Annons:

Publicerad: 2024-11-01

Green Cargo och Trafikverket oense

Green Cargo beslöt nyligen att upphöra med rangeringen av järnvägsvagnar Ånge och utöka rangeringen i Sundsvall. Nu vill Trafikverkets utredare bygga ut rangerbangården i Ånge och nedgradera bangården i Sundsvall.

Text: Ulf Nyström  Foto: Trafikverket

Green Cargo har beslutat att avsluta rangeringen av godsvagnar i Ånge. Trafikverkets utredare vill modernisera rangerbangården

Annons:

Trafikverket har på regeringens uppdrag utrett framtiden för de åtta rangerbangårdarna i Sverige inför beslutet om Nationell plan för infrastrukturen 2026–2037.

“Det finns stora investeringsbehov i flera av rangerbangårdarna och vi vill satsa på de bangårdar som kommer att utnyttjas mest under kommande årtionden”, säger Håkan Persson, enhetschef Strategisk planering på Trafikverket.

Tre stora och fem små

Håkan Persson och hans kollegor har tittat på hur antalet rangerade vagnar har utvecklats på de åtta bangårdarna och hur godstågstransporterna förändrats.

“Vi har också haft nära kontakt med transportköpare och de stora godstågsbolagen”, säger Håkan Persson. 

På de åtta rangerbangårdarna I Sverige hanteras ca 140 godståg per dygn. De tre största tar hand om drygt 90 av dessa tåg.

Rangerbangårdarna ägs och underhålls av Trafikverket men används och opereras av Green Cargo, det enda godstågsbolaget som bedriver vagnslasttrafik av någon betydelse.

Rangerade tåg per dygn

Hallsberg 38
Malmö 29
Sävenäs 25
Gävle 12
Borlänge 9
Ånge 8
Helsingborg 7
Sundsvall 5

Siffrorna gäller antalet rangerade godståg per dygn i genomsnitt under åren 2017-2022.

Trafikverket vill satsa på Ånge

Trafikverket drar slutsatsen att den planerade upprustningen av rangerbangården i Sävenäs måste fullföljas, att rangerbangården i Ånge bör få högre kapacitet och att rangerbangårdarna i Sundsvall och Helsingborg bör degraderas till bangårdar genom att växlingsvallen byggs bort.

“Det ger väsentligt lägre underhållskostnader” säger Håkan Persson.

“Med så få rangerade tåg är det knappast försvarligt med vallväxling och underhållskrävande utrustning för bromsning av godsvagnarna.”

Strategiskt belägen bangård

Utredarna anser att rangerbangården i Ånge, den nordligaste i Sverige, bör uppgraderas.

“Det finns indikationer på att godstransporterna mellan norr och söder ökar och Ånge är strategiskt beläget med god utvecklingspotential”, säger Håkan Persson.

Green Cargo vill rangera fler vagnar i Sundsvall. Trafikverkets utredare föreslår att rangerbangården krymps.

Green Cargo hårdbantar

Green Cargo genomför en kraftig neddragning av vagnslasttrafiken. Närmare 60 av 270 så kallade taxepunkter på ett 30-tal orter försvinner och verksamheten på tre stora rangerbangårdar bantas rejält när Green Cargo satsar på snabbare och mer frekvent trafik i stora godsflöden.

Men han är medveten om de planer som finns hos både stora och små godstågsbolag att köra fler godståg på Botniabanan och Ostkustbanan via Sundsvall och färre på Stambanan genom Övre Norrland och Norra stambanan via Ånge.

Green Cargo avvecklar rangering i Ånge

Green Cargo beslöt tidigare i år att avveckla rangeringen i Ånge, att halvera rangeringen I Sävenäs och att öka rangeringen i Sundsvall och Gävle.

Samtidigt krymps vagnslasttrafiken kraftigt när cirka 70 så kallade taxepunkter inte längre kommer att trafikeras.

Medarbetarna i Ånge flyttar till Sundsvall,  utbildas till lokförare eller får avtalspension. 

Green Cargo driver därmed utvecklingen åt det håll Trafikverket I första hand inte räknat med.

Fördjupad studie

“Vi behöver göra en fördjupad studie kring de tre rangerbangårdarna I Norrland “, säger Håkan Persson. 

“De tre bangårdarna kompletterar varandra och vi behöver ta ett samlat grepp över vilka förändringar och satsningar vi bör göra.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Plus och minus för Inlandsbanan

Ett steg framåt och ett tillbaka. Den långa följetången om Lint-motorvagnarna verkar gå mot ett lyckligt slut. Eller snarare en lycklig början. Det nästan lika långa äventyret upphandlad tågtrafik på Inlandsbanan verkar dock sluta i intet.

Nyhet

ERTMS på en tredjedel av Malmbanan

Drygt en tredjedel av Malmbanan har nu det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS. 6 maj kopplades sträckan mellan Kiruna och Bergfors in i systemet som nu omfattar 15 mil på Malmbanan och knappt tre mil på sidobanan Råtsi-Svappavaara.

Nyhet

Kaos i containertrafiken

All trafik till containerbangården i Skandiahamnen i Göteborg låg nere under nästan en vecka. Godstågsbolagen försöker nu köra ikapp men har svårt att få tåglägen.

Nyhet

Green Cargo går bättre och sämre

Färre förseningar, ökad trafiksäkerhet, krympande godsvolymer men flera nya transportavtal, i stort sett oförändrad omsättning men något mindre förluster och svag soliditet. Vändningen har ännu inte kommit för Green Cargo.