Annons:

Publicerad: 2024-06-12

Grenland brädar Green Cargo

Grenland Rail tar i december i år över transporterna av flis och massaved för Moelven i Sverige. Därmed förlorar Green Cargo ett betydande uppdrag.

Text: Ulf Nyström  Foto: Arne Arvidsson

De två Eurodual-loken som Grenland Rail nyligen köpt av Stadler kördes 2 juni från Uddevalla till Norge. Här passerar de Stora Almås mellan Väne-Ryr och Öxnered.

”Det är en bra affär och det blir ett spännande uppdrag för oss”, säger Terje Wold, arbetande styrelseordförande i Grenland Rail.

Grenland Rail har i många år kört flis och massaved för Moelven i Norge men Green Cargo har tagit över tågen och kört dem från Kongsvinger över gränsen till Sverige och vidare till olika destinationer.

Grenland vann upphandlingen

Men nu har Grenland Rail vunnit upphandlingen av transporterna från och med tidtabellsskiftet i december.

Grenland Rail kommer att köra åtta tåg i veckan från av Moelvens anläggningar i Norge. Transporterna omfattar flis till Gävle och massaved till Frövi och till Grums.

Grenland Rail hoppas kunna ett antal av 1144-loken som företaget nyligen köpt av österrikiska ÖBB.

De fyraxliga loken har en toppfart på 160 km/h, väger 84 ton, kan utveckla 5 000 kilowatt och har startdragkraft på 300 kilonewton.

Åtta lok från ÖBB till Grenland

Grenland Rail har köpt åtta ellok av österrikiska ÖBB. Loken ska sedan de utrustats med säkerhetssystemet ATC användas i den godstågstrafik som Grenland Rail utför i Norge och i Sverige.

Annons:

Loken befinner sig för närvarande hos Railcare i Långsele där de bland annat förses med det svensk-norska säkerhetssystemet ATC och det europeiska säkerhetssystemet ETCS och målas om.

Blir tillräckligt många av 1144-loken inte klara till december kommer Grenland Rail att använda äldre El15-lok eller de Eurodual-lok som företaget nyligen köpt av Stadler.

Två Eurodual till Grenland

Eurodual-loken kom vid båt till hamnen i Uddevalla 28 maj och kördes 2 juni till Norge.

”Det handlar om riktigt tunga tåg på uppemot 3 000 ton så vi behöver använda 1144-loken i multipelkoppling”, säger Terje Wold.

Terje Wold betonar att samarbetet med Green Cargo fungerat väldigt väl under alla år men att Grenland Rail när en ny upphandling genomfördes tog chansen att erbjuda tågdragning i såväl Norge som Sverige.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Motstridiga resultat i nya bromstester

Bromssträckorna blev väldigt korta när nya prov med bromsblock i kompositmaterial inleddes i januari. Temperaturen var mellan -6 och -19 grader. Men när proven fortsatte i snörök blev tågens bromssträckor extremt långa. Nu fortsätter proven.

Nyhet

Åter tåg i Viskadalen

På måndagen återupptas tågtrafiken på Viskadalsbanan mellan Borås och Varberg efter ett år. Spår och kontaktledning har bytts ut på den 84 kilometer långa banan. Kostnad: en miljard kronor.