Annons:
Green Cargo och Trafikverket oense
Green Cargo beslöt nyligen att upphöra med rangeringen av järnvägsvagnar Ånge och utöka rangeringen i Sundsvall. Nu vill Trafikverkets utredare bygga ut rangerbangården i Ånge och nedgradera bangården i Sundsvall.
Text: Ulf Nyström Foto: Trafikverket
Green Cargo har beslutat att avsluta rangeringen av godsvagnar i Ånge. Trafikverkets utredare vill modernisera rangerbangården
Annons:
Trafikverket har på regeringens uppdrag utrett framtiden för de åtta rangerbangårdarna i Sverige inför beslutet om Nationell plan för infrastrukturen 2026–2037.
“Det finns stora investeringsbehov i flera av rangerbangårdarna och vi vill satsa på de bangårdar som kommer att utnyttjas mest under kommande årtionden”, säger Håkan Persson, enhetschef Strategisk planering på Trafikverket.
Tre stora och fem små
Håkan Persson och hans kollegor har tittat på hur antalet rangerade vagnar har utvecklats på de åtta bangårdarna och hur godstågstransporterna förändrats.
“Vi har också haft nära kontakt med transportköpare och de stora godstågsbolagen”, säger Håkan Persson.
På de åtta rangerbangårdarna I Sverige hanteras ca 140 godståg per dygn. De tre största tar hand om drygt 90 av dessa tåg.
Rangerbangårdarna ägs och underhålls av Trafikverket men används och opereras av Green Cargo, det enda godstågsbolaget som bedriver vagnslasttrafik av någon betydelse.
Rangerade tåg per dygn
| Hallsberg | 38 |
| Malmö | 29 |
| Sävenäs | 25 |
| Gävle | 12 |
| Borlänge | 9 |
| Ånge | 8 |
| Helsingborg | 7 |
| Sundsvall | 5 |
Siffrorna gäller antalet rangerade godståg per dygn i genomsnitt under åren 2017-2022.
Trafikverket vill satsa på Ånge
Trafikverket drar slutsatsen att den planerade upprustningen av rangerbangården i Sävenäs måste fullföljas, att rangerbangården i Ånge bör få högre kapacitet och att rangerbangårdarna i Sundsvall och Helsingborg bör degraderas till bangårdar genom att växlingsvallen byggs bort.
“Det ger väsentligt lägre underhållskostnader” säger Håkan Persson.
“Med så få rangerade tåg är det knappast försvarligt med vallväxling och underhållskrävande utrustning för bromsning av godsvagnarna.”
Strategiskt belägen bangård
Utredarna anser att rangerbangården i Ånge, den nordligaste i Sverige, bör uppgraderas.
“Det finns indikationer på att godstransporterna mellan norr och söder ökar och Ånge är strategiskt beläget med god utvecklingspotential”, säger Håkan Persson.
Green Cargo vill rangera fler vagnar i Sundsvall. Trafikverkets utredare föreslår att rangerbangården krymps.
Green Cargo hårdbantar
Green Cargo genomför en kraftig neddragning av vagnslasttrafiken. Närmare 60 av 270 så kallade taxepunkter på ett 30-tal orter försvinner och verksamheten på tre stora rangerbangårdar bantas rejält när Green Cargo satsar på snabbare och mer frekvent trafik i stora godsflöden.
Men han är medveten om de planer som finns hos både stora och små godstågsbolag att köra fler godståg på Botniabanan och Ostkustbanan via Sundsvall och färre på Stambanan genom Övre Norrland och Norra stambanan via Ånge.
Green Cargo avvecklar rangering i Ånge
Green Cargo beslöt tidigare i år att avveckla rangeringen i Ånge, att halvera rangeringen I Sävenäs och att öka rangeringen i Sundsvall och Gävle.
Samtidigt krymps vagnslasttrafiken kraftigt när cirka 70 så kallade taxepunkter inte längre kommer att trafikeras.
Medarbetarna i Ånge flyttar till Sundsvall, utbildas till lokförare eller får avtalspension.
Green Cargo driver därmed utvecklingen åt det håll Trafikverket I första hand inte räknat med.
Fördjupad studie
“Vi behöver göra en fördjupad studie kring de tre rangerbangårdarna I Norrland “, säger Håkan Persson.
“De tre bangårdarna kompletterar varandra och vi behöver ta ett samlat grepp över vilka förändringar och satsningar vi bör göra.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Railcenter Hallsberg invigt
Railcenter Hallsberg invigdes idag, 21 november 2025, under högtidliga former. Satsningen ska möta järnvägsbranschens växande kompetensbehov. Invigningen lockade över 70 deltagare från kommuner, region, riksdag, utbildningsaktörer och näringsliv.
“Kostnaderna måste ned och kvaliteten upp”
Järnvägen behöver bli 20 procent mer kostnadseffektiv för att ta marknadsandelar från väg. Banavgifterna måste värna industrins konkurrenskraft och Sveriges långa avstånd. Det menar Bo-Lennart Nelldal och Lars Ahlstedt i en debattartikel.
Snälltåget kör dagtåg till Hamburg
Snälltåget inleder 4 maj 2026 trafik med dagtåg mellan Stockholm och Hamburg. Trafiken med nattågen mellan Stockholm och Berlin utökas, tågen kommer att rulla mer än halva året.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.




