Annons:

Publicerad: 2024-01-08

Ingen Lint till Värmland

Ansträngningarna för att få de fem Lint-tågen som Inlandsbanan köpte 2019 godkända för tågtrafik i Sverige fortsätter. I väntan på godkännande försöker Region Värmland klara trafiken på Fryksdalsbanan med Itino-motorvagarna.

Text: Ulf Nyström

Det fjärde Lint-drogs tåg från Trelleborg till Östersund 25 juli 2022. De fem Lint-tågen som Inlandsbanan äger är ännu inte godkända för trafik i Sverige. FOTO: Per Nordahl

Annons:

”När Lint-tågen inte fick något godkännande föll planerna på hyra in ett par av dem för att klara trafiken på Fryksdalsbanan”, säger Mattias Bergh, trafikdirektör i Region Värmland.

”Samtidigt stod det i höstas klart att utjämningsreserven som Region Värmland hade till förfogande för 2024 måste tas i bruk för att klara sjukvården så det fanns i praktiken inga pengar för att hyra in Lint-tågen.”

Planer på att hyra två Lint-tåg

Region Värmland hade planerat att hyra två Lint-tåg av Inlandsbanan för att hålla igång tågtrafiken på Fryksdalsbanan medan Itino-tågen skulle genomgå revisioner och förstärkt underhåll.

Lint i trafik från december

Vid tidtabellsskiftet i december kommer två Lint-tåg att sättas i trafik på Fryksdalsbanan. Problemen med Itino-tågen har fortsatt under 2023.

Nyleverade Y31 1414 vid Ivarsbjörke i juni 2006.Region Värmland har liksom övriga Itino-ägare i Sverige stora problem med tillförlitligheten. FOTO: Kasper Dudzik

Men förhoppningarna grusades under hösten.

”Vi gick vid tidtabellskiftet i december ner från tolv till elva tågpar mellan Torsby och Karlstad och kan klara det med fyra Itino-fordon”, säger Mattias Bergh.

”Men vi balanserar på slak lina varje dag.”

”Det är egentligen ett riktigt bra utbud, det näst bästa i Fryksdalsbanans historia. Men kanske måste vi planera för endast tre tågsätt i trafik nästa år och då klarar vi definitivt inte elva dubbelturer.”

En Itino ur trafik ett halvår

Ett av dem fem Itino-tågen har varit ur trafik drygt ett halvår sedan det drabbats av kraftiga vibrationer efter ett motorbyte.

”Teknikerna jobbar frenetiskt med problemet”, säger Mattias Bergh.

”De vet inte vad problemet beror på och har testat massor av åtgärder.”

Tågtrafiken har trots detta fungerat relativt bra under 2023 med få inställda tåg.

Enligt Mattias Bergh kan det bli aktuellt att hyra Lint-tåg från Inlandsbanan till nästa år men med tanke på Region Värmlands ansträngda ekonomiska läge är huvudspåret begränsad trafik med Itino-tågen.

De fem då knappt 20 år gamla Lint-tågen Inlandsbanan (IBAB) köpte i Holland 2019 skulle satts i trafik 2021.

Ombyggnaden försenades

Men ombyggnaden av tågen i Polen försenades av pandemin och det femte och sista tågsättet kom inte till Sverige förrän hösten 2022.

Sedan dess har IBAB slitit med att få dem godkända för trafik i Sverige.

”Det finns fortfarande en del brister i fordonen som vi behöver komma till rätta med”, säger Otto Nilsson, vid i IBAB.

”Det är saker som åtgärdats i Polen men inte gjorts på rätt sätt.”

Den ojämna viktfördelningen har IBAB kommit till rätta med genom anpassningar av fjädringen. Men elsystemen och ventilationsanläggningarna måste delvis göras om.

”Vi siktar på att ha alla fem tågsätten godkända i oktober”, säger Otto Nilsson.

”Vi hoppas få ett antal fordon klara för trafik på Inlandsbanan i sommar men det är osäkert om vi lyckas så vi planerar att köra sommartrafiken med Y1:orna även i år.”

Utredning om Inlandsbanans framtid

Regeringen gav i december Trafikverket i uppdrag att ”analysera förutsättningar och föreslå eventuella åtgärder för ett förändrat avtalspartsförhållande mellan staten och Inlandsbanan AB.”

Trafikverket ska samverka med IBAB, Försvarsmakten, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap samt andra berörda myndigheter, kommuner och organisationer. Utredningen ska redovisas senast 15 april i år.

Otto Nilsson fick information om utredningsuppdraget någon vecka innan det offentliggjordes.

”Regeringen inser att något behöver göras för att rusta upp Inlandsbanan”, säger Otto Nilsson.

”Det nuvarande avtalet mellan kommunerna längs banan och staten är över 30 år gammalt och inte längre relevant.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

MTR har förlorat tre miljarder

Det svenska äventyret blir kostsamt för MTR. 2023 blev förlusterna för MTR Nordic och de svenska dotterbolagen närmare två miljarder kronor och tillsammans med tidigare förluster slutar notan på drygt tre miljarder kronor.

Nyhet

Getingmidjan snart som ny

150 år efter invigningen av sammanbindningsbanan genom centrala Stockholm 1871 är Getingmidjan som ny. Det sista åtta veckor långa trafikstoppet är historia men än återstår mycket att göra.

Nyhet

Flixtrains första vagnar till Sverige

De 15 första vagnarna som Flixtrain ska använda i tågen mellan Göteborg och Stockholm anlände till Göteborg på onsdagen. Trafiken kommer troligen igång 6 maj och biljetterna släppts om ett par veckor.

Nyhet

Risk för fler signalfel

Införandet av det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS i Sverige har skjutits upp flera gånger och det kommer inte att vara helt utbyggt förrän om 20–50 år. Nu måste Trafikverket rädda det äldre signalsystem.