och med tisdag men vi vet ännu inte hur många tåg vi kan köra. Det kommer att bli en väldigt ansträngd situation men vi håller alla tummar vi har för att Botniabanan verkligen kommer att öppnas under måndagseftermiddagen.”
Under de åtta dygn som tågtrafiken mellan norra och södra Sverige varit nästintill inställd har Green Cargo kunna köra sex ”halva” ståltåg på Inlandsbanan, totalt tre normala tågsätt. I vanliga fall kör Green Cargo tre tåg per dygn.
Under de åtta dygnen har därmed en åttondel av de normala stålleveranserna från SSAB i Luleå till SSAB i Borlänge kunnat genomföras.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Tågen kan rulla på måndag
Tågtrafiken på Botniabanan kan troligen återupptas klockan 15 måndag 15 september. Den prognosen gav Trafikverket på torsdagseftermiddagen. Det är fortfarande oklart när Stambanan genom Övre Norrland och norra delen av Ådalsbanan kan öppnas.
Många trummor ur funktion
Den pågående klimatförändringen ger ökade regnmängder och fler skyfall. Efter årtionden av eftersatt underhåll av de svenska järnvägarna är många trummor igensatta eller raserade.
Inlandsbanan livlina för godset
Det är fortfarande osäkert när Ådalsbanan, Botniabanan och Stambanan genom Övre Norrland åter kan öppnas för trafik. Tills vidare kan en liten del av järnvägsgodset transporteras mellan norr och söder på Inlandsbanan.
Godstågen tar Inlandsbanan
Det dröjer troligen till måndag nästa vecka innan tågtrafiken kan återupptas på Ådalsbanan och Botniabanan. Tågtrafikbolagen står nu i kö får att få köra tåg på Inlandsbanan men kapaciteten är ytterst begränsad. Under tisdagen kunde fyra tåg omledas via Storuman.