Annons:
Green Cargo och Trafikverket oense
Green Cargo beslöt nyligen att upphöra med rangeringen av järnvägsvagnar Ånge och utöka rangeringen i Sundsvall. Nu vill Trafikverkets utredare bygga ut rangerbangården i Ånge och nedgradera bangården i Sundsvall.
Text: Ulf Nyström Foto: Trafikverket
Green Cargo har beslutat att avsluta rangeringen av godsvagnar i Ånge. Trafikverkets utredare vill modernisera rangerbangården
Annons:
Trafikverket har på regeringens uppdrag utrett framtiden för de åtta rangerbangårdarna i Sverige inför beslutet om Nationell plan för infrastrukturen 2026–2037.
“Det finns stora investeringsbehov i flera av rangerbangårdarna och vi vill satsa på de bangårdar som kommer att utnyttjas mest under kommande årtionden”, säger Håkan Persson, enhetschef Strategisk planering på Trafikverket.
Tre stora och fem små
Håkan Persson och hans kollegor har tittat på hur antalet rangerade vagnar har utvecklats på de åtta bangårdarna och hur godstågstransporterna förändrats.
“Vi har också haft nära kontakt med transportköpare och de stora godstågsbolagen”, säger Håkan Persson.
På de åtta rangerbangårdarna I Sverige hanteras ca 140 godståg per dygn. De tre största tar hand om drygt 90 av dessa tåg.
Rangerbangårdarna ägs och underhålls av Trafikverket men används och opereras av Green Cargo, det enda godstågsbolaget som bedriver vagnslasttrafik av någon betydelse.
Rangerade tåg per dygn
Hallsberg | 38 |
Malmö | 29 |
Sävenäs | 25 |
Gävle | 12 |
Borlänge | 9 |
Ånge | 8 |
Helsingborg | 7 |
Sundsvall | 5 |
Siffrorna gäller antalet rangerade godståg per dygn i genomsnitt under åren 2017-2022.
Trafikverket vill satsa på Ånge
Trafikverket drar slutsatsen att den planerade upprustningen av rangerbangården i Sävenäs måste fullföljas, att rangerbangården i Ånge bör få högre kapacitet och att rangerbangårdarna i Sundsvall och Helsingborg bör degraderas till bangårdar genom att växlingsvallen byggs bort.
“Det ger väsentligt lägre underhållskostnader” säger Håkan Persson.
“Med så få rangerade tåg är det knappast försvarligt med vallväxling och underhållskrävande utrustning för bromsning av godsvagnarna.”
Strategiskt belägen bangård
Utredarna anser att rangerbangården i Ånge, den nordligaste i Sverige, bör uppgraderas.
“Det finns indikationer på att godstransporterna mellan norr och söder ökar och Ånge är strategiskt beläget med god utvecklingspotential”, säger Håkan Persson.
Green Cargo vill rangera fler vagnar i Sundsvall. Trafikverkets utredare föreslår att rangerbangården krymps.
Green Cargo hårdbantar
Green Cargo genomför en kraftig neddragning av vagnslasttrafiken. Närmare 60 av 270 så kallade taxepunkter på ett 30-tal orter försvinner och verksamheten på tre stora rangerbangårdar bantas rejält när Green Cargo satsar på snabbare och mer frekvent trafik i stora godsflöden.
Men han är medveten om de planer som finns hos både stora och små godstågsbolag att köra fler godståg på Botniabanan och Ostkustbanan via Sundsvall och färre på Stambanan genom Övre Norrland och Norra stambanan via Ånge.
Green Cargo avvecklar rangering i Ånge
Green Cargo beslöt tidigare i år att avveckla rangeringen i Ånge, att halvera rangeringen I Sävenäs och att öka rangeringen i Sundsvall och Gävle.
Samtidigt krymps vagnslasttrafiken kraftigt när cirka 70 så kallade taxepunkter inte längre kommer att trafikeras.
Medarbetarna i Ånge flyttar till Sundsvall, utbildas till lokförare eller får avtalspension.
Green Cargo driver därmed utvecklingen åt det håll Trafikverket I första hand inte räknat med.
Fördjupad studie
“Vi behöver göra en fördjupad studie kring de tre rangerbangårdarna I Norrland “, säger Håkan Persson.
“De tre bangårdarna kompletterar varandra och vi behöver ta ett samlat grepp över vilka förändringar och satsningar vi bör göra.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Nattågen Stockholm-Duved får ett år till
SJ kommer att köra nattågen mellan Stockholm och Duved även under 2026. Det står klart sedan Trafikverket valt att förlänga avtalet med SJ om nattågstrafiken.
Stora järnvägssatsningar för Arlanda
Infrastrukturen behöver byggas ut och planerade investeringar tidigareläggas om Arlanda flygplats ska kunna få ökad kapacitet och förbättrad tillgänglighet. Den slutsatsen drar den särskilde utredaren Peter Norman i ett första delbetänkande.
Sweco utreder del av Göteborg–Borås
Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.
Regionerna tvingas rädda tågtrafik i norr
Norrtåg får inte något ökat bidrag från Trafikverket för den upphandlade tågtrafiken under 2025. De fyra regionerna i norra Sverige tvingas skjuta till pengar för att upprätthålla trafiken.