fbpx

Flixtrains första vagnar till Sverige

De 15 första vagnarna som Flixtrain ska använda i tågen mellan Göteborg och Stockholm anlände till Göteborg på onsdagen. Trafiken kommer troligen igång 6 maj och biljetterna släppts om ett par veckor.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 1 april 2021

FOTO: KASPER DUDZIK
Hector Rail 143 046 med de nyanlända vagnarna till Flixtrains trafik på Marieholmsbron 31 mars 2021. Efter rundgång och växling på Kvillebangården på Hisingen korsar tåget en andra gång Göta Älv för att nå slutdestinationen Sävenäs.

Vagnarna är äldre sittvagnar från Deutsche Bahn (DB), så kallade Grossraumwagen, som byggts om av Talbot och som numera ägs av Railpool. Varje vagn rymmer cirka 100 sittplatser.

Till att börja med kommer Flixtrain, enligt uppgift till Järnvägar.nu, att köra med sexvagnståg. Tågen kommer att förlängas upp till tio vagnar när coronapandemin klingar av och reserestriktionerna avskaffas.

Flixtrain har beviljats tåglägen för tre tåg i varje riktning mellan Göteborg och Stockholm från och med 6 maj.

Tolv vagnar i trafik och tre i reserv

Det innebär att det till att börja med krävs tolv vagnar för trafiken och att Flixtrain kommer att ha tre vagnar som reserv.

Tågen kommer att gå ca 07:30, ca 12:30 och ca 17:30 från Göteborg C och från Stockholm C, avgångstiderna varierar något mellan olika veckodagar. På söndagarna går de flesta tågen en eller ett par timmar senare.

Restiden blir mellan tre timmar och 22 minuter och tre timmar och 33 minuter. Samtliga tåg gör uppehåll i Hallsberg och Södertälje Syd, de allra flesta i Skövde och enstaka i Falköping.

Av de 15 vagnarna som kom till Göteborg på onsdagen hade fem vagnar plats för cyklar och tre vagnar handikapplatser.

Cykel- och handikapplatser i alla tåg

Det innebär sannolikt att Flixtrain kommer att ha en vagn med handikapplatser och minst en vagn med utrymme för cyklar i varje tåg mellan Göteborg och Stockholm.

Peter Ahlgren, vd i Flixbus Norden och chef för Flixtrain, ville på onsdagen inte säga mer om Flixtrains planer, utbud och priser än han tidigare berättat.

”Vi kommer att erbjuda mycket konkurrenskraftiga priser”, sade Ahlgren till Järnvägar.nu i december. ”Våra biljettpriser kommer definitivt att vara lägre än SJ:s priser.”

Flixtrain har tidigare sökt tåglägen för trafik mellan Malmö och Stockholm men ansökningarna drogs tillbaka.

”Coronapandemin och reserestriktionerna gör situationen svår att bedöma”, sade Ahlgren i december. ”Vi avvaktar tills vidare med trafik mellan Malmö och Stockholm, vi satsar i första hand på Göteborg-Stockholm.”

FOTO: KONSTANTIN PLANINSKI
Det femton vagnar långa tåget passerar Ørestad på morgonen den 31 mars 2021. Genom Danmark var Hector Rail 241 003 dragkraft.

 

Flixtrain vill locka alla till tågen

Peter Ahlgren hoppas att Flixtrain kan locka bilister, flygresenärer, resenärer som nu väljer SJ eller MTRX och kanske enstaka bussresenärer.

”Vi vill attrahera alla resenärer, även de som idag väljer bort att resa med tåg på grund av priset”, säger han.

SJ kör i dag drygt 80 procent av tågresenärerna mellan Göteborg och Stockholm, MTRX knappt 20 procent och tillsammans hade de närmare 70 procent av marknaden för tåg-, flyg och bussresor.

Men MTRX har haft svårt att locka affärsresenärer och är mer beroende av priskänsliga privatresenärer än vad SJ är. Därför kan MTRX komma att förlora mest på den ökande konkurrensen.

Flixbus startade 2013 i Tyskland

Flixbus, som startade sin verksamhet i Tyskland 2013, är i grunden ett tech-bolag som med hjälp av varumärket, marknadsföringen och it-baserade säljkanaler säljer buss- och tågresor som andra företag utför.

”Är det något vi verkligen kan är det nätverksplanering, prissättning, marknadsföring, biljettförsäljning och support”, sade Peter Ahlgren i december.

”Det har fungerat väldigt bra med vår busstrafik i väldigt många länder och det ska bli spännande att visa hur bra det kan bli med tågtrafik i Sverige”.

Hector Rail, som öppnade sin nya åkstation i Göteborg 4 december kommer att ansvara för tågdragningen av Flixtrain.

Hector Rail kör tågen för Flixtrain – Järnvägar (jarnvagar.nu)

Hector Rail kommer att använda två Vectron-lok som folieras i Flixtrains färger, det vill säga ljusgrönt och orange för tågdragningen.

Hector Rail kommer också att bemanna tågen med lokförare och ombordpersonal. Utbildningen av personalen inleddes i förra veckan.

Avtalet konfidentiellt

Hur avtalet mellan Hector Rail och Flixtrain ser ut konfidentiellt och det är oklart hur affärsrisken fördelats.

Hector Rail har tidigare dragit Blå tåget mellan Göteborg och Stockholm för Skandinaviska Jernbanor och Snälltåget mellan Stockholm och Malmö för Transdev.

Hector Rail körde förra året tågen för DN mellan Stockholm och Venedig på svenska och danska spår och kommer att köra Snälltågets nattåg mellan Malmö och tyska gränsen vid Padborg från i försommaren i år.

Fler artiklar

45-metersvagnar till Göteborg 2023

45-metersvagnar till Göteborg 2023

Göteborg kommer att få minst 40 stycken 45 meter långa spårvagnar. Den första spårvagnen kan sättas i trafik i slutet av 2023. Dessförinnan måste 38 hållplatser förlängas för att rymma de längre vagnarna.

read more

Vill du läsa fler artiklar?