fbpx

Våra nya temasidor

För att kunna ge dig som läsare en bredare och djupare bild av spännande ämnesområden, gör redaktionen ibland större omtag av ett specifikt tema. Dessa samlas på denna sida. Finns det något tema du skulle vilja läsa mer om? Tveka inte att hör av dig till oss på redaktionen@jarnvagar.nu.

TEMA | Alternativa bränslen

Jakten på en fossilfri drift på icke-elektrifierade banor är i full gång. HVO100 och vätgas ser ut till att kunna bli de nya stjärnorna på den svenska järnvägen. Med den senare följer även en större samhällsförändring.

Vätgas framtidens tågbränsle

Innehåll i samarbete med Alstom

En samhällsförändring är på gång i Europa när vätgasen får allt fler anhängare, även i tågbranschen. Med den följer en systemomställning av hela energiförsörjningen.

Biodiesel målet i Småland

100 procent biodiesel. Det är kravet från länstrafikbolagen när de upphandlar nya tåg för de många icke-elektrifierade banorna i Småland.

Batteritåg på Kinnekulle

Det mesta pekar mot elhybridtåg när Västra Götalandsregionen och Västtrafik ska köpa nya tåg för trafiken på Kinnekullebanan. Men vätgasdrift är definitivt inte uträknad. På kort sikt blir biodiesel i Itino-tågen.

Systemomställning i Mariestad

Vätgas som drivmedel i tåg, bilar – och förskolor. I Mariestad arbetar man med en systemomställning för att få hela samhället fossilfritt.

Inlandsbanan tror på vätgas

Inlandsbanan satsar på eldrift. Men i stället för att elektrifiera 106 mil järnväg för tre–fyra miljarder kronor, tror ledningen för Inlandsbanan på vätgas och bränsleceller. De första tågen kan rulla om fem år.

Dags att byta ut gammal teknik

Innehåll i samarbete med Alstom

Fasa ut dieseltågen. Minimera energiförbrukningen i varje enskild komponent. Men framförallt –förändra upphandlingsmodellerna. Det återstår många steg för att järnvägen ska bli riktigt grön.