Annons:

Publicerad: 2025-01-03

Isen stoppade tågen

Drygt 70 tåg mellan Stockholm och Göteborg ställdes på hela eller delar av sträckan när kontaktledningarna på Västra stambanan genom Tiveden täcktes av is på årets två första dagar. Men det finns botemedel och metoder för att klara is och frost.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

När det bildats is eller frost på kontaktledningen försämras elöverföringen från ledningen till strömavtagarna och det bildas ljusbågar som kan förstöra både kolslitskenan och kontaktledningen. DBAG-loket 151.169 med koltåg i Kissing, strax utanför Augsburg, i januari 2019.
När det bildats is eller frost på kontaktledningen försämras elöverföringen från ledningen till strömavtagarna och det bildas ljusbågar som kan förstöra både kolslitskenan och kontaktledningen. DBAG-loket 151.169 med koltåg i Kissing, strax utanför Augsburg, i januari 2019.

Vid lunchtid på nyårsdagen föll underkylt regn samtidigt som temperaturen gick ner till fem minusgrader i och kring Laxå.

Kontaktledningarna täcktes efter en kort stund med ett hårt lager av is, så kallad hornis. Strömförsörjningen från kontaktledningarna till lokens och motorvagnarnas strömavtagare försämrades kraftigt eller upphörde helt.

50 persontåg påverkade under nyårsdagen

SJ ställde under nyårsdagen in ett dussintal snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg medan 15 regionaltåg ställdes in mellan Hallsberg och Skövde medan passagerarna i görligaste mån och med avsevärda förseningar transporterades med buss mellan de två orterna.’

SJ körde ses snabbtåg och nattåget från Göteborg till Duved via Falköping–Nässjö. Flera tåg mellan Stockholm och Karlstad–Oslo ställdes också in eller försenades kraftigt sedan ett tåg fått stopp i närheten av Laxå och blockerade spåret för andra tåg innan det kunde dras undan av Trafikverkets beredskapslok.

VR:s snabbtåg försenades

VR körde snabbtågen via Nässjö under nyårsdagen och ordinarie väg genom Laxå under torsdagen, under båda dagarna med kännbara förseningar.

Dessutom tvingades VR ställa in ett par avgångar mellan Stockholm och Göteborg på torsdagen grund av hjulskador.

Klockan 05 på torsdagsmorgonen kunde ett spår öppnas för trafik men SJ beslöt efter några timmar att åter stoppa trafiken mellan Hallsberg och Skövde sedan tågen fått problem med strömförsörjningen.

Sju X2000-tåg ställdes in medan regionaltågen ersattes med buss mellan Hallsberg och Töreboda alternativt Skövde. Även under torsdagen var det brist på ersättningsbussar och resenärerna drabbades av långa väntetider.

Inga uppehåll i Laxå för regionaltågen

Sedan SJ kört ett snabbtåg utan resenärer på prov beslöts att återuppta normal trafik från 16-tiden på torsdagen.

Under eftermiddagen återupptogs även regionaltågstrafiken men tågen passerade Laxå utan uppehåll för att inte riskera att fastna på driftplatsen.

Trafikverkets entreprenör tvingades under onsdagen och torsdagen att hacka och skrapa bort isen från kontaktledningarna för hand.

”Det är naturligtvis ett tidsödande handarbete”, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

”Det är väldigt sällsynt med så svår isbildning på kontaktledningen och därför finns kanske inte kunskap och erfarenhet i alla led inom Trafikverket och tågtrafikföretagen om hur detta ska hanteras.”

Utredde strömavtagningen 2011

Anders Olofsson, numera pensionerad järnvägstjänsteman, har arbetat inom SJ, Green Cargo och Tågab. Han var under flera år fordonsansvarig på Green Cargo och skrev för snart 15 år sedan en rapport om problemen med strömavtagning i vinterklimat med medarbetare på SJ, Malmtrafik i Kiruna och Trafikverket.

