Annons:
Flixtrains första vagnar till Sverige
De 15 första vagnarna som Flixtrain ska använda i tågen mellan Göteborg och Stockholm anlände till Göteborg på onsdagen. Trafiken kommer troligen igång 6 maj och biljetterna släppts om ett par veckor.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik, Konstantin Planinski
Hector Rail 143 046 med de nyanlända vagnarna till Flixtrains trafik på Marieholmsbron 31 mars 2021. Efter rundgång och växling på Kvillebangården på Hisingen korsar tåget en andra gång Göta Älv för att nå slutdestinationen Sävenäs.
Annons:
Vagnarna är äldre sittvagnar från Deutsche Bahn (DB), så kallade Grossraumwagen, som byggts om av Talbot och som numera ägs av Railpool. Varje vagn rymmer cirka 100 sittplatser.
Till att börja med kommer Flixtrain, enligt uppgift till Järnvägar.nu, att köra med sexvagnståg. Tågen kommer att förlängas upp till tio vagnar när coronapandemin klingar av och reserestriktionerna avskaffas.
Flixtrain har beviljats tåglägen för tre tåg i varje riktning mellan Göteborg och Stockholm från och med 6 maj.
Tolv vagnar i trafik och tre i reserv
Det innebär att det till att börja med krävs tolv vagnar för trafiken och att Flixtrain kommer att ha tre vagnar som reserv.
Tågen kommer att gå ca 07:30, ca 12:30 och ca 17:30 från Göteborg C och från Stockholm C, avgångstiderna varierar något mellan olika veckodagar. På söndagarna går de flesta tågen en eller ett par timmar senare.
Restiden blir mellan tre timmar och 22 minuter och tre timmar och 33 minuter. Samtliga tåg gör uppehåll i Hallsberg och Södertälje Syd, de allra flesta i Skövde och enstaka i Falköping.
Av de 15 vagnarna som kom till Göteborg på onsdagen hade fem vagnar plats för cyklar och tre vagnar handikapplatser.
Vi kommer att erbjuda mycket konkurrenskraftiga priser. Våra biljettpriser kommer definitivt att vara lägre än SJ:s priser.
Peter Ahlgren, vd i Flixbus Norden och chef för Flixtrain
Cykel- och handikapplatser i alla tåg
Det innebär sannolikt att Flixtrain kommer att ha en vagn med handikapplatser och minst en vagn med utrymme för cyklar i varje tåg mellan Göteborg och Stockholm.
Peter Ahlgren, vd i Flixbus Norden och chef för Flixtrain, ville på onsdagen inte säga mer om Flixtrains planer, utbud och priser än han tidigare berättat.
”Vi kommer att erbjuda mycket konkurrenskraftiga priser”, sade Ahlgren till Järnvägar.nu i december. ”Våra biljettpriser kommer definitivt att vara lägre än SJ:s priser.”
Flixtrain har tidigare sökt tåglägen för trafik mellan Malmö och Stockholm men ansökningarna drogs tillbaka.
”Coronapandemin och reserestriktionerna gör situationen svår att bedöma”, sade Ahlgren i december. ”Vi avvaktar tills vidare med trafik mellan Malmö och Stockholm, vi satsar i första hand på Göteborg-Stockholm.”
Det femton vagnar långa tåget passerar Ørestad på morgonen den 31 mars 2021. Genom Danmark var Hector Rail 241 003 dragkraft.
Flixtrain vill locka alla till tågen
Peter Ahlgren hoppas att Flixtrain kan locka bilister, flygresenärer, resenärer som nu väljer SJ eller MTRX och kanske enstaka bussresenärer.
”Vi vill attrahera alla resenärer, även de som idag väljer bort att resa med tåg på grund av priset”, säger han.
SJ kör i dag drygt 80 procent av tågresenärerna mellan Göteborg och Stockholm, MTRX knappt 20 procent och tillsammans hade de närmare 70 procent av marknaden för tåg-, flyg och bussresor.
Men MTRX har haft svårt att locka affärsresenärer och är mer beroende av priskänsliga privatresenärer än vad SJ är. Därför kan MTRX komma att förlora mest på den ökande konkurrensen.
Flixbus startade 2013 i Tyskland
Flixbus, som startade sin verksamhet i Tyskland 2013, är i grunden ett tech-bolag som med hjälp av varumärket, marknadsföringen och it-baserade säljkanaler säljer buss- och tågresor som andra företag utför.
”Är det något vi verkligen kan är det nätverksplanering, prissättning, marknadsföring, biljettförsäljning och support”, sade Peter Ahlgren i december.
”Det har fungerat väldigt bra med vår busstrafik i väldigt många länder och det ska bli spännande att visa hur bra det kan bli med tågtrafik i Sverige”.
Hector Rail, som öppnade sin nya åkstation i Göteborg 4 december kommer att ansvara för tågdragningen av Flixtrain.
Hector Rail kör tågen för Flixtrain
Det blir Hector Rail som kommer att dra tågen för Flixtrain när trafiken mellan Göteborg och Stockholm kommer i gång i vår. Det blir tre dubbelturer per dag och restider på tre och en halv timma.
Hector Rail kommer att använda två Vectron-lok som folieras i Flixtrains färger, det vill säga ljusgrönt och orange för tågdragningen.
Hector Rail kommer också att bemanna tågen med lokförare och ombordpersonal. Utbildningen av personalen inleddes i förra veckan.
Avtalet konfidentiellt
Hur avtalet mellan Hector Rail och Flixtrain ser ut konfidentiellt och det är oklart hur affärsrisken fördelats.
Hector Rail har tidigare dragit Blå tåget mellan Göteborg och Stockholm för Skandinaviska Jernbanor och Snälltåget mellan Stockholm och Malmö för Transdev.
Hector Rail körde förra året tågen för DN mellan Stockholm och Venedig på svenska och danska spår och kommer att köra Snälltågets nattåg mellan Malmö och tyska gränsen vid Padborg från i försommaren i år.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Nytt hopp för ny järnväg
Om det går att ordna fram ytterligare tre-fem miljarder kronor kan det bli ett avtal mellan staten, regionen och ett antal kommuner om ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Det är innebörden av ett inriktningsbeslut som parterna nu är överens om.
Sista turen för CX i Stockholm
Allt fler av de nya C30-tågen börjar köra i tunnelbanan i Stockholm. Under 2024 kommer ytterligare 27 vagnar sättas i trafik.
Snabb återhämtning för SJ
Fjärde kvartalet resulterade i ett tungt minusresultat för SJ men helåret innebar ett plusresultat på 314 miljoner kronor, nästan 1,3 miljarder kronor bättre än resultatet för pandemiåret 2021.
Alstom underhåller TiB-tåg
Alstom kommer att sköta fordonsunderhållet av de 30 tågsätt som används av Tåg i Bergslagen på uppdrag av VR Sverige de kommande tio åren. Avtalet är värt närmare en miljard kronor.