”Moderna järnvägsfordon är väldigt känsliga för variationer i strömförsörjningen och när sinuskurvan i växelspänningen börjar tappa formen kopplas motorerna ner”, säger han-

”Det behövs egentligen inte så mycket frost eller is på kontaktledningen för att tågen blir stående.”

”Det är särskilt känsligt når tågen startar med kraftigt strömpådrag och mycket ström ska överföras från kontaktledning till strömavtagarna. När det rullar på så klarar fordonen en vissa störningar i elöverföringen.”

Drabbar moderna järnvägsfordon

Problemet drabbar de senaste generationer av elektriska lok och motorvagnar som X2000 och dubbeldäckarna X40.

Annons:

Däremot går det oftast att köra tåg med Rc-lok, åtminstone om man vet hur man ska bära sig åt.

Anders Olofsson hade kontakt med en av Tågabs lokförare på nyårsdagens kväll.

”Jag rådde honom att ta upp båda strömavtagarna men att frånskilja den främre elektriskt. Då fungerar den främre strömavtagaren som en isskrapa och man får ner strömmen genom den bakre strömavtagaren”, säger Anders Olofsson.

Kräver godkännande av eldriftledare

Förfarandet kräver dock godkännande av Trafikverkets tågklarerare och eldriftledare.

”Det fungerade alldeles utmärkt och lokföraren tog sig genom Laxå på triangelspåret mellan Laxå östra och Hasselfors utan problem”, säger Anders Olofsson.

”Tågledaren blev mäkta imponerad och hon skulle återkomma till oss för att få mer information.”

Den rapport som Anders Olofsson skrev med Peter Larsson på Trafikverket publicerades i mars 2011 efter en vinter med mängder av strömavtagarhaveriet och kontaktledningsskador. På tre dygn måste 83 strömavtagare få nya kolslitskenor i Vännäs på grund av stora mängder rimfrost på kontaktledningen på Stambanan genom övre Norrland.

Effektivt med glykol på kontaktledningen

”Vi fann att det kunde vara effektivt att stryka glykol på kontaktledningen och att det fungerade väl att skrapa bort frost och is från ledningen med den främste strömavtagaren elektriskt frånskild”, säger Anders Olofsson.

”Tyvärr finns sällan den möjligheten på moderna lok och motorvagnar .”

Anders Olofsson vill inte kritisera Trafikverket eller tågoperatörerna men konstaterar att många av de erfarenheter och mycket av de kunskaper som rapporten sammanfattade inte förvaltats optimalt under de 14 år som gått sen den senaste besvärliga isvintern.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

15 diesellok till Ungern

Nordic Re-Finance hyr ut 15 tunga diesellok till statliga ungerska MAV. De tre första loken levereras i dagarna och därefter följer ytterligare tre lok i månaden. De fem första av 25 Rc4-lok har nyligen överlämnats från Green Cargo till lokuthyrningsföretaget.

Nyhet

Väte Rail i ny skepnad

Väte Rail har inlett trafik mellan Bohus och Varberg sedan Green Cargo valt att lägga ner transporterna till och från Nouryon i Bohus. Alla diesellok tankas nu med miljödiesel och ett av de inhyrda Traxx-loken har strajpats om.

Nyhet

Trafikverket tar över rangeringen

Trafikverket kommer att ta över verksamheten på Sveriges åtta rangerbangårdar. Men det finns många frågetecken och pilotverksamhet kommer troligen inte igång förrän tidigast om två år.

Nyhet

Åter tågtrafik på hela Bohusbanan

På nyårsdagen återupptas tågtrafiken mellan Stenungsund och Uddevalla efter 21 månaders trafikavbrott. Det tog nästan ett år längre tid än beräknat att renovera de tio tunnlarna. Snart stoppas tågen på övriga delar av Bohusbanan.

De 40 kilometerna mellan Stenungsund och Uddevalla har fått ny kontaktledningsanläggning med nya fundament, nya stolpar, nya utliggare, ny kontaktledning och ny bärlina samtidigt som sugtransformatorerna ersatts av autotransformatorer som ger mindre spänningsfall och högre överföringskapacitet